Kuvaus
Valmistelija: Hankintajuristi Johanna Pihlaja
Hankintapäätös
Hankinnan kohteena on Tukisuhdetoiminnan palvelujen hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.1.2024 alkaen. Tukiperhe- tai tukiviikonlopputoimintapaikka saa sijaita korkeintaan sadanviidenkymmenen (150) kilometrin etäisyydellä lapsen asuinkunnasta Suomessa.
Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Hankinta on jaettu kolmeen (1) osakohteeseen. Hankinta toteutetaan dynaamisena tarjousmenettelynä, joka on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä 2. ”Hankintamenettelyn kuvaus”. Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely siihen valittujen palveluntuottajien kesken.
Tämä on Tukisuhdetoiminnan hankinnan 1. uudelleenavaus. Nyt avataan seuraavat osakohteet liitteen 2 ”Hankintamenettelyn kuvaus” mukaisesti
1. Ei-ammatillinen tukiperhepalvelu
2. Ammatillinen tukiperhepalvelu
3. Tukiviikonlopputoiminta
Tarjoajalla, joka ei ole jättänyt tarjousta tai täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia perustamisvaiheessa, on mahdollisuus päästä mukaan tarjousmenettelyyn, mikäli asetetut vaatimukset täyttyvät.
Jo toimittajarekisteriin valitut palveluntuottajat: Dynaamisen tarjousmenettelyn perustamisvaiheessa tai sen jälkeen uudelleen avaamisen yhteydessä jo menettelyyn valitut palveluntuottajat voivat dynaamisen tarjousmenettelyn avaamisen yhteydessä:
- Alentaa tarjoamansa palvelun hintaa
- Jättää tarjouksen uuden osakohteen osalta
Osakohteet 2. ja 3. ovat uusia perustettavia osakohteita. Tilaaja asettaa valitut palveluntuottajat osakohteittain etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidetään tarjousta, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin. Etusijajärjestys annetaan tarjouksen jättäneille tiedoksi hankintapäätöksessä.
Puitejärjestelyssä oleva palveluntuottaja valitaan kunkin asiakkaan kohdalla yksilöllisen tarpeen, harkinnan ja palvelun soveltuvuuden perusteella. Ensisijainen toimittaja on ko. osa-alueessa tai kevennetyssä kilpailutuksessa yksilöidyn tilauksen osalta halvimman tarjouksen jättänyt. Muilta valituilta toimittajilta tullaan tilaamaan, mikäli ensisijainen toimittaja ei kykene toimittamaan tai ensisijaisen toimittajan palvelu ei sovellu yksittäiseen tilaustarpeeseen.
Asiakkaiden ohjautumisessa palveluntuottajille otetaan aina huomioon asiakkaan tarpeet, palveluntuottajan osaaminen sekä näiden kohtaaminen. Hankintalain (1397/2016) 110 §:n mukaan suorahankintaa voidaan käyttää yksittäisissä tapauksissa sosiaali- tai terveyspalvelujen hankinnoissa, jos palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.
Tilaaja varaa oikeuden järjestää palvelua sopimuskauden aikana myös palvelusetelillä tai muulla lainsäädännön velvoitteet täyttävällä tavalla. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin.
Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskauden ajalle on noin 9 600 000 €.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.
Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset.
Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 1.11.2023 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 10.11.2023 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 14.11.2023. Tarjousten jättämisen määräaikaan, 28.11.2023 klo 12:00, mennessä saapui yhteensä viisitoista (15) tarjousta.
Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat: Attendo Oy (1755463-2), Ava perhepalvelut oy (2796987-4), Familar Oy (2300134-8), Go Strong Oy (2682149-9), Keski-Uudenmaan Perheasemapurje Oy (1833239-6), Kiipulasäätiö sr (0147520-0), Neljä Astetta Oy (2009251-2), Pelastakaa Lapset ry (0116788-1), Perhehoitokumppanit Suomessa Oy (2180366-2), Perhekuntoutuskeskus Lauste ry (0774963-9), Perhepalvelut Oiva Oy (3122821-9), SOS-Lapsikyläsäätiö sr (0813692-2), Suomen TukiVerkko (2498583-6), Tukiperhe.fi Oy (2915723-9) ja Varamummola Oy (2801187-9)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Referenssit
Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla tuli olla hankinnan tarjottavaa osakohdetta vastaavaa referenssi. Tarjouspyynnössä oli vaadittu lataamaan tarjottavista osakohteiden osalta selvitys referensseistä seuraavasti:
Osakohde 1: Ei-Ammatillinen tukiperhetoiminta: ”Referenssit palvelukuvauksen mukaisesta perhehoidon tuottamisesta sekä selvitys palvelutoiminnan vastuuhenkilön kokemuksesta tukisuhdetoiminnasta. Tarjoajalla tulee olla vähintään yksi (1) vuosi kokemusta palvelukuvauksen mukaisesta perhehoidon tuottamisesta tai tarjoajan tulevan palvelutoiminnan toiminnasta vastaavalla henkilöllä tulee olla vähintään kaksi (2) vuotta kokemusta lastensuojelussa tai lapsiperheiden sosiaalipalveluissa kokoaikaisessa työskentelyssä. Liite tulee nimetä: Referenssit / Yrityksen nimi.”
Osakohde 2: Ammatillinen tukiperhetoiminta: ”Referenssit palvelukuvauksen mukaisesta perhehoidon tuottamisesta sekä selvitys palvelutoiminnan vastuuhenkilön kokemuksesta tukisuhdetoiminnasta. Tarjoajalla tulee olla vähintään yksi (1) vuosi kokemusta palvelukuvauksen mukaisesta perhehoidon tuottamisesta tai tarjoajan tulevan palvelutoiminnan toiminnasta vastaavalla henkilöllä tulee olla vähintään kaksi (2) vuotta kokemusta lastensuojelussa tai lapsiperheiden sosiaalipalveluissa kokoaikaisessa työskentelyssä. Liite tulee nimetä: Referenssit / Yrityksen nimi.”
Osakohde 3: Tukiviikonlopputoiminta: ”Referenssit palvelukuvauksen mukaisesta tukiviikonlopputoiminnan tuottamisesta sekä selvitys palvelutoiminnan vastuuhenkilön kokemuksesta tukisuhdetoiminnasta. Tarjoajalla tulee olla vähintään yksi (1) vuosi kokemusta palvelukuvauksen mukaisesta tukiviikonlopputoiminnan tuottamisesta tai tarjoajan tulevan palvelutoiminnan toiminnasta vastaavalla henkilöllä tulee olla vähintään kaksi (2) vuotta kokemusta lastensuojelussa tai lapsiperheiden sosiaalipalveluissa kokoaikaisessa työskentelyssä. Liite tulee nimetä: Referenssit / Yrityksen nimi.”
Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta, että seuraavat tarjoajat eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja referenssivaatimuksia: Tukiperhe.fi Oy osakohteissa 1–3 ei ole ladattu vaadittavaa selvitystä, Perhepalvelut Oiva Oy osakohteessa 2 ei ole ladattu vaativaa selvitystä, Perhekuntoutuskeskus Lauste ry osakohteessa 2 ei ole ladattu vaativaa selvitystä ja Keski-Uudenmaan Perheasemapurje Oy osakohteessa 3 ei ole ladattu vaativaa selvitystä.
Jo toimittajarekisteriin valitut palveluntuottajat: Dynaamisen tarjousmenettelyn perustamisvaiheessa tai sen jälkeen uudelleen avaamisen yhteydessä jo menettelyyn valitut palveluntuottajat voivat dynaamisen tarjousmenettelyn avaamisen yhteydessä alentaa tarjoamansa palvelun hintaa tai jättää tarjouksen uuden osakohteen osalta (Osakohteet 2. ja 3. olivat uusia osakohteita.)
Tarjousten tarkistamisessa todettiin, että SOS-Lapsikyläsäätiö sr. on jättänyt tarjouksen osakohteesta 1 tarjousmenettelyn perustamisvaiheessa. Jo toimittajarekisteriin valittu palveluntuottaja voi tarjousmenettelyn avaamisen yhdessä alentaa tarjoamansa palvelun hintaa tai jättää tarjouksen uuden osakohteen osalta. SOS-Lapsikyläsäätiö sr. on antanut uuden tarjouksen osakohteessa 1, mutta ei ole alentanut tarjoamansa palvelun hintaa. Täten annettu tarjous on tarjouspyynnön vastainen.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa.