§ 31 Hankintapäätös VAKEDno-2024-3383 / Lääkärien henkilöstövuokrauksen hankinta

Lataa 

VAKEDno-2024-3383

Päätöspäivämäärä

28.11.2024

Päätöksen tekijä

Terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Asiasta päättäminen kuuluu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n nojalla toimialajohtajan toimivaltaan.

Kuvaus

Asian valmistelija: hankinnan erityisasiantuntija Tytti Holm

Tausta

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on voimassa oleva hankintasopimus hankinnan kohteen mukaisesta palvelusta. Nykyinen hankintasopimus on päättymässä 31.12.2024 ja tämän vuoksi hankinta on kilpailutettu uudelle sopimuskaudelle 1.1.2025 alkaen.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on lääkärien henkilöstövuokrauksen hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Sopimuskausi on toistaiseksi voimassa oleva, alkaen arviolta 1.1.2025.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tuottaa lääkäripalvelut ensisijaisesti omana toimintana. Hankinnalla täydennetään omaa tuotantoa. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin, sillä hankinnan kohteen mukainen tarve ei ole ennalta tiedossa.

Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.

Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset.

Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 2.10.2024 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-​hankintailmoituksen HILMA-​portaalissa. Hankinta toteutettiin dynaamisena tarjousmenettelynä, joka tarkoittaa Tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Hankintamenettely kuvattiin tarjouspyyntöasiakirjoissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 21.10.2024 klo 10.00​ mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 31.10.2024. Hankinnasta julkaistiin korjausilmoitus Hilma-portaalissa 31.10.2024 ja samalla tarjousaikaa jatkettiin 15.11.2024 saakka.

Tarjousten jättämisen määräaikaan,​ 15.11.2024 klo 10.00​ mennessä saapui yhteensä kolmekymmentäyhdeksän (39) tarjousta.

Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat:


Addiktum Oy, Coronaria Psykiatria Oy, Coronaria Terveys Oy, DocHire Oy, Doctors by Eezy Oy, EMA Finland Oy, Etelä-Pohjanmaan Laatupäivystys Oy, FenixCare Oy, Healthpuls Oy, Hoiwa, Keikka Group Oy, Leluco Oy, Lääkärikeskus Vinsentti Oy, Lääkärisi Palvelut Oy, Med Group, Medico24 Oy, Medikosketus Oy, Medimanageri Oy, Medimatkat Oy, Medipulssi Oy, Medistaff Oy, Medistar Oy, Medizone Oy, Medvision Oy, Mehiläinen Terveyspalvelut Oy, Pihlajalinna Terveys Oy, Primus Work, Psykiatripalvelut Terapialaidun Oy, Saaristokaupungin Lääkärit Oy, Saraste terveys Oy, Savoa Partners Oy, Solo Health Oy, Suomen Kotilääkäripalvelu Oy, Suvera Oy, Terveystalo Julkiset Palvelut Oy, Terveytesi Palvelut Oy, Vireys Terveyspalvelut Oy, VISIO Health HR Oy, Välitysklinikka Oy

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.

Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Referenssit

Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla tuli olla kokemusta hankinnan kohteen mukaisen palvelun tuotannosta. Riittäväksi kokemukseksi katsottiin vähintään kahdentoista (12) kuukauden kokemus lääkärien henkilöstövuokrauspalvelun tuottajana tai vähintään kuuden (6) kuukauden kokemus lääkäripalvelun tuottajana.

Tarjoajan tuli ladata tarjoukseensa lyhyt kuvaus aiemmasta kokemuksesta. Selvityksestä tuli käydä ilmi vähintään 1. lyhyt kuvaus referenssikohteesta, 2. onko aiemmassa kokemuksessa kyseessä vuokratyönvälitys vai palveluntuotanto 3. tuotannon ajankohta/kesto. Hankintayksikkö tarkastaa referenssivaatimuksen täyttymisen valituksi tulevilta palveluntuottajilta.

Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta, että Keikka Group Oy ja DocHire Oy ovat toimineet itsenäisinä palveluntuottajana syyskuusta 2024 alkaen. Tarjoajalle asetettu referenssivaatimus ei täten täyty kyseisten tarjoajan osalta.

Lisäksi todettiin, että Medvision Oy:n referenssiselvityksestä ei käy ilmi tuotannon ajankohta, jonka vuoksi selvitys on tarjouspyynnön vastainen eikä referenssivaatimuksen täyttymistä voida selvityksestä todentaa.

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Hankintalain 113 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu

Avoimen järjestelyn perustamisen yhteydessä järjestelyyn valitaan osa-alueeseen ”Kuoleman toteaminen yksi (1) ja muihin osa-alueisiin viisitoista (15) tarjoajan soveltuvuusehdot ja palvelun vähimmäisvaatimukset täyttävää kokonaistaloudellisesti edullisinta palveluntuottajaa. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta. Laatu huomioitu hankinnan kohteelle asetetuilla vähimmäisvaatimuksilla.

Osa-alueissa (pl. Kuoleman toteaminen) ennen tarjousten lopullista vertailua korkeimpiin tuntihintoihin kohdistetaan hintaleikkuri. Kaikista jätetyistä tarjouksista lasketaan keskiarvo. Keskiarvoa vähintään 30 % korkeammat tarjoushinnat suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Osa-alueet vertaillaan erikseen. Palveluntuottajat asetetaan osa-aluekohtaisesti etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Tapauksessa jossa tarjoushinnat ovat samat, ratkaistaan tarjoajien etusijajärjestys arpomalla, minikilpailutuksella tai muulla hankintayksikön päättämällä syrjimättömällä menettelyllä.

Osa-alueessa 3 Puhelinpäivystys, tarjoajan valinnassa käytettävä etusijajärjestys määräytyy siten, että tarjoajat asetetaan jokaisen pyydetyn tuntihinnan osalta erikseen sijajärjestykseen (tilaukset tehdään tämän sijajärjestyksen mukaisesti, kuvattu liitteessä Palvelukuvaus luvussa 4.1.2 Tilaus etusijajärjestyksessä). Esim. halvin arkituntihinta klo 8–16 sija 1. jne. Osa-alueessa valitaan viisitoista (15) pienimmät kokonaispisteet saanutta tarjoajaa kaavalla: OP= neliöjuuri (P1 x P2 x P3 x P4) jossa, OP= osa-alueen kokonaispisteet, joiden perusteella tarjoajat asetetaan etusijajärjestykseen. P1= Puhelinpäivystys, arkituntihinta klo 8-16 € (alv 0 %) P2= Puhelinpäivystys, arkituntihinta klo 16-22 € (alv 0 %) P3= Puhelinpäivystys, tuntihinta viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 8-16 € (alv 0 %) P4= Puhelinpäivystys, tuntihinta viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 16-22 € (alv 0 %).

Muissa osa-alueissa tarjoajan etusijajärjestys määräytyy pyydetyn tarjoushinnan perusteella.

Hintavertailu ilmenee liitteestä 1, Hintavertailu.

 ​​​

Sovelletut oikeusohjeet

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)

Hallintolaki (434/2003)

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)

 

Päätös

Päätän,

1.       hylätä tarjoajat Keikka Group Oy:n, DocHire Oy:n ja Medvision Oy:n sillä perusteella, että referenssivaatimus ei ole esittelyosassa mainituin perustein täyttynyt.

2.       valita osa-alueittain liitteessä 1, Hintavertailu valituksi tuleviksi ilmoitetut tarjoajat

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo neljän vuoden sopimuskaudelle laskettuna on noin 4 000 000 euroa (alv. 0 %).

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto- oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Allekirjoitus

Kati Liukko, terveydenhuollon palvelujen toimialan toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta