Kuvaus
Hankinnan kohteena on Korson vanhustenkeskuksen ateriapalvelujen hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 01.02.2024 - 31.12.2025, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tilaaja ei sitoudu hankittaviin määriin.
Hankintamenettely
Hankinta on E-liitteen mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus julkaistiin HILMA ilmoituskanavassa 31.10.2023. Tarjousten jättöpäivämäärä oli 28.11.2023. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 14.11.2023 klo 10.00 mennessä. Määräaikaan mennessä saapui yksitoista (11) kysymystä. Tarjouspyyntöön tehtiin yksi (1) täsmennys. Esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista sekä täsmennyksistä laadittiin yhteenveto, joka julkaistiin sähköisesti hankintaportaalissa 20.11.2023. Tarjousten jättämisen määräaikaan, 28.11.2023 klo 10.00 mennessä, saapui yhteensä kolme (3) tarjousta. Tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: Fodbar Oy (3140793-8), Palmia Oy (2653762-3) ja Vireko Oy (2842153-6).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla tuli olla riittävästi kokemusta vastaavan ateriapalvelun tuottamisesta. Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta, että kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset referenssien osalta.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet, että he täyttävät tarjouspyynnössä vaaditut kelpoisuusehdot.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat vähimmäislaatuvaatimukset on kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa. Hankintalain 115 §:n edellyttämänä perusteluna voidaan siten todeta, että hankintayksikkö käyttää halvinta hintaa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena, koska se on varmistunut hankinnan kohteen laatutekijöistä asettamillaan vähimmäisvaatimuksilla.
Tarjoajan vertailuhinta muodostuu yhteenlasketusta hinnasta: ateriapäivän hinta ja valitun vaihtoehdon mukainen tilaajan ennalta asettama tilaajan henkilökunnan työpanoksen hinta. 1.Tuotantotapavaihtoehto: Lounas ja päivällinen kuumana toimitus päivittäin: Ateriapäivän hintaan lisätään tilaajan henkilökunnan laskennallinen työpanos 0,80 €. Tarjoushinta + työpanos = vertailuhinta. 2.Tuotantotapavaihtoehto: Lounas kuumana ja päivällinen kylmänä toimitus päivittäin: Ateriapäivän hintaan lisätään tilaajan henkilökunnan laskennallinen työpanos 1,20 €. Tarjoushinta + työpanos = vertailuhinta. 3.Tuotantotapavaihtoehto: Lounas ja päivällinen kylmänä toimitus päivittäin: Ateriapäivän hintaan lisätään tilaajan henkilökunnan laskennallinen työpanos 1,60 €. Tarjoushinta + työpanos = vertailuhinta. 4.Tuotantotapavaihtoehto: Lounas ja päivällinen kylmänä toimitus kolme (3) kertaa viikossa: Ateriapäivän hintaan lisätään tilaajan henkilökunnan laskennallinen työpanos 2,30 €. Tarjoushinta + työpanos = vertailuhinta. Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1. tarjousvertailu.
Hankintayksikkö valitsee yhden (1) palveluntuottajan, jonka kanssa se tekee sopimuksen. Kilpailutuksen perusteella valitaan myös yksi (1) varapalveluntuottaja, jonka kanssa voidaan solmia varsinainen sopimus, mikäli sopimuspalveluntuottaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja ja edellytyksiä, tai mikäli sopimuspalveluntuottaja ei täytä näitä ehtoja ja edellytyksiä sopimuskauden aikana.
Tällöin palveluntuottaja on velvollinen korvaamaan tilaajalle kateostosta aiheutuneet ylimääräiset kustannukset, mikäli tilaaja joutuu sopimuskauden alkaessa tai sopimuskauden aikana turvautumaan varapalveluntuottajan tai muun kolmannen osapuolen käyttämiseen. Tilaajalla on oikeus edellä mainituissa tilanteissa periä palveluntuottajalta myös omana työnä palvelun järjestämisestä aiheutuvat kaikki kustannukset.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)