Kuvaus
Tausta
Vantaan kaupunki on kilpailuttanut jätehuoltopalvelujen hankinnan. Sopimuskausi on ollut kaksi vuotta kiinteä alkaen 1.8.2020, jonka jälkeen sopimus on jatkunut toistaiseksi voimassa olevana. Sopimus on siirtynyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 1.1.2023.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen jätehuoltopalvelun hankinta, jossa osa-alueet ovat:
1) Tietoturva-, paperi-, pahvi- ja yhdyskuntajäte
2) Vaarallinen jäte, ser-jäte ja hyödynnettävä jäte
Molempiin osa-alueisiin valitaan yksi toimittaja. Palvelu tuotetaan kokonaispalveluperiaatteella. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Sopimuskausi on toistaiseksi voimassa oleva alkaen 1.1.2026. Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin eikä valittava toimittaja saa yksinoikeutta tuottaa palvelua hankintayksikölle.
Hankintamenettely
Hankinta on EU kynnysarvon ylittävä hankinta ja hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 10.10.2025. Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 18.11.2025 klo 12:00mennessä. Kysymyksiä tuli seitsemän (7) kappaletta ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 21.11.2025. Samalla tarjouspyyntöä korjattiin, jotta tarjousaikaa voitiin pidentää, jolloin tarjoajilla on aikaa tehdä tarjous kysymyksiin vastaamisen jälkeen. Tarjousten jättämisen määräaika oli 26.11.2025 klo 12:00 ja korjausilmoituksen jälkeen 2.12.2025 klo 12:00. Korjaus koskee ainoastaan tarjousajan jatkamista, muita korjauksia ilmoitukseen ei tehty.
Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saapui yhteensä kuusi (6) tarjousta.
Tarjouksen jättivät osa-alueittain seuraavat tarjoajat:
1) Tietoturva-, paperi-, pahvi- ja yhdyskuntajäte: Verdis Oy, Remeo Oy, L&T Ympäristöpalvelut Oy, Veikko Lehti Oy ja Stena Recycling Oy.
2) Vaarallinen jäte, ser-jäte ja hyödynnettävä jäte: L&T Ympäristöpalvelut Oy, Ng Nordic Finland Oy, Remeo Oy, Verdis Oy ja Veikko Lehti Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84— 86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouspyynnössä on vaadittu, että tarjoajalla tulee olla palvelun tuottamiseen tarvittavat luvat ja ilmoitukset mm. vaarallisten jätteiden ammattimaisesta keräyksestä ja kuljettamisesta sekä mahdollisesta välivarastoinnista ja siirtokuormauksesta, joiden tulee olla jätelain 646/2011 95§:ssä tarkoitetulla tavalla hyväksytyt. Jätteen luovuttamisen osalta vaihtoehtoisesti jätelain 29 §:n 2. momentin edellyttämä riittävä asiantuntemus sekä taloudelliset ja tekniset valmiudet jätehuollon järjestämiseen.
Tarjoajan sekä mahdollisten aliurakoitsijoiden tulee noudattaa vaarallisten aineiden turvallisuusohjeita sekä kemikaali- sekä muiden vaarallisten jätteiden vahinkojen torjunta- ja siivousvälineitä ja olla tähän liittyvät ohjeistukset ja välineet.
Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Hankintayksikkö tulee tarkastamaan hankintalain 80 §:n mukaiset pakolliset poissulkuperusteet ennen hankintasopimuksen tekemistä.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Hankinnan laadulliset ominaisuudet ovat vähimmäisvaatimuksia, joita ei pisteytetä ja joiden on toteuduttava koko sopimuskauden ajan. Laatu on huomioitu palvelukuvauksessa. Hankinnassa valitaan tarjouspyynnön vaatimukset täyttävistä tarjouksista osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous siten, että kumpaankin osa-alueen valitaan yksi (1) tarjoaja. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta.
1) Tietoturva-, paperi-, pahvi- ja yhdyskuntajäte kokonaishinnat ovat seuraavat: Verdis Oy 26.281,00 €, Remeo Oy 34.593,50 €, L&T Ympäristöpalvelut Oy 34.599,50 €, Veikko Lehti Oy 42.823,50 € ja Stena Recycling Oy 44.220,26 €.
2) Vaarallinen jäte, ser-jäte ja hyödynnettävä jäte kokonaishinnat ovat seuraavat: L&T ympäristöpalvelut Oy 53.480,00 €, Ng Nordic Finland Oy 87.570,00 €, Remeo Oy 109.358,00 €, Verdis Oy 121.080,00 € ja Veikko Lehti Oy 125.590,00 €.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)