Perustelut
Asian valmistelijat: johtava palotarkastaja Jarno Kivistö, apulaispalopäällikkö Antti Soila ja apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen
Valvontatoimenpiteiden ja erheellisten paloilmoitusten taksat
Uudenmaan pelastuslaitoksilla on ollut käytössä yhdenmukaiset taksat 1.1.2020 lukien asiakaspalvelun yhdenmukaistamiseksi. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen pelastuslautakunta hyväksyi osaltaan nykyisin käytössä olevat taksat ja niiden määräytymisperusteet kokouksessaan 14.12.2023 § 57. Yhdenmukaiset taksat koskevat valvontatoiminnasta ja erheellisistä paloilmoituksista perittäviä maksuja.
Uudenmaan pelastuslaitoksien taksat määräytyvät jatkossa yhteisesti päätetyn laskentamallin mukaisesti, joka on linjassa 28.5.2024 hyväksytyn Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston taksojen laatimisoppaan kanssa.
Pelastuslain (379/2011 PeIL) 96 §:n mukaan maksu voidaan periä:
- pelastuslain 79 §:ssä tarkoitetun valvontasuunnitelman mukaisen palotarkastuksen tai muun valvontatoimenpiteen suorittamisesta;
- tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta;
- tehtävästä, joka on muussa laissa erikseen säädetty maksulliseksi. (Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta, 390/2005, 131 §).
Pelastuslain 96 §:ssä tarkoitetut maksut saadaan periä kohteen omistajalta, haltijalta tai toiminnan harjoittajalta.
Pelastuslain 96 §:ssä (8.7.2022/616) tarkoitetuista hyvinvointialueen pelastusviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta ja perittävien maksujen suuruudesta päättämisestä säädetään hyvinvointialueesta annetussa laissa. Laki hyvinvointialueesta (611/2021) 22 §:n mukaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävistä asiakasmaksuista. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 25 §:n mukaan pelastuslautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää pelastuslaitoksen palveluista ja muista suoritteista perittävistä maksuista ja taksoista.
Uudenmaan pelastuslaitoksien onnettomuuksien ehkäisyn ohjausryhmä päivitti valvontatoiminnan taksataulukon ja eri valvontatehtävistä perittävien maksujen kokonaisuuden yhdenmukaisen laskentamallin kautta, jossa jokaiselle pelastuslaitokselle laskettiin onnettomuuksien ehkäisyn työtuntihinta, joka määrittää laitoskohtaiset taksat eri suoritteille. Yhteisen laskentamallin mukaisesti päivitettiin myös erheellisten paloilmoitusten taksa vastaamaan pelastuslaitoksittain todellisia kuluja.
Edellisen kerran taksalaskelmien perusteet tarkastettiin vuonna 2019.
Liitteenä olevaan taksataulukkoon ja sen liitteisiin on tehty onnettomuuksien ehkäisyn ja erheellisten paloilmoitusten taksojen osalta seuraavat päivitykset:
- Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen onnettomuuksien ehkäisyn työtuntihinta ja erheellisten paloilmoitusten aiheuttama kokonaiskustannus on päivitetty
-
Pelastusviranomaisen valvontarekisteriin on uudistettu Helsingin kaupungin sekä Itä-, Keski- ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitosten (HIKLU) määritteiden mukaiset kohteiden valvontaluokat, jotka on jaettu vaativuuden perusteella kolmeen (3) taksaluokkaan
Erheellisten paloilmoitusten maksu määritettiin vastaavalla tavalla. Uudenmaan pelastuslaitokset päivittivät yhdenmukaisen laskentamallin, jonka pohjalta jokaiselle pelastuslaitokselle laskettiin sen alueella sattuneen erheellisen paloilmoituksen kustannukset. Aiemmin Uudenmaan alueella oli tälle suoritteelle vain yksi yhteinen taksa, joka määräytyi pienimmän laitoskohtaisen taksan mukaisesti. Nyt kullekin Uudenmaan pelastuslaitokselle muodostuu oma taksansa.
Ympäristövahinkojentorjunnan taksat
Öljy- ja aluskemikaalivahingon korvaamisesta säädetään pelastuslain (379/2011) 99 a §:n 1 ja 2 momentissa seuraavasti:
Öljyvahingon ja aluskemikaalivahingon torjumisesta vastaavalla viranomaisella sekä siihen osallistuneella tai siihen virka-apua antaneella viranomaisella on oikeus saada vahingon torjunnasta aiheutuneista kustannuksista korvaus vahingosta vastuulliselta tai hänen vakuutuksenantajaltaan sen mukaisesti kuin ympäristövahinkojen korvaamisesta annetussa laissa (737/1994 Ympäristövahinkolaki), merilaissa (674/1994 MeriL), liikennevakuutuslaissa (460/2016 LVL), raideliikennevastuulaissa (113/1999) tai muussa laissa säädetään.
Öljy- ja aluskemikaalivahingon torjumisesta vastaavan viranomaisen sekä siihen osallistuneen tai siihen virka-apua antaneen viranomaisen oikeudesta saada korvaus vahingon torjuntakustannuksista ympäristövahinkorahastosta säädetään ympäristövahinkorahastosta annetussa laissa (1262/2022). Torjumisesta vastaavan viranomaisen ja siihen osallistuneen tai siihen virka-apua antaneen viranomaisen oikeuteen saada korvaus kansainvälisestä öljyvahinkojen korvausrahastosta sovelletaan, mitä siitä on Suomea sitovasti sovittu (29.12.2022/1264).
Lain ympäristövahinkojen korvaamisesta (737/1994) mukaisesti ympäristövahingon aiheuttaja on vastuussa vahingon seurauksista. Ympäristövahingon aiheuttaja on velvollinen korvaamaan viranomaiselle ympäristövahingosta aiheutuvat torjunnasta tai pilaantuneen ympäristön ennalleen palauttamisesta aiheutuneet kustannukset.
Ympäristövahinkorahasto korvaa pelastuslaitokselle öljyvahinkojen torjunnasta aiheutuneet kustannukset tilanteissa, joissa kustannuksia ei saada perittyä vahingosta vastuussa olevalta taholta.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos laskuttaa öljyvahinkojen torjuntakustannukset voimassa olevan lainsäädännön perusteella liitteenä olevan taksaluettelon taksojen mukaisesti.
Sairaankuljetusajoneuvon korvaustaksa ja muut pelastuslaitoksen taksat
Sairaankuljetusajoneuvon käytön korvausperusteena olevasta korvaustaksasta säädetään valtioneuvoston asetuksella (490/2018). Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään sairausvakuutuslain (1224/2004 SairVakL) 4 luvun 6 §:n 3 momentin nojalla sairaankuljetusajoneuvon käytöstä vakuutetulle aiheutuneiden matkakustannusten korvaamiseen sellaisena, kuin se on laissa (929/2009).
Mikäli pelastuslaitoksen henkilökuntaa tai kalustoa käytetään muihin, kuin pelastustoiminnan tehtäviin, laskutetaan tehtävistä liitteenä olevan taksaluettelon mukaisesti.
Ehdotus
Pelastuslautakunta päättää ottaa käyttöön Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen onnettomuuksien ehkäisyn suunnitelman mukaisten suoritteiden taksat liitteen mukaisesti 1.1.2025 lukien.
Päätös
Pelastuslautakunta hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti.
Lisätietoja päätöksestä antaa pelastusjohtaja Jyrki Landstedt, jyrki.landstedt@vakehyva.fi.