Kuvaus
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen investointisuunnitelmaan sisältyy pelastuslaitoksen Korson valmiusaseman rakentaminen. Hankkeen toteutus on aikataulutettu investointisuunnitelmaan vuosille 2024-2026. Valmiusasemien rakennuttamista on kiirehditty johtuen mm. Etelä-Suomen aluehallintoviraston (AVI) antamasta päätöksestä (21.4.2021), jonka mukaisesti Pelastuslaitoksen edeltäjä (Keski-Uudenmaan pelastuslaitos) on velvoitettu korjaamaan pelastustoiminnan palvelutasossaan olevat huomattavat epäkohdat ja saattamaan pelastustoimen palvelutasonsa pelastuslain edellyttämälle tasolle. Pelastustoimen järjestämisvastuun siirryttyä pian AVI:n päätöksen antamisen jälkeen säädettyyn hyvinvointialueita koskevan lain voimaantulolain (616/2021) ja jäljempänä mainitun yhteistoimintasopimuksen nojalla 1.1.2023 Pelastuslaitokselle, koskee aluehallintoviraston päätös myös kyseistä hyvinvointialueiden Pelastuslaitosta.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja Vantaan kaupunki ovat yhteistyössä valmistelleet Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen investointiohjelmaan sisältyvien pelastuslaitosten valmiusasemien rakennuspaikkojen valintaa. Korson valmiusaseman rakennuspaikaksi on valittu osoitteessa Urpiaisentie 36, 01450 Vantaa sijaitseva tontti, kiinteistötunnus 92-81-210-3.
Korson valmiusaseman rakennushankkeelle on myönnetty rakennuslupa 17.12.2024. Valmiusaseman rakentaminen on tarkoitus käynnistää syksyllä 2025.
Hankinnan kohde
Rakennuskohde käsittää valmiusaseman uudisrakennuksen, ulkorakennukset ja piha-alueet sekä tontin ulkopuoliset työt urakkaohjelman mukaisesti. Päärakennuksessa on kaksi kerrosta. Rakennuksen paloluokka on P2 ja ulkovarastorakennuksen paloluokka on P1. Sisätilojen pintamateriaalien ja kiinnitysliimojen ym. päästöluokka on M1. Rakennuksen käyttöiäksi on määritelty 50 vuotta. Päärakennuksen bruttoala on 1007 m2, ulkorakennusten bruttoala on yhteensä 173 m2. Rakennuksen käyttäjinä toimivat Keski-Uudenmaan pelastuslaitos ja Korson VPK.
Hankintamenettely
Korson valmiusaseman uudisrakennuksen urakat - hankinta on jaettu neljään (4) osa-alueeseen ja jokaiseen osa-alueeseen valitaan yksi (1) urakoitsija. Korson valmiusasema -hankkeessa on kilpailutettu erikseen pää- ja rakennusurakka, ilmanvaihtourakka, putkiurakka ja sähköurakka. Rakennusurakoitsija toimii pääurakoitsijana ja lainsäädännön tarkoittamana päätoteuttajana, joka järjestää myös hankkeen työmaapalvelut.
Hankinta ylittää EU-kynnysarvon. Hankinta on kilpailutettu hankintalain mukaisesti ns. rajoitetulla menettelyllä, jossa hankintayksikkö julkaisee ilmoituksen hankinnasta ja jossa kaikki halukkaat voivat pyytää saada osallistua hankintaan, mutta ainoastaan hankintayksikön valitsemat ehdokkaat saavat tehdä tarjouksen.
Hankintaan saatiin määräaikaan 16.6.2025 mennessä osallistumisilmoituksia seuraavasti:
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Rakennus- ja pääurakka, putkiurakka ja ilmanvaihtourakka osa-alueissa kaikki osallistumishakemuksen jättäneet yritykset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
Sähköurakka osa-alueessa Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla tuli olla vähintään kolme (3) vastaavan tyyppistä urakkakohdetta viimeisen viiden vuoden ajalta. Referensseiksi ovat kelvanneet viimeisen viiden vuoden aikana valmistuneet vastaavan tyyppiset (laajuus, uudisrakennus, autokorjaamo, pelastuslaitos, teollisuuskiinteistö, toimintaympäristö) hankkeet. Referenssikohteiden laajuus on pitänyt olla minimissään 800 brm2.
Sähköurakka osa-alueen osalta osallistumishakemuksen jättäneistä yrityksistä kaksi yritystä Saipu Oy ja Terawatt Oy täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja kaksi yritystä Consti Talotekniikka Oy ja Laiho Group Oy eivät täyttäneet soveltuvuusvaatimuksia puutteellisten referenssien takia. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää Consti Talotekniikka Oy:n ja Laiho Group Oy:n, koska referenssivaatimus ei ole niiden osalta täyttynyt.
Tarjousten vertailu
Hankintailmoitus on julkaistu 24.6.2025. Tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 25.7.2025 klo 12.00.
Tarjouksen jättivät osa-alueittain seuraavat tarjoajat:
Tarjousvertailussa osa-alueiden halvimmat tarjoukset antaneet urakoitsijat kutsuttiin hankinnan selonottoneuvotteluihin, jossa käytiin yksityiskohtaisesti läpi tarjouspyynnön ja tarjouksen sisältö.
Sopimuskumppaniksi valitaan osa-alueen halvimman hinnan tarjonnut tarjoaja. Hankinnan kohteen laatutekijät on varmistettu hankinnalle asetetuilla vähimmäisvaatimuksilla.
Edellä mainituista ehdotetaan valittavaksi seuraavat yritykset osa-alueiden 1-3 osalta:
Osa-alue 4: Sähköurakan hankinta: Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514). Nyt kyseessä olevassa hankinnassa hankintayksikkö katsoo että kilpailua ei syntynyt, koska saatiin vain yksi tarjouspyynnön mukainen tarjous. Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.
Tarjousasiakirjojen julkisuus
Koska osa-alue 4 joko kilpailutetaan uudelleen tai järjestetään kokonaan muulla tavoin, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudesta hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.