Kuvaus
1. Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Perheoikeudellisten palveluiden lastenvalvojien asiakastietojärjestelmä.
2. Hankintamenettely
Hankinta on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä myös hankintalaki) 25 §:n mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Hankinnasta julkaistiin ennakkoilmoitus 16.3.2025 nro 2025-021851 HILMA-tietokannassa osoitteessa http://www.hankintailmoitukset.fi ja sisäisellä diaarinumerolla VAKEDno-2025-1261. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 8.7.2025 ja korjattu hankintailmoitus 13.8.2025 nro 2025-028281 HILMA-tietokannassa osoitteessa http://www.hankintailmoitukset.fi ja sisäisellä diaarinumerolla VAKEDno-2025-1261.
3. Sopimuskausi
Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että sopimus tehdään neljän (4) vuoden määräaikaisena, minkä jälkeen sopimuskausi jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Irtisanomisaika hankintayksikön puolelta on kuusi (6) kuukautta ja toimittajan osalta kaksitoista (12) kuukautta.
4. Kohde
Hankinnan kohde on uusi lainsäädännön vaatimukset ja viranomaismääräykset täyttävä asiakastietojärjestelmä Perheoikeudellisten palveluluiden Lastenvalvojien käyttöön. Hankinnan tavoitteena on korvata käytössä oleva Perheoikeudellisten palveluiden lastenvalvojien käytössä oleva Pro Consona -asiakastietojärjestelmä. Hankinta sisältää järjestelmän käyttöönoton, tarjouspyyntöaineistossa vaaditut liittymät, jatkuvan palvelun kustannuksen sekä tarjouspyynnön hintaliitteellä mainitut lisätyöt.
5. Tarjoukset
Tarjoajat saivat esittää tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 8.8.2025 klo 12:00 mennessä sekä korjattuun tarjouspyyntöön 19.8.2025 mennessä. Hankintayksikkö vastasi kysymyksiin 21.8.2025.
Määräaikaan 29.8.2025 klo 12.00 mennessä hankintayksikkö vastaanotti yhden (1) tarjouksen
6. Tarjousten käsittely
Saatujen tarjousten arviointi toteutettiin hankintalain mukaisesti noudattaen seuraavia vaiheita:
7. Tarjoajan soveltuvuus
Tarjouspyynnössä edellytettiin rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen sekä tekniseen ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvien vaatimusten täyttämistä.
Tilaajan vaatimus referenssistä oli: Tarjoajalla tulee olla kokemusta sote-tietojärjestelmien toimitusprojekteista ja niiden läpiviennistä Suomessa. Tarjoajalla tulee olla kokemusta kahdesta (2) hankinnan kohdetta toiminnallisesti vastaavasta ratkaisun toimituksesta (referenssitoimitus), joka on ollut vähintään 12 kk tuotantokäytössä tai tuotantokäytön kaltaisessa pilottikäytössä sosiaalihuollon organisaatiossa.
CGI Suomi Oy:n referenssit täyttivät tarjoajan soveltuvuuden vaatimukset.
8. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus
Tarjouksen tulee olla laadittu täsmällisesti tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesti. Hankintalain mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnön liitteessä 4 Vaatimusmääritykset on ilmoitettu että ”Tarjotun ratkaisun on täytettävä jokainen pakolliseksi esitetyistä vaatimuksista. Mikäli tarjottu ratkaisu täyttää esitetyn vaatimuksen, tarjoaja valitse välilehden valikosta vaihtoehto ”Kyllä”. Mikäli palvelu ei täytä vaatimusta, valitse ”Ei”. Yksikin Ei-vastaus tai yhdenkin kentän tyhjäksi jättäminen pakollisiksi merkittyjen vaatimusten osalta voi olla tarjouksen hylkäysperuste.”
CGI Suomi Oy:n tarjouksen todettiin olevan tarjouspyynnön mukainen.
9. Vertailu
Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan alla määritellyn mukaisesti laatutekijöiden ja tarjoushinnan perusteella. Eniten vertailupisteitä saanut tarjous valitaan. Hinnan painoarvo on 40 % ja laadun 60 %.
Hintavertailu
CGI Suomi Oy:n tarjouksen liitteellä 3 Hintaliite ilmoittama tarjouksen kokonaishinta hintavertailuun on 505.650,00 €. Tämä on alin tarjous, joten CGI Suomi Oy saa 40 pistettä.
Laatuvertailu
Pisteytettävät vaatimukset (maksimipisteet 10)
CGI Suomi Oy on ilmoittanut sitoutumisesta pisteytettäviin vaatimuksiin tarjouksen liitteellä 4. Pisteytettäviä vaatimuksia oli yhteensä 27. CGI Suomi Oy on vastannut “Kyllä” 24 pisteytettävään vaatimukseen. CGI Suomi Oy tarjouksen ollessa ainoa tarjous, se saa pisteytettävistä vaatimusten laatuvertailusta 10 pistettä.
Ratkaisun tekoälykyvykkyyden kehittämis- ja toteutussuunnitelma (maksimipisteet 10)
CGI Suomi Oy on tarjouksessaan toimittanut Ratkaisun tekoälykyvykkyyden kehittämis- ja toteutussuunnitelman. Suunnitelman laatuvertailu toteutetaan Liitteen 17 mukaisesti. CGI Suomi Oy:n suunnitelma on kattava ja selkeä. Tekoälyratkaisut, kehittämistapa, asiakkaiden osallistaminen ja aikataulu on kuvattu yksityiskohtaisesti ja perusteellisesti, ja ne tarjoavat vakuuttavan kuvan toimittajan kyvystä toteuttaa tekoälyyn liittyvää kehitystä menestyksekkäästi. Suunnitelmaan sisältyy toimintamalli, miten ratkaisussa voidaan hyödyntää kolmansien osapuolten tekoälyratkaisuja esimerkiksi API-rajapintojen avulla. CGI Suomi Oy saa laatuvertailuun 10 pistettä.
Osaaminen ja kokemus yli minimivaatimusten (maksimipisteet 10)
CGI Suomi Oy on tarjouksessaan toimittanut tarjouspyynnössä edellytetyn Asiantuntijoiden osaaminen ja kokemus -liitteen. Asiantuntijoiden osaaminen ja kokemus arvioitiin tarjouspyynnön liitteen 19 mukaisesti. CGI Suomi Oy:n kaikki ilmoitetut asiantuntijat täyttivät vähimmäisvaatimukset. CGI Suomi Oy:n kaikki ilmoittamat asiantuntijat täyttivät vähimmäisvaatimuksen ylittävän pisteytettävät vaatimukset. Kaikki ilmoitetut asiantuntijat saavat täydet pisteet. CGI Suomi Oy saa Asiantuntijoiden osaamisesta ja kokemuksesta laatuvertailuun 10 pistettä.
Käytettävyysarviointi (maksimipisteet 20)
Käytettävyysarviointi pidettiin keskiviikkona 17.9. klo 15.00 Teams-sovelluksen välityksellä. Käytettävyysarviointi nauhoitettiin. Käytettävyysarviointiin osallistui Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelta tehtäväaluepäällikkö Marjo van Dijken, perheoikeudellisten palveluiden esihenkilö Sanna Martikainen sekä projektipäällikkö Petteri Vaskin. Käytettävyysarviointi toteutettiin tarjouspyynnön liitteen 17.1 mukaisesti. CGI Suomi Oy sai käytettävyysarvioinnin käyttötapauksista yhteispisteet 12. Käyttötapauksittain CGI Suomi Oy sai seuraavat pisteet:
CGI Suomi Oy:n tarjouksen ollessa ainoa tarjous, tarjoaja sai käytettävyysarvioinnista laatuvertailuun 20 pistettä.
Hankintayksikkö toteaa, että CGI Suomi Oy on saanut yhteensä 100 pistettä. CGI Suomi on voittanut tarjouskilpailun Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Perheoikeudellisten palveluiden lastenvalvojien asiakastietojärjestelmän hankinnasta.
10. Oikeusperusteet
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön §47 mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluhankinnoissa palvelualuejohtaja päättää kuitenkin alle 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Toimialajohtaja ja hyvinvointialuejohtaja päättävät tämän ylittävistä hankinnoista.