§ 23 Päätös hankintamenettelyn keskeyttämisestä pankki- ja maksuliikennepalvelujen hankinnassa

Lataa 

VAKEDno-2024-989

Päätöspäivämäärä

20.5.2024

Päätöksen tekijä

Talousjohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 47 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla palvelualuejohtajan toimivaltaan.

Kuvaus

Asian valmistelija: Pauliina Harinen

Viite: VakeDno-2024-1414 tarjouspyyntö 2.5.2024 ja hankintailmoitus 2.5.2024

 

1. HANKINNAN KOHDE

Hankinnan kohteena on Pankki- ja maksuliikennepalvelujen hankinta, johon sisältyy tili- ja maksuliikennepalvelu, johon sisältyy konsernitilipalvelu, konsernitilipalvelun maksuliikenne, tilaajan maksuliikennetilit ja muut tilit, näiden tilien maksuliikenne, SEPA-maksujen ja ulkomaanmaksujen välitys, verkkopankkisovellus, tilinkäyttövälineiden hallintaan liittyvät muut palvelut ja rahahuollon palvelut. Sosiaalihuollon tileihin sisältyy mm. itsenäistymisvaratili, vanhusten, työikäisten ja vammaisten palveluihin sekä sosiaaliseen luototukseen liittyvät tilit.

 

2. HANKINTAMENETTELY

Kyseessä on avoimella menettelyllä kilpailutettu EU-kynnysarvot ylittävä hankinta, josta on julkaistu EU-hankintailmoitus Hilma –ilmoituskanavassa 2.5.2024.

2.5.2024 päivätty tarjouspyyntö keskeytetään ennen tarjousajan päättymistä ja ennen kuin tarjouksia on saapunut.

 

3. HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa.

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).

Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, (esim. Ilmoitusvirhe) eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa käytettävässä hintaliitteessä on virheellinen toiminto, joka estää palvelun hinnan ilmoittamisen tarkoituksenmukaisesti. Tarjoajien jättämien lisätietokysymysten perusteella sopimusluonnokseen täytyy tehdä muutoksia, joita ei voi tehdä korjausilmoituksella. Tarjouspyyntömateriaalin korjaukset muuttavat olennaisesti tarjouspyyntöä, joten hankintayksikkö katsoo, että hankinta tulee keskeyttää.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Päätös

Päätän, että pankki- ja maksuliikennepalvelujen hankinta keskeytetään.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan.

Allekirjoitus

Hanna Heinikainen, talousjohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta