Edunvalvontajaosto, kokous 23.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 24 Lähetekeskustelun käyminen edunvalvontajaoston roolista ja tehtävistä

VAKEDno-2022-229

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: vt. hallintojohtaja Riikka Liljeroos

Hyvinvointialuelain 35 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan aluevaltuusto voi asettaa jaostoja aluehallitukseen, ​​lautakuntaan ja johtokuntaan. Hyvinvointialueen hallintosäännön 18 §:n mukaan aluehallituksessa on edunvalvontajaosto. Aluevaltuusto on kokouksessaan 29.3.2022 § 21 päättänyt edunvalvontajaoston asettamisesta.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 26 §:n mukaan edunvalvontajaoston tehtävänä on: 

  1. vastata osaltaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen poliittisesta edunvalvonnasta sekä osallistua verkosto-​ja sidosryhmätyöhön;​
  2. tehdä kannanottoja ja antaa lausuntoja hyvinvointialueen edunvalvonnallisesti keskeisissä asioissa;​
  3. vastata osaltaan hyvinvointialueen edunvalvonnasta suhteessa valtionhallintoon,​ HUS-​yhtymään,​Vantaan ja Keravan kaupunkeihin sekä muihin sidosryhmiin;​
  4. selvitysten,​arvioinnin ja seurannan perusteella tehdä aluehallitukselle ehdotuksia toimenpiteiksi hyvinvointialueen edunvalvonnan kehittämiseksi;​
  5. valmistella liikelaitosten,​tytäryhtiöiden ja säätiöiden toiminnan ja talouden tavoitteet;​
  6. valmistella osaltaan esitykset konsernin omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta;​
  7. seurata ja arvioida tytäryhtiöiden hallitustyöskentelyn sekä liikelaitosten johtokuntien edellyttämää asiantuntemusta,​toimialatuntemusta, ​kokemusta ja riippumattomuutta.


Edunvalvontajaoston viime kokouksessa 10.2.2023 sovittiin, että tässä edunvalvontajaoston kokouksessa on tarkoitus käsitellä laajemmin edunvalvonnan näkökulmasta ajankohtaisia asioita suhteessa muihin organisaatioihin sekä edunvalvontajaoston roolia ja tehtäviä.

Ehdotus

Edunvalvontajaosto käy lähetekeskustelun koskien edunvalvontajaoston roolia ja tehtäviä.

Päätös

Sovittiin, että kokouksiin otetaan vakiopykäläksi edunvalvonnan ajankohtaiset asiat, jossa hyvinvointialuejohtaja sekä konsernipalvelujen toimialajohtaja antavat kokouksessa tilannekatsauksen edunvalvonnan ajankohtaisista asioista.

Lähetekeskustelua edunvalvontajaoston roolista ja tehtävistä jatketaan edunvalvontajaoston seuraavassa kokouksessa.

Lisätietoja päätöksestä antaa edunvalvontajaoston puheenjohtaja Maarit Raja-Aho, maarit.raja-aho@vakehyva.fi.

Perustelut

Asian valmistelija: vt. hallintojohtaja Riikka Liljeroos

Edunvalvontajaoston kokouksessa 2.3.2023 § 16 päätettiin, että lähetekeskustelua edunvalvontajaoston roolista ja tehtävistä jatketaan edunvalvontajaoston seuraavassa kokouksessa.

Ehdotus

Edunvalvontajaosto käy lähetekeskustelun koskien edunvalvontajaoston roolia ja tehtäviä.

Päätös

Edunvalvontajaosto kävi lähetekeskustelun koskien edunvalvontajaoston roolia ja tehtäviä. Todettiin, että edunvalvontajaoston hallintosäännön mukaisia tehtäviä ei tässä kohtaa ole tarpeen muuttaa mutta edunvalvontajaosto katsoi, että tulevissa edunvalvontajaoston kokouksissa on hyvä käsitellä HUS-yhtymän lisäksi laajemmin yhteisöjä, joissa hyvinvointialue on mukana (mm. Oy Apotti Ab, Hyvil Oy, DigiFinland) sekä ajankohtaisia edunvalvonnallisia asioita.

Lisätietoja päätöksestä antaa edunvalvontajaoston puheenjohtaja Maarit Raja-Aho, maarit.raja-aho@vakehyva.fi.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.