Aluehallitus, kokous 25.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 291 Yleiset ohjeet viestinnän ja tiedottamisen periaatteista suomeksi ja ruotsiksi vuosille 2025–2029​

VAKEDno-2025-5180

Perustelut

Asian valmistelija: viestintäjohtaja Leena-Mari Tanskanen 

Hyvinvointialueen hallintosäännön 7 §:ssä määritetään hyvinvointialueen viestintää koskevat määräykset: 
"Hyvinvointialuejohtaja johtaa hyvinvointialueen viestintää ja tiedottamista hyvinvointialueen toiminnasta. Aluehallitus hyväksyy yleiset ohjeet viestinnän ja tiedottamisen periaatteista suomeksi ja ruotsiksi. Lisäksi aluehallitus hyväksyy hyvinvointialueen määräysvallassa olevan yhtiön kielellisten palvelujen ja tiedottamisen ohjeistuksen. Aluehallitus nimeää viestinnästä vastaavat viranhaltijat. Viestinnän ensisijainen kanava on yleinen tietoverkko.  

Toimielimet luovat omalla toimialallaan edellytyksiä läpinäkyvälle toiminnalle asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. 

 Aluehallitus, muut toimielimet, hyvinvointialuejohtaja sekä toimialojen johtavat viranhaltijat huolehtivat siitä, että hyvinvointialueen asukkaat ja palvelujen käyttäjät saavat riittävästi tietoja valmisteltavina olevista asioista ja voivat osallistua ja vaikuttaa näiden asioiden valmistelussa. Viestinnässä käytetään selkää ja ymmärrettävää kieltä ja otetaan huomioon suomen ja ruotsinkielisten sekä muiden tärkeimpien kieliryhmien, mukaan lukien viittomakielisten, tarpeet. Lisäksi viestinnässä huomioidaan saavutettavuus ja esteettömyys" 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen viestintä on valmistellut liitteenä olevat yleiset ohjeet viestinnän ja tiedottamisen periaatteista suomeksi ja ruotsiksi vuosille 2025-2029. Nämä arvojemme – oikeudenmukaisuus, vastuullisuus, rohkeus – mukaiset periaatteet ohjaavat viestintää ja markkinointia. Aluehallitus on kokouksessaan 28.2.2023 § 47 hyväksynyt yleiset ohjeet viestinnän ja tiedottamisen periaatteista suomeksi ja ruotsiksi vuosille 2023–2025. Viestinnässä on vuosina 2023-2025 luotu rakenteet, joilla mahdollistetaan ammattimaiset viestintätoiminnot. Nämä toimivat rakenteet luovat perustan pysyville, yleisille viestintäohjeille, jotka on tehty osana hyvinvointialueen seuraavaan strategiakauteen valmistautumista.

Dokumentti muodostuu seuraavista osa-alueista: 

  • Viestintä on strategista ja suunnitelmallista
  • Vahvistamme luottamusta
  • Toimimme asiakaslähtöisesti
  • Varaudumme kriisi- ja häiriötilanteisiin
  • Otamme kaikki vastuuta viestinnästä ja arvostavasta vuorovaikutuksesta

 

Ensimmäinen osio viestintä on strategista ja suunnitelmallista kuvaa sitä, miten viestinnän vaikuttavuus syntyy strategisuudesta, jossa keskiössä ovat suunnitelmallisuus, reagointi ja vaikuttavuus.

Vahvistamme luottamusta avoimella, ihmisläheisellä ja vastuullisella viestinnällä, joka on laadukasta, rehellistä ja noudattaa eettisiä sekä juridisia periaatteita.

Toimimme asiakaslähtöisesti parantamalla tiedon löydettävyyttä verkkosivuilla, tekemällä viestinnästä selkeää ja saavutettavaa, jatkuvalla kehittämisellä palautteen pohjalta sekä kaksikielisenä hyvinvointialueena huomioimalla kielelliset oikeudet.

Osio varaudumme kriisi- ja häiriötilanteisiin kuvaa, kuinka muuttunut turvallisuustilanne vaatii viestinnältä ennakointia, riskien ehkäisyä, säännöllistä harjoittelua ja riittävän toimintakyvyn ylläpitoa myös viikonloppuisin.

Viimeisessä osioissa otamme kaikki vastuuta viestinnästä ja arvostavasta vuorovaikutuksesta korostetaan, että jokainen VAKEn työntekijä on viestijä, ja yhteisellä vastuulla, koulutuksella, aktiivisuudella ja johtamisen kautta varmistetaan laadukas viestintä ja vuorovaikutus.

Ehdotus

Aluehallitus päättää: 

  1. hyväksyä liitteenä olevat yleiset ohjeet viestinnän ja tiedottamisen periaatteista suomeksi ja ruotsiksi vuosille 2025–2029; ja 

  2. todeta, että hyvinvointialuejohtaja johtaa viranomaisena hyvinvointialueen viestintää. Käytännössä viestinnän johtovastuu on viestintäjohtajalla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000
01088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
kirjaamo@vakehyva.fi

p. 09 419191

Voit myös toimittaa oikaisuvaatimuksesi paikan päällä

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.