Kuvaus
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on tarve hankkia seitsemän (7) ultraäänilaitetta sekä kaksi (2) kannettavaa ultraäänilaitetta neuvolakäyttöön, minkä vuoksi hankinta kilpailutettiin alla olevan selostuksen mukaisesti.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on seitsemän (7) ultraäänilaitteen sekä kahden (2) kannettavan ultraäänilaitteen hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.
Tarjouspyynnössä pyydettiin tarjousta ultraäänilaitteista sekä kannettavista ultraäänilaitteista. Kyseessä on kertahankinta, johon ei sisälly optioita. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Hankinta on jaettu kahteen (2) osa-alueeseen:
Osa-alue 1 Ultraäänilaitteet
Osa-alue 2 Kannettavat ultraäänilaitteet
Kumpaankin osa-alueeseen valitaan yksi (1) toimittaja.
Hankintamenettely
Hankinta oli EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 10.3.2025. Tarjousten jättämisen määräaika oli 11.4.2025 klo 12.00.
Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 21.3.2025 klo 12.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 24.3.2025.
Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saapui yhteensä kuusi (6) tarjousta. Tarjouksen jättäneet tarjoajat osa-alueittain käyvät ilmi liitteestä 1 Vertailutaulukko.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajan soveltuvuudelle asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tulee tarkastamaan hankintalain 80 §:n mukaiset pakolliset poissulkuperusteet ja tilaajavastuulain mukaiset selvitykset ennen hankintasopimuksen tekemistä.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Osa-alueen 1 Ultraäänilaitteet osalta Lifemed Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen. Tarjouspyynnössä osa-alueen 1 osalta tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa on määritelty seuraavaa ”Laitteiston tulee soveltua obstetriseen UÄ:een kuten sikiön painoarvion tekemiseen. Laitteen tulee soveltua gynekologisiin tutkimuksiin.” Hankintayksikkö totesi koekäytössä, että tarjouspyynnön vähimmäisvaatimus ei toteudu Lifemed Oy:n laitteen osalta. Laitteen tekniset ominaisuudet ja kuvanlaatu eivät olleet riittävällä tasolla, jotta vaadittu diagnostinen tarkkuus ja kliininen käytettävyys olisi saavutettu näissä tutkimuksissa. Laitteen kuvissa oli rakeisuutta ja kohinaa, jotka haittaavat merkittävästi diagnoosin tekoa. Näin ollen ultraäänilaite diagnostiseen tutkimukseen ja toteamiseen ei siten vastaa tarjouspyynnön edellyttämää käyttötarkoitusta neuvolakäyttöön, joten tarjous ei tältä osin ole tarjouspyynnön vaatimusten mukainen.
Lisäksi tarjouspyynnössä osa-alueen 1 osalta tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa on määritelty myös seuraavaa ”Laitteessa tulee olla 2D vatsa-anturi, tutkimussyvyys ulotuttava 30 cm asti (obeesien potilaiden tutkimusten onnistuttava).” Hankintayksikkö havaitsi koekäytössä, että vähimmäisvaatimus "tutkimussyvyyden on ulotuttava 30 cm asti (obeesien potilaiden tutkimusten onnistuttava)" ei täyttynyt laitteen osalta. Laitteessa esiintyi niin voimakasta kohinaa, että se heikensi diagnostista tarkkuutta ja esti luotettavan kuvantamisen. Tämän seurauksena obeesien potilaiden tutkimukset eivät onnistuneet vaaditulla tarkkuudella, joten tarjous ei tältä osin ollut tarjouspyynnön vaatimusten mukainen eikä laite sovellu käyttötarkoitukseensa. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää osa-alueen 1 osalta Lifemed Oy:n tarjouksen.
Osa-alueen 2 Kannettavat ultraäänilaitteet osalta Newquip Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen, sillä tarjouspyynnössä osa-alueen 2 osalta tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa on määritelty seuraavaa ” Laite tulee toimittaa koekäyttöön viimeistään 21 vuorokauden kuluessa tarjousajan päätyttyä.” Newquip Oy ei toimittanut tarjouspyynnön määräajassa Hankintayksikölle koekäyttöön tarjoamaansa kannettavaa laitetta. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää osa-alueen 2 osalta Newquip Oy:n tarjouksen.
Muut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, hinta-laatusuhteeltaan paras. Sopimuskumppaniksi valitaan parhaan hinta-laatusuhteen tarjonnut tarjoaja per osa-alue.
Vertailuhinta muodostuu hinta-laatusuhteesta, jonka kokonaispisteet muodostuvat hinnasta 70% ja laadusta 30%. Tarjoajan oli siten mahdollista saada hintapisteitä maksimissaan 70 ja laatupisteitä maksimissaan 30.
Vertailuperusteet ja painoarvo:
1. Hinta max. 70 pistettä
Halvimman vertailuhinnan tarjouksessaan antanut tarjoaja saa tarjousvertailussa painoarvojen mukaiset täydet pisteet 70 pistettä. Muiden tarjoajien pisteet suhteutetaan voittajan tarjoukseen laskukaavalla: (pienin annettu arvo / tarjottu arvo) x 70. Yksittäiset tarjoushinnat painotetaan hankittavalla määrällä ja tästä muodostuu lopullinen vertailuhinta.
2. Laatu max. 30 pistettä
Tilaaja arvioi laitteiden laatupisteytyksen koekäytön perusteella. Tarjousajan päätyttyä tarjoajat toimittivat tarjotut laitteet koekäyttöön, jonka perusteella arvioitiin laitteen laatua. Pisteytettävät ominaisuudet:
1. Kuvanlaatu max. 5 pistettä
2. Monipuoliset kuvansäätöominaisuudet max. 5 pistettä
- Gray scale
- Taajuus
- Harmoninen kuvantaminen
- kohinanvaimennus
3. Doppler-kuvan laatu max. 5 pistettä
4. Kuvan erotuskyky ja resoluutio max. 5 pistettä
5. Kontrasti max. 5 pistettä
6. Käyttöliittymä ja ergonomia max. 5 pistettä
- Ohjelmien käynnistäminen tai vaihtaminen ei vaadi yli kolmea painallusta
- Monitorin katselukulma sivusta, ylhäältä ja alhaalta katsottuna
- Anturi voidaan vaihtaa ilman laitteen sam-muttamista
- Automaattinen kuvan optimointitoiminto
- Käyttöpaneelin korkeus säädettävissä
Lopuksi tarjoajan kaikki hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen (tarjoajan on mahdollista saada yhteensä enintään 100 pistettä) ja tarjoaja, joka saa vertailussa eniten yhteispisteitä, on tarjouskilpailun voittaja ja valitaan sopimustoimittajaksi per osa-alue.
Tarjousvertailu sisältäen laatutekijöiden sekä hintavertailun pisteet ilmenevät liitteestä 1 Vertailutaulukko.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)