Kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveydenhuollon palvelujen toimiala hakee tällä päätöksellä rahoitusta hankkeelle ” Kielisilta palveluihin, Språkbron till tjänster, Language Bridge to Services” valtakunnallisesta Sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuuden parantaminen vieraskielisille asiakkaille ESR+ -hankehausta.
Haettava rahoitus on osa Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027–rakennerahasto-ohjelman ESR+ -toimenpiteitä. Rahoituksella käynnistyvät hankkeet toteuttavat valtakunnallista teemaa: Maahanmuuttaneiden toimiva arki Suomessa, sen sisältöosiossa Vieraskielisten asiakkaiden tukeminen peruspalveluissa. Teema on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriön (STM) johdolla. Rahoittavana viranomaisena toimii Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus).
Haettavalla rahoituksella tulee parantaa vieraskielisten ja maahanmuuttaneiden tiedon saantia palvelujärjestelmästä ja pääsyä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Tavoitteena on poistaa saatavuuden ja saavutettavuuden esteitä kehittämällä monikielisiä ja -kanavaisia palveluita sekä viestintää palveluista. Tavoitteena on myös vahvistaa asiakkaiden kykyä asioida palvelujärjestelmässä itsenäisesti. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveydenhuollon palvelujen toimialalla käynnistettävä hanke vastaa näihin tavoitteisiin. Hanke toteuttaa hyvinvointialueen strategisia näkökulmia: vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta, paranamme palveluja ja toimimme yhdessä.
Hankkeen päämääränä on lisätä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vieraskielisten asukkaiden tietoisuutta hyvinvointialueen sote-palveluista sekä kehittää ja vakiinnuttaa toimintamalli, joka parantaa vieraskielisten asiakkaiden terveydenhuollon palveluihin pääsyä. Hanke toteutetaan aikavälillä 1.4.2026 - 31.12.2028. Hankkeelle haetaan rahoitusta avoinna olevasta rahoitushausta 419 691 euroa, omarahoitusosuus 25 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Haettavalla rahoituksella katetaan hankkeen henkilöstökustannukset. Muihin hankkeen kustannuksiin käytetään rahoittajan mallin mukaista flat rate 40 %.
Hankkeen tavoitteita ovat:
- Työpaketti 1. Tietoa palveluista– vieraskielisten työikäisten ja ikääntyneiden tavoittaminen: Vuoden 2028 loppuun mennessä tavoitetaan vähintään 11 000 vieraskielistä työikäistä ja ikääntynyttä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella selkosuomenkielisen, monikielisen ja kulttuurisesti saavutettavan viestinnän keinoin, jotta heidän tietoisuutensa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä kyky hakeutua palveluihin vahvistuu.
- Työpaketti 2. Palveluihin pääsy– saavutettavuuden parantaminen vieraskielisille asiakkaille: Vuoden 2028 loppuun mennessä kehitetään, pilotoidaan ja vakiinnutetaan toimintamalli, joka parantaa vieraskielisten työikäisten ja ikääntyneiden asiakkaiden yhdenvertaista pääsyä terveydenhuollon palveluihin kieli- ja kulttuurierot huomioivien asiakasohjauksen ja ajanvarauksen käytäntöjen sekä henkilöstön koulutuksen avulla.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat vieraskieliset työikäiset ja ikääntyneet Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asukkaat.
Välillisenä kohderyhmänä Vantaan kaupungin monikielisen asiakasohjauksen ja Keravan kaupungin kansainvälisyyspalvelujen ohjaus- ja neuvontapiste Topaasin ammattilaiset, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveydenhuollon palvelujen ammattilaiset, alueella toimivat maahanmuuttajajärjestöt ja yhteisöt.
Aiesopimus
Hankkeessa toteutettavasta yhteistyöstä tulee rahoittajan ohjeiden mukaan laatia rahoituksen hakuvaiheessa aiesopimus.
Sopimuksen kohde
Hanke toteutetaan yhteistyössä Vantaan kaupungin sekä Keravan kaupungin kanssa. Hankkeessa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveydenhuollon palvelujen toimiala on hankkeen päätoteuttaja ja rahoituksen hakija. Vantaan kaupunki ja Keravan kaupunki ovat hankkeen kumppaneita.
Osapuolten keskeiset tehtävät hankkeessa
- Vantaan ja Keravan hyvinvointialue toimii hankkeen päähakijana ja vastaa hankkeen kokonaisuudesta, hallinnosta, raportoinnista, tulosten levittämisestä sekä yhteistyön koordinoinnista.
- Vantaan kaupunki osallistuu kumppanina ohjausryhmän työskentelyyn sekä työpakettien toteutukseen asiantuntijapanoksin. Työpaketissa 1 Vantaan monikielinen neuvonta ja työllisyyspalvelut osallistuvat tilaisuuksien suunnitteluun ja viestintään. Työpaketissa 2 Vantaan asiantuntijat osallistuvat asiakasraadin kokoamiseen ja uuden asiakasohjauksen pilotointiin. Arvioitu työpanos on yhteensä 5–8 asiantuntijaa, noin 170–230 tuntia vuodessa.
- Keravan kaupunki osallistuu kumppanina ohjausryhmän työskentelyyn sekä työpakettien toteutukseen. Työpaketissa 1. Keravan ohjaus- ja neuvontapiste osallistuu tilaisuuksien suunnitteluun ja kohderyhmien tavoittamiseen. Työpaketissa 2. Keravan asiantuntijat osallistuvat asiakasraadin kokoamiseen ja pilotointiin. Arvioitu työpanos on yhteensä 2–3 asiantuntijaa.
Kumppaneiden tehtävät toteutetaan osana työtehtäviä, eivätkä ne ole kokopäiväisiä. Tehtävistä sovitaan tarkemmin varsinaisessa yhteistyösopimuksessa, mikäli hanke saa myönteisen rahoituspäätöksen.