§ 11 PÄÄTÖS HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMISESTÄ

Lataa 

VAKEDno-2025-3179

Päätöspäivämäärä

23.10.2025

Päätöksen tekijä

Suun terveydenhuollon palvelujen palvelualuejohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 47 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla Helena Salusjärvi-Juopperi toimivaltaan.

Kuvaus

Asian valmistelija: Johanna Pihlaja

Viite: VAKEDno-2025-3179 / Hammaslaboratoriopalvelut

 

1. HANKINNAN KOHDE                                 

Hankinnan kohteena on hammaslaboratoriopalvelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.  Hankinnan kohteena on oikominen (oikomiskojeet) ja protetiikka (purentakiskot, irtoproteesit, metallokeraamiset ja keraamiset kruunut, sillat, laminaatit).  Hammaslaboratoriopalvelut kilpailutetaan sopimuskaudelle 1.1.2026–31.12.2027. Sopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan jatkaa kahdella (2) optiovuodella vuosi kerrallaan. Hankinnan arvo on noin 730 000 euroa vuodessa.

 

2. HANKINTAMENETTELY

Kyseessä on avoimella menettelyllä kilpailutettu liitteen E kynnysarvot ylittävä hankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus Hilma –ilmoituskanavassa 19.9.2025. Kilpailutus keskeytettiin teknisesti cloudia-järjestelmässä 14.10.2025 kello 11.46 ennen kuin tarjouksia ehdittiin ottaa vastaan ja tarjouskilpailu päättyi. 

 

3. HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa.

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).

Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että:

·        Hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, (esim. Ilmoitusvirhe) eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi

·        Epäonnistunut tai tulkinnanvarainen tarjouspyyntö

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa on kysymys/vastaus vaiheessa käynyt ilmi, että tarjouspyyntö on ollut mm. uniapneakiskojen vertailuperusteiden osalta epäselvä. Näin ollen tarjoajat eivät ole voineet tehdä yhteismitallisia tarjouksia ja tarjoajien tasapuolinen kohtelu vaarantuisi siten.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

 

 

 

 

Päätös

Päätän, että hankinta VAKEDno-2025-3179 / Hammaslaboratoriopalvelut keskeytetään.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan.

Allekirjoitus

Helena Salusjärvi-Juopperi, Suun terveydenhuollon palvelujen palvelualuejohtaja 

Organisaatiotieto

Hankinta