§ 1 PÄÄTÖS HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMISESTÄ

Lataa 

VAKEDno-2024-4717

Päätöspäivämäärä

17.1.2025

Päätöksen tekijä

Vanhuspalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 47 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla toimialajohtajan toimivaltaan.

Kuvaus

Asianvalmistelija: Maarit Ruokokoski

Viite: Kotiateriapalvelujen hankinta VAKEDno-2024-4717 -tarjouspyyntö 21.11.2024 ja hankintailmoitus 21.11.2024

HANKINNAN KOHDE                                        

Hankinnan kohteena on Kotiateriapalvelujen hankinta, joka on tarkoitettu niille Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakkaille, jotka eivät heille tehdyn palvelutarpeen arvioinnin perusteella täytä kotiin kuljetetun ateriapalvelun myöntämisen perusteita, mutta jotka tarvitsevat ravitsemuksensa turvaamiseksi ruoan kotiin kuljetettuna, ja pystyvät hankkimaan sen itsenäisesti tai työntekijän ohjauksen ja avun turvin. 

HANKINTAMENETTELY

Kyseessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jatkossa hankintalain) E-liitteen mukainen hankinta. Hankinta toteutetaan hankintayksikön itsensä suunnittelemana hankintalain periaatteiden mukaisena menettelynä. Omalla menettelyllä on tarkoituksena turvata palvelujen saatavuus sopimuskauden aikana mahdollistamalla uusien palveluntuottajien liittäminen hankintamenettelyyn vuoden välein. Hankintayksikkö tekee hankintasopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa avoimella menettelyllä, josta on julkaistu kansallinen hankintailmoitus Hilma –ilmoituskanavassa 21.11.2024.

21.11.2024 päivätyn tarjouspyynnön perusteella saatiin 10.12.2024 klo 10.00 mennessä neljätoista (14) lisäkysymystä. Kysymyksiin ei vastattu. Alkuperäinen tarjousten jättämisen määräaika oli 20.12.2024 klo 10.00. Tarjousaika ei ollut keskeytyshetkellä 17.12.2024 päättynyt.

HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan,​ mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen,​ perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen,​ vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen,​ hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa.

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena,​ kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).

Hankinta keskeytetään, koska hankintayksikkö on todennut tarjouspyynnön julkaisemisen jälkeen, että vähimmäisvaatimuksena palveluntuottajien tulee rekisteröityä ja saada hyväksyntä AVI:n sosiaalihuoltolain 19 § (tukipalvelut) mukaiseksi palveluntuottajaksi ennen sopimuksen allekirjoittamista. Lisäksi tarjouspyynnöstä tullaan poistamaan JYSE Palvelut ehdot ja sopimuksesta seuraava lause ”Hinnanmuutoksissa tullaan huomioimaan Valtiovarainministeriön tuottaman hyvinvointialueidenrahoituksesta annetun lain (617/2021) 8 §:n 2 momentissa tarkoitetun hyvinvointialueidenhintaindeksi. Valtioneuvoston asetuksella (1392/2022) säädetään tarkemmin hyvinvointialueindeksin laskennasta.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Päätös

Päätän, että hankinta keskeytetään.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan.

Allekirjoitus

Minna Lahnalampi-Lahtinen, vanhuspalvelujen toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta