§ 15 Hankintaoikaisupäätös koskien Päihdepalvelujen hankinnan osa-aluetta 2 Kuntouttava laitoshoito ja osa-aluetta 5 Opioidikorvaushoito

Lataa 

VAKEDno-2023-1897

Päätöspäivämäärä

28.6.2024

Päätöksen tekijä

Terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Hankintayksikkö on oikaisuvaatimuksien johdosta käynyt läpi osa-alueen 2 Kuntouttava laitoshoito, perheiden lyhytaikainen laitoskuntoutuksen laatupisteiden ja hinnoitteluperusteiden muodostumisen tarjouspyynnöstä ja sen liitteistä ja toteaa, että hinnoitteluperusteet ovat olleet epäselvät ko. osa-alueen osalta tarjouspyynnössä, sillä asiakirjoissa ei ole kuvattu riittävällä tarkkuudella sitä, mitä tarjousten hintavertailussa tullaan huomioimaan ja mitä tarjouspyynnössä pyydetyn vuorokausihinnan tulee sisältää.  Siten tarjoajat eivät ole tienneet, mitä tarjouksen hinnoittelussa tulee huomioida, eivätkä tarjoukset ole yhteismitallisia ja vertailukelpoisia keskenään. Koska tarjouspyynnössä on virhe osa-alueen 2 hinnoitteluperusteiden osalta ja asiaa ei voi ratkaista muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ko. osa-alueen osalta, ei Suvera Oy:n vaatimusta laatupisteiden korjaamisesta voida ottaa huomioon.

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin. Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että: Hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Osa-alueen 5 osalta hankintayksikkö on käynyt läpi uudestaan A-Klinikka Oy:n tarjouksen ja toteaa, että se on vähentänyt väärin perustein pisteen A-Klinikka Oy:n tarjouksesta kohdasta ”Palvelun toteutuksessa käytetään kokemusasiantuntijaa”. Osa-alueen 5 korjattu tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä.

Kuvaus

Valmistelija: Hankinnan erityisasiantuntija Anna-Elina Kyllönen

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on toteuttanut tarjouskilpailun (VAKEDno-2023–1897) päihdepalvelujen hankinnasta.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on päihdepalvelujen hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle 2.9.2024 alkaen.

Kyseessä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen hankinta. Hankinta toteutetaan dynaamisena tarjousmenettelynä, joka tarkoittaa Tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:

1 Avokuntoutus

2 Kuntouttava laitoshoito

3 Laitosvieroitushoito

4 Kotiin vietävä vieroitushoito

5 Opioidikorvaushoito

6 Opioidikorvaushoitopotilaiden lääkejako viikonloppuisin ja arkipyhäpäivinä

Tarjoaja on voinut tehdä tarjouksen yhteen tai useampiin osa-alueisiin. Toimittajilta tehdään hankintoja pääsääntöisesti hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin. 

Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskauden ajalle on ollut noin 15 850 000 euroa.

Asian tausta

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja on päätöksellään 11 § 12.06.2024 (VAKEDno-2023–1897) valinnut Päihdepalvelujen hankintaan seuraavat palveluntuottajat:

- osa- alueeseen 1 Avokuntoutus: Tukikohta ry, Kalliolan Klinikka Oy, A- klinikka Oy, Sininauha Oy, Kantamo Oy, Rinnekodit Oy, ja Avominne klinikat

- osa- alueeseen 2 Kuntouttava laitoshoito:

· Päihde-, lääke- ja/tai toiminnallisten riippuvuuksien lyhytaikainen yksilölaitoskuntoutus: Aarni Rehab Oy, Emiana Oy, Maivita Oy, Kalliolan klinikka Oy, Tervassalon Päihdeklinikka Oy, Suvera Oy, Kantamo Fenix Oy, Kantamo Oy, Kostamokoti Oy, Mikkeli- yhteisö VAK ry, VAK ry Kankaanpään A- koti, Hoitokoti Tuhkimo Oy, Sanaskoti Oy, Koutakoti Oy, A-klinikka Oy, Abnoy Oy ja Toipumo Oy

· Päihde-, lääke- ja/tai toiminnallisten riippuvuuksien lyhytaikainen yksilölaitoskuntoutus, sisältäen lääkinnällisen tutkimuksen ja hoidon (muun kuin päihdesairauden hoidon): Tervassalon Päihdeklinikka Oy, Kalliolan klinikka Oy, Mikkeli- yhteisö VAK ry, VAK ry Kankaanpään A- koti, Kantamo Fenix Oy, Kantamo Oy, Suvera Oy, Kostamokoti Oy, Toipumo Oy, Sanaskoti Oy ja A- klinikka Oy

· Perheiden lyhytaikainen laitoskuntoutus: Kostamokoti Oy, VAK ry Kankaanpään A-koti ja A- klinikka Oy

- osa- alueeseen 3 Laitosvieroitushoito: A-klinikka Oy ja Suvera Oy

- osa- alueeseen 4 Kotiin vietävä vieroitushoito: Sinivida Oy, Uudenmaan tukitupa Oy, Sininauha Oy ja A- klinikka Oy

- osa- alueeseen 5 Opioidikorvaushoito: Sininauha Oy, A-klinikka Oy ja Rinnekodit Oy

- osa- alueeseen 6 Opioidikorvaushoitopotilaiden lääkejako viikonloppuisin ja arkipyhäpäivinä: A-klinikka Oy, Rinnekodit Oy ja Sininauha Oy

 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on vastaanottanut kaksi hankintaoikaisuvaatimusta kyseiseen hankintapäätökseen liittyen.

A-klinikka Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen koskien hankinnan osa-alueita 2 ja 5. A-klinikka Oy on vaatinut, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue oikaisee hankintapäätöksen Osa-alueen 2 Kuntouttava laitoshoito, perheiden lyhytaikainen laitoskuntoutus osalta keskeyttämällä hankintamenettelyn ja järjestämällä kokonaan uuden tarjouskilpailun osa-alueen 2 Perheiden lyhytaikainen laitoskuntoutus osalta. Lisäksi A-klinikka Oy vaatii, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue oikaisee hankintapäätöksen Osa-alueen 5 Opioidikorvaushoito osalta korjaamalla A-klinikan osa-alueessa 5 saamat laatupisteet vastaamaan tarjouspyynnöllä ilmoitettuja laatuvertailukriteerejä ja suorittamalla tarjousten vertailun uudelleen.

Suvera Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen koskien osa-aluetta 2 Kuntouttava laitoshoito. Suvera Oy pyytää hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue oikaisee Suvera Oy:n laatupisteet kokemusasiantuntijan käytön osalta kohdassa ”Palvelun toteutuksessa käytetään kokemusasiantuntijaa”.

A-klinikka Oy perustelee oikaisuvaatimustaan osa-alueen 2 Kuntouttava laitoshoito, perheiden lyhytaikainen laitoskuntoutus sillä, ettei tarjouspyynnössä tai sen liitteissä ole avattu tarkemmin sitä, mitä tarjousten hintavertailussa huomioitavan ja tarjouspyynnöllä pyydetyn vuorokausihinnan tulee tosiasiassa sisältää (ts. tuleeko hintaan laskea esimerkiksi myös päihdekuntoutuksessa mukana olevan lapsen tai lasten kustannuksia). Tarjouspyyntö on ollut siinä määrin epäselvä, etteivät tarjoajat ole sen perusteella voineet antaa yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia, eivätkä tietää, mitä tarjouksen hinnoittelussa tulee huomioida.

A-klinikka Oy perustelee oikaisuvaatimustaan osa-alueen 5 Opioidikorvaushoito sillä, että heiltä ei olisi tullut vähentää laatupistettä kokemusasiantuntijan käytöstä, sillä A-klinikka Oy on kuvannut käyttävänsä kokemusasiantuntijoita tarjouspyynnössä vaaditulla tavalla.

Suvera Oy perustelee oikaisuvaatimustaan osa-alueen 2 Kuntouttava laitoshoito sillä, että he ovat kuvanneet kokemusasiantuntijan käytön viikko-ohjelmassa sekä palvelukuvauksessa vaaditulla tavalla eikä heiltä olisi tullut siksi vähentää laatupisteitä.

Päätös

Edellä esitetyillä perusteilla päätän,

1) hyväksyä A-klinikka Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen osa-alueen 2 osalta ja tämän vuoksi keskeyttää hankinnan osa-alueen 2 Kuntouttava laitoshoito.

2) että Suvera Oy:n oikaisupyyntöä ei voida ratkaista osa-alueen 2 Kuntouttava laitoshoito osalta, koska osa-alue 2 keskeytetään esittelyosiossa mainituin perustein.

3) korjata osa-alueen 5 Opioidikorvaushoito hankintapäätöstä 11 § 12.06.2024 (VAKEDno-2023–1897) edellä esitetysti ja valita osa-alueen 5 palveluntuottajiksi A-klinikka Oy:n, Sininauha Oy:n ja Rinnekodit Oy:n.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto- oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella.

Allekirjoitus

Kati Liukko
Toimialajohtaja, Terveydenhuollon palvelujen toimiala

Organisaatiotieto

Hankinta