§ 49 Hankintapäätös tilausjärjestelmäpalveluun integraation vuoksi tarvittavista lisätöistä

Lataa 

VAKEDno-2022-392

Päätöspäivämäärä

29.6.2024

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Päätöksen peruste

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 136 § 2 mom 2) kohta

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosääntö 47 §

Kuvaus

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyi sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021) mukaisesti Vantaan kaupungin ja Roima Intelligence Oy:n välinen tilausjärjestelmäsopimus

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen johtaja on tehnyt päätöksen § 17 14.9.2022 (VAKEDnro-2022-392), jonka mukaisesti hyvinvointialueelle siirtynyt tilausjärjestelmäpalvelu toteutettiin omaan instanssiinsa. Sopimus on allekirjoitettu 21.10.2022

Hyvinvointialue on ottamassa käyttöön varastonhallintajärjestelmää suun terveydenhuoltoon. Toimiakseen tarkoitetulla tavalla, tilausjärjestelmän ja varastonhallinnan välille tarvitsee rakentaa integraatio.

Roima Intelligence Oy on 13.2.2024 päivätyn tarjouksen mukaisesti tarjonnut tuote-, asiakas-,tilaus-  ja toimitusosoitetietojen siirron mahdollistavaa työtä sekä vastaanottokuittausten välittymiseen, tiedostojen siirtoon, palomuuriavauksiin liittyvää teknistä työtä ja näihin liittyvää lisäkehitystä, koordinointia ja testausta. Työstä laskutetaan toteutuneen mukaisesti ja sopimuksen mukaisin ehdoin. Työmääräarvio on 285 h ja laskennallinen lisähankinnan arvo täten yhteensä 43 320 € (alv 0 %).

Oikeudelliset perusteet

Kyseessä on alkuperäiseen hankintasopimukseen sisältymätön lisäpalvelu, joka hankitaan alkuperäiseltä toimittajalta. Lisäpalvelua ei voida teknisesti tai taloudellisesti erottaa pääsopimuksesta aiheuttamatta hankintayksikölle huomattavaa haittaa. Lisätyö kohdistuu olemassa olevaan sovellukseen, mistä johtuen työn pystyy yksinoikeuksien ja liikesalaisuuksien suojaamiseen liittyvistä syistä toteuttamaan ainoastaan nykyinen palveluntoimittaja. Toimittajan vaihtaminen johtaisi teknisiltä ominaisuuksiltaan vaihtoehtoisen ja siten tarkoitukseen soveltumattoman toimituksen hankkimiseen, mikä aiheuttaisi yhteensopimattomuutta ja suhteettoman suuria teknisiä vaikeuksia ja hallinnollista lisätyötä palvelun käytön ja ylläpidon osalta.

Hankintasopimuksen muutos ei ylitä hankintalain 136 § 3 momentissa määriteltyä enimmäismäärää ottaen huomioon 5 momentissa mainittu indeksiehto. Näin ollen kysymys on hankintalain 136 § 2 momentin 2 kohdan mukaisesta sallitusta hankintasopimuksen muutoksesta. Toimituksessa noudatetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja Roima Intelligence Oy:n välisen nykyisen sopimuksen ehtoja. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista.

 

Oheismateriaali: Roima Intelligence Oy,  budjetäärinen hinta-arvio 13.2.2024, uusinnettu 24.6.2024 (salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 20 kohta)

Päätös

Päätän

1.       hankkia Roima Intelligence Oy:ltä 13.2.2024 päivätyn budjetäärisen tarjouksen mukaisesti tilausjärjestelmäpalveluun liittyvää lisätyötä hintaan 43 320 € (alv 0 %); ja todeta, että

2.       jatkuvan palvelun sopimuskustannukset eivät muutu ja työstä laskutetaan toteutuneen mukaan;  ja että

3.       sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella tilauksella ja vahvistuksella sekä tarvittaessa muutossopimuksella; sekä todeta, että

4.       tilauksen kustannukset laskutetaan kustannuspaikalta 522500020, projektikoodilla ITT001.

Allekirjoitus

 tietohallintojohtaja Timo Pitkänen

Organisaatiotieto

Tietohallinto