Perustelut
Asian valmistelijat: strategiapäällikkö Marianne Juosila ja erityisasiantuntija Christa Salovaara
Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021 § 41) mukaan hyvinvointialueella tulee olla strategia, jossa aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Aluevaltuusto hyväksyi kokouksessaan 22.11.2022 § 94 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ensimmäisen strategian vuosille 2023–2025.
Lain mukaan strategia tulee tarkistaa vähintään kerran aluevaltuuston toimikaudessa. Aluevaltuusto päätti kokouksessaan 29.4.2024 §:ssä 24, että hyvinvointialuestrategian 2023–2025 väliarviointi tehdään vuonna 2024 suppeana, koska seuraavat aluevaalit pidetään keväällä 2025, jolloin käynnistyy myös seuraavan valtuustokauden hyvinvointialuestrategian valmistelu. Väliarvioinnissa tarkennetaan palvelulupaus sekä mahdollisesti mittareihin tarvittavat täsmennykset.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kati Liukko, Terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja, kati.liukko@vakehyva.fi
Terveydenhuollon palvelut -jaosto merkitsee tiedoksi hyvinvointialueen strategian päivitysehdotukset, käy keskustelua päivitysehdotuksista ja antaa mahdolliset kommenttinsa päivitysehdotuksiin.
Päätös
Terveydenhuollon palvelut -jaosto merkitsi tiedoksi hyvinvointialueen strategian päivitysehdotukset, kävi keskustelua päivitysehdotuksista ja antoi seuraavat kommentit päivitysehdotuksiin:
- Terveydenhuollon palvelut -jaoston mielestä strategian valmistelussa on kokonaisuudessaan tehty hyvää työtä.
- Jaosto on huolissaan omaishoitajamallin nykytilanteesta ja korostaa, että alueella tulisi olla ennakoiden liikkeellä ja panostaa toimiin yksinäisyyden ehkäisemiseksi.
- Jaosto pitää ongelmallisena kohdassa 4 esitettyjen mittareiden poistamista. On tärkeää löytää tapoja seurata ja kehittää kyseisiä palveluja myös jatkossa.
- Jaoston näkemyksen mukaan kohdan 6 terveydenhuollon palvelujen kiireettömän hoidon toteutuminen 14 päivän kuluessa on palveluntuottajalle järkevä ja perusteltu tavoite.
- Jaosto ehdottaa kohdan 7 takaisinsoittokanavan kehittämistä enemmän asiakaslähtöiseksi siten, että asiakas voi jatkossa itse valita sopivan yhteydenottoaikavälin.
- Pulssi-kysely vaikuttaa toimivalta ja hyödylliseltä välineeltä henkilöstökokemusten kartoittamisessa.
Lisätietoja päätöksestä antaa terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja Kati Liukko, kati.liukko@vakehyva.fi.