Kuvaus
Asianvalmistelija: Maarit Ruokokoski
Viite: Kotiateriapalvelujen hankinta VAKEDno-2024-4717 -tarjouspyyntö 21.11.2024 ja hankintailmoitus 21.11.2024
HANKINNAN KOHDE
Hankinnan kohteena on Kotiateriapalvelujen hankinta, joka on tarkoitettu niille Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakkaille, jotka eivät heille tehdyn palvelutarpeen arvioinnin perusteella täytä kotiin kuljetetun ateriapalvelun myöntämisen perusteita, mutta jotka tarvitsevat ravitsemuksensa turvaamiseksi ruoan kotiin kuljetettuna, ja pystyvät hankkimaan sen itsenäisesti tai työntekijän ohjauksen ja avun turvin.
HANKINTAMENETTELY
Kyseessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jatkossa hankintalain) E-liitteen mukainen hankinta. Hankinta toteutetaan hankintayksikön itsensä suunnittelemana hankintalain periaatteiden mukaisena menettelynä. Omalla menettelyllä on tarkoituksena turvata palvelujen saatavuus sopimuskauden aikana mahdollistamalla uusien palveluntuottajien liittäminen hankintamenettelyyn vuoden välein. Hankintayksikkö tekee hankintasopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa avoimella menettelyllä, josta on julkaistu kansallinen hankintailmoitus Hilma –ilmoituskanavassa 21.11.2024.
21.11.2024 päivätyn tarjouspyynnön perusteella saatiin 10.12.2024 klo 10.00 mennessä neljätoista (14) lisäkysymystä. Kysymyksiin ei vastattu. Alkuperäinen tarjousten jättämisen määräaika oli 20.12.2024 klo 10.00. Tarjousaika ei ollut keskeytyshetkellä 17.12.2024 päättynyt.
HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN
Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.
Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa.
Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).
Hankinta keskeytetään, koska hankintayksikkö on todennut tarjouspyynnön julkaisemisen jälkeen, että vähimmäisvaatimuksena palveluntuottajien tulee rekisteröityä ja saada hyväksyntä AVI:n sosiaalihuoltolain 19 § (tukipalvelut) mukaiseksi palveluntuottajaksi ennen sopimuksen allekirjoittamista. Lisäksi tarjouspyynnöstä tullaan poistamaan JYSE Palvelut ehdot ja sopimuksesta seuraava lause ”Hinnanmuutoksissa tullaan huomioimaan Valtiovarainministeriön tuottaman hyvinvointialueidenrahoituksesta annetun lain (617/2021) 8 §:n 2 momentissa tarkoitetun hyvinvointialueidenhintaindeksi. Valtioneuvoston asetuksella (1392/2022) säädetään tarkemmin hyvinvointialueindeksin laskennasta.
Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.