§ 39 SOTE-henkilöstövuokrauksen hankinta

Lataa 

VAKEDno-2024-1037

Päätöspäivämäärä

7.6.2024

Päätöksen tekijä

Konsernipalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 47 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla toimialajohtajan toimivaltaan.  

Kuvaus

Asian valmistelija: Hankinnan erityisasiantuntija Anna-Elina Kyllönen 

Hankinnan kohteena on lähihoitajien, sairaanhoitajien, terveydenhoitajien sekä ohjaajien henkilöstövuokraus ensisijaisesti tilapäisiin, kiireellisiin ja lyhytaikaisiin henkilöstötarpeisiin mutta myös tarvittaessa pidempiin sijaisuuksiin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen eri työkohteisiin. Sopimuskausi on 1.10.2024-31.12.2025. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden optioon. 

Kyseessä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen hankinta. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. 

Hankinta on jaettu osa-​alueisiin seuraavasti: 

Osa-alue 1 Lähihoitajat 

Osa-alue 2 Sairaanhoitajat 

Osa-alue 3 Terveydenhoitajat 

Osa-alue 4 Ohjaajat 

Tarjoaja on voinut tehdä tarjouksen yhteen tai useampiin osa-​alueisiin. Jokaiseen osa-alueeseen valitaan kolme (3) palveluntuottajaa. 

Palveluntuottajilta tehdään tilauksia pääsääntöisesti hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin.   

Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskauden ajalle on noin 14 570 000 euroa. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.  

Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset.  

Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. 

Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 28.4.2024 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-​hankintailmoituksen HILMA-​portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.  

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 6.5.2024 klo: 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 8.5.2024. 

Tarjousten jättämisen määräaikaan,​ 20.5.2024 klo: 12:00,​ mennessä saapui yhteensä yhdeksäntoista (19) tarjousta. 

Tarjouksen jättivät osa-​alueittain seuraavat palveluntuottajat: 

  1. Lähihoitajat: Aarni Henkilöstö Oy, Barona Sote Oy, Bellamine Oy, Dream Team AH Oy, FenixCare Oy, Hoiwa Oy, Hyvän Hoidon palvelut Oy, Kotipalvelu Eve Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, MediPower Oy, Medistaff Oy, Mesimarjasi Oy, Onvire Oy, Sams´s Care Oy, Solo Health Oy, SuperHoiva Oy, Tähtihoiva Oy ja Välitysklinikka Oy  

  1. Sairaanhoitajat: Aarni Henkilöstö Oy, Dream Team AH Oy, FenixCare Oy, Hoiwa Oy, Hyvän Hoidon palvelut Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, MediPower Oy, Medistaff Oy, Onvire Oy, Sams´s Care Oy, Solo Health Oy, SuperHoiva Oy, Terveytesi Palvelut Oy, Tähtihoiva Oy ja Välitysklinikka Oy 

  1. Terveydenhoitajat: Dream Team AH Oy, Hoiwa Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Medistaff Oy, Sams´s Care Oy ja Tähtihoiva Oy  

  1. Ohjaajat: FenixCare Oy, Hoiwa Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, MediPower Oy, Medistaff Oy, Onvire Oy, Sams´s Care Oy ja Tähtihoiva Oy. 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen 

Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. 

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.  

Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. 

Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.  

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus 

Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.    

Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen osa-alueen 4 Ohjaajat osalta sillä tarjouksen liitteenä ei ollut hankintayksikön edellyttämiä referenssejä kyseisen osa-alueen osalta. Siten Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena osa-alueen 4 Ohjaajat osalta.  

Tarjousvertailu 

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta. Hankinnan laadulliset ominaisuudet ovat vähimmäisvaatimuksia, joita ei pisteytetä ja joiden on toteuduttava koko sopimuskauden ajan. Laatu on huomioitu tarjouspyynnössä palveluntuottajille asetetuilla laatuvaatimuksilla ja tarjoajia koskevalla referenssivaatimuksella. 

Kaikki osa-alueet vertailtiin erikseen seuraavasti: Vertailuhinnaltaan halvin tarjous sai painoarvon mukaiset täydet pisteet ja muiden tarjoajien pisteet suhteutettiin halvimman tarjoajan tarjoukseen kaavalla: (halvimman tarjoajan vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta) * 100. 

Kaikkiin osa-alueisiin valitaan kolme eniten vertailupisteitä saanutta palveluntuottajaa. Tarjousvertailun perusteella muodostetaan puitejärjestely siihen valittujen palveluntuottajien kesken. Palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen hinnan mukaisesti. 

Tarjousvertailu ja etusijajärjestys ilmenevät liitteestä 1 Tarjousvertailu. 

Sovelletut oikeusohjeet 

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 

Hallintolaki (434/2003)  

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006) 

 

Päätös

Päätän hylätä Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena osa-alueen 4 Ohjaajat osalta. 

Päätän valita VAKEDno-2024–1037 SOTE-henkilöstövuokrauksen hankintaan seuraavat palveluntuottajat: 

osa-alueeseen 1 Lähihoitajat: FenixCare Oy, Hyvän Hoidon palvelut Oy ja Aarni Henkilöstö Oy 

osa-alueeseen 2 Sairaanhoitajat: SuperHoiva Oy, Onvire Oy ja FenixCare Oy 

osa-alueeseen 3 Terveydenhoitajat: Dream Team AH Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy ja Hoiwa Oy 

osa-alueeseen 4 Ohjaajat: FenixCare Oy, Onvire Oy ja MediPower Oy 

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 30 §:n mukaista otto- oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella. 

Hankintasopimus  

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Allekirjoitus

Mikko Hokkanen, Konsernipalvelujen toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta