Kuvaus
Tätä viranhaltijapäätöstä on hallintolain 51-52 § mukaisesti tarkistettu 20.5.2024 seuraavasti: kirjoitusvirhe päätösosion päivämäärässä on korjattu. Kirjoitusvirheen korjaaminen ei vaikuta päätöksen muutoksenhakuaikaan. Päätös on julkaistu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen verkkosivuilla ja lähetetty asianosaiselle sähköisellä tiedoksiannolla 20.5.2024.
Jälkihuollon päättymisen ikäraja on laskenut 25 ikävuodesta 23 ikävuoteen 1.1.2024. Nuoren, jonka oikeus lastensuojelun jälkihuoltoon on alkanut ennen muutoksen voimaantuloa eli ennen 1.1.2024 ja joka lain voimaantultua on 23-vuotias tai vanhempi ennen 1.7.2024, jälkihuolto-oikeus päättyy 30.6.2024. Lakimuutoksen myötä hyvinvointialuejohtaja on linjannut, että aikaisemman ikärajan nostoa koskevan lakimuutoksen perusteella osa aikuissosiaalityöhön 2023 saaduista lisävakansseista tulee siirtää Lasten, nuorten ja perheiden toimialalle. Tilannetta on arvioitu suhteessa muutoksiin ja arvioitu, että kaksi virkaa ja sosiaalityöntekijää tulee siirtää. Kaikki virat ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen yhteisiä.
Lakimuutoksen myötä jälkihuolto-oikeutettujen asiakkaiden määrä on pienempi. Lastensuojelussa on lakisääteinen asiakasmitoitus ja velvollisuus nimetä asiakkaana olevalle lapselle lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä. Lastensuojelun avohuollossa ei ole tällä hetkellä riittävästi sosiaalityöntekijöitä lakisääteisen velvoitteen täyttämiseksi ja lasten oikeus ei toteudu.
Jälkihuollon sosiaalityöntekijöillä on lastensuojelullista osaamista, koska molemmissa työtä ohjaa lastensuojelulaki. Asiantuntevasti ja huolella toteutettu lastensuojelu vähentää palveluntarvetta myös jälkihuollossa.
Käytännössä muutos tarkoittaa, että kaksi sosiaalityöntekijän virkaa sekä kyseisissä viroissa olevat sosiaalityöntekijät siirretään lastensuojelun avohuoltoon. Työtehtävien sisältö vaihtuu asiakaskunnan mukaan. Työpisteissä on myös muutoksia ja avohuollon työpisteet sijaitsevat Vantaan Myyrmäessä ja Tikkurilassa hyvien kulkuyhteyksien päässä. Myös Keravan Sampolassa on työtiloja, joissa voi työskennellä tarpeen mukaan.
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 24 §:n 1 momentin mukaan viranhaltija voidaan siirtää toiseen virkasuhteeseen, jonka kelpoisuusvaatimukset hän täyttää ja jota voidaan pitää hänelle sopivana, jos hänen asemansa toistaiseksi otettuna tai määräaikaisena viranhaltijana ei muutu ja perusteena on toiminnan tai tehtävien uudelleenjärjestelyyn liittyvä perusteltu syy ja hänen varsinainen palkkansa ei alene tai hän on antanut siirtoon suostumuksensa taikka siirtoon on muu hyväksyttävä syy ja viranhaltija on antanut siirtoon suostumuksensa.
Lainsäädännön muutoksen johdosta asiakaskuntaa siirtyy aikuissosiaalityön jälkihuollosta lastensuojelun avohuoltoon. Lastensuojelun avohuollossa ei ole riittävästä sosiaalityöntekijöitä vastaamaan lakimuutoksesta johtuvaan palveluntarpeen kasvuun. Samaan aikaan palvelutarve aikuissosiaalityön jälkihuollossa tulee pienenemään. Näin ollen työnantajalla on viranhaltijalain mukainen toiminnan ja tehtävien uudelleenjärjestelyyn liittyvä perusteltu syy siirtää kaksi sosiaalityöntekijää lastensuojelun avohuoltoon.
Asia on käsitelty yhteistoiminnassa ja viranhaltijalle on varattu viranhaltijalain mukainen tilaisuus tulla kuulluksi 16.4.2024.