Aluevaltuusto, kokous 10.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen hinnaston päivittäminen 11.2.2025 alkaen

VAKEDno-2024-5083

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: talousjohtaja Hanna Heinikainen ja asiakasmaksujen ja myyntireskontran päällikkö Mia Mustaparta

Aluevaltuusto päätti viime kokouksessaan 9.12.2024 § 86 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen hyväksymisestä 1.1.2025 alkaen. Tuolloin aluevaltuusto päätti: 

  1.  hyväksyä asiakasmaksuhinnaston liitteen mukaisesti 1.1.2025 alkaen; 
  2. että ennen uuden vammaispalvelulain voimaan astumista lukuun 5 Vammaispalvelut sovelletaan nykyisen asiakasmaksuhinnaston hintoja.  
     

Tasavallan presidentti vahvisti 30.12.2024 vammaispalvelulain (675/2023), joka tuli voimaan 1.1.2025. Eduskuntakäsittelyssä poistettiin hallituksen esittämästä lakiehdotuksesta elämänvaihetta koskeva 2 §:n 3 momentti. Vammaispalvelulain soveltamisalapykälään tehdyt muutokset eivät kuitenkaan edellytä muutoksia Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuhinnaston lukuun 5 Vammaispalvelut, eli vammaispalveluiden hinnastoa ei lakimuutosten johdosta ole tarvetta päivittää. 

Sen sijaan viime aluevaltuuston kokouksen jälkeen on havaittu yksittäisiä muita päivitystarpeita, minkä johdosta asiakasmaksuhinnaston päivittäminen tuodaan aluevaltuuston päätettäväksi. Asiakasmaksuhinnastoon on tehty teknisiä korjauksia, jotka tarkentavat sitä, mitä palvelua maksu koskee sekä miten asiakkaan tulot huomioidaan asiakasmaksulaskelmalla. Lisäksi on yhdenmukaistettu jatkuvan ja säännöllisen kotona annettavan palvelun perusteena oleva tuntitaulukko olemaan kaikilla palvelualueilla samanlainen. Mikään näistä muutoksista ei kohdistu asiakasmaksuhintoihin. 

Asiakasmaksuhinnastoon on myös lisätty tarkentava teksti siitä, että maksukykyyn perustuva asiakasmaksu määräytyy sinä hetkenä voimassa olevan asiakasmaksuhinnaston mukaisesti, kun asiakkaan palvelupäätös tulee voimaan. 

Liitteenä on ehdotus päivitetystä asiakasmaksuhinnastosta 11.2.2025 alkaen.

Ehdotus

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:   

  1. hyväksyä päivitetyn asiakasmaksuhinnaston liitteen mukaisesti 11.2.2025 alkaen;  
  2. todeta, että maksukykyyn perustuva asiakasmaksu määräytyy sinä hetkenä voimassa olevan asiakasmaksuhinnaston mukaisesti, kun asiakkaan palvelupäätös tulee voimaan. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Ehdotus

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:   

  1. hyväksyä päivitetyn asiakasmaksuhinnaston liitteen mukaisesti 11.2.2025 alkaen;  
  2. todeta, että maksukykyyn perustuva asiakasmaksu määräytyy sinä hetkenä voimassa olevan asiakasmaksuhinnaston mukaisesti, kun asiakkaan palvelupäätös tulee voimaan.​​

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.


Muutoksenhaku

Valitusoikeus 

Jos olet tyytymätön tähän päätöksen, voit hakea siihen muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta. Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksella vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksella myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt toimielin on ylittänyt toimivaltansa ja/tai
  • päätös on muuten lainvastainen.
     

 Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen toimittaminen

Toimita valitus 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on tehtävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Myöhässä tullutta valitusta ei tutkita. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäville yleiseen tietoverkkoon hyvinvointialueen verkkosivustolla (https://vakehyva.cloudnc.fi). 

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä:

  • seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä,
  • kolmen päivän kuluttua sähköisen viestin lähettämisestä tai
  • saantitodistuksen osoittamana aikana/erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana
     

Voit toimittaa valituksen henkilökohtaisesti, postittamalla tai sähköisesti. Jos viimeinen palautuspäivä osuu viikonlopulle tai pyhäpäiväksi, voit toimittaa valituksen vielä seuraavana arkipäivänä virka-aikana.

Tee valitus kirjallisena ja kerro siinä mitä muutoksia haluat päätökseen ja millä perusteella. Liitä mukaan valituksen kohteena oleva päätös ja vaatimusta tukevat asiakirjat. Ilmoita valituksessa kotikuntasi ja yhteystietosi ja allekirjoita se. Jos sinulla on laillinen edustaja, valituksessa tulee olla sinun nimen ja kotikunnan lisäksi myös tämän nimi, kotikunta, yhteystiedot ja allekirjoitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse allekirjoittaa, mutta siitä on käytävä ilmi lähettäjän tiedot.

Valitus toimitetaan aina omalla vastuulla.

Muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua hallinto-oikeudessa 270 euroa. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa Helsingin hallinto-oikeudesta. Maksua ei peritä silloin, kun hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaisen päätöksen valittajan eduksi.

Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Käynti- ja postiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000, faksi: 029 56 42079
Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi
Asiointipalvelun osoite: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Virka-aika: klo 8.00 - 16.15