Kuvaus
Asian valmistelija: Jussi Pehkonen, Hankinnan erityisasiantuntija
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on voimassa oleva sopimus Turvapuhelinpalvelujen hankinnasta Tunstall Oy:n kanssa, joka on päättymässä 31.12.2025 ja tämän vuoksi hankinta on kilpailutettu uudelle sopimuskaudelle 1.1.2026 alkaen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on turvapuhelinpalvelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.1.2026 - 31.12.2027. Hankintaan sisältyy optio. Sopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan jatkaa kahdella (2) optiovuodella vuosi kerrallaan. Option käyttämisestä ilmoitetaan ennen sopimuskauden tai optiovuoden päättymistä.
Palveluja hankitaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (jatkossa Tilaaja) asiakkaille turvaamaan ja tukemaan asiakkaan selviytymistä kotona ja arjessa. Usein taustalla on runsaasti sairauksia, jotka ovat riskitekijöitä asiakkaan kotona selviämiselle. Päätöksen palvelun myöntämisestä asiakkaalle tekee Tilaaja. Hankinta koskee nykyisiä ja uusia turvapuhelinpalveluun kuuluvia Tilaajan asiakkaita. Palvelua annetaan asiakkaan haluamalla kielellä suomeksi tai ruotsiksi. Tilaaja ei sitoudu kiinteisiin hankintamääriin sopimuskaudella.
Turva-auttamispalvelun tarkoitus on auttaa äkillisessä ja ennakoimattomassa avuntarpeessa. Turva-auttajan tehtävät liittyvät välittömään avun tarpeeseen. Turva-auttajan tehtävät luokitellaan kiireettömäksi ja lääkkeettömäksi.
Auttamiskäynti tai muu avun järjestäminen asiakkaalle suoritetaan aina asiakkaan tehtyä hälytyksen. Hälytyskeskuksen päivystäjän tekemän tilannearvion mukaan asiakkaan luokse lähetetään turva-auttaja, tilataan ambulanssi, poliisi, asiakkaan luokse hälytetään omainen tai muu auttajasuunnitelmassa määritetty lähitukihenkilö. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Hankintaa ei ole jaettu osa-alueisiin. Hankintasopimus tullaan tekemään yhden toimittajan kanssa ja toiseksi kilpailutuksessa tullut valitaan varatoimittajaksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.
Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset.
Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 21.8.2025 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 4.9.2025 klo: 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 9.9.2025.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 25.9.2025 klo: 12:00, mennessä saapui yhteensä kaksi (2) tarjousta.
Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat: AddSecure Smart Care Oy (3022469–7) ja Tunstall Oy (0846162–9).
Kilpailutuksen tuloksena valitaan yksi (1) toimittaja ja yksi (1) varatoimittaja, jonka kanssa sopimus allekirjoitetaan vain siinä tapauksessa, että varsinainen toimittaja ei pysty tuottamaan sopimuksen mukaisesti palvelua.
Jättämällä tarjouksen valittu toimittaja sitoutuu allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja toimittamaan palvelun 100 % toimitustakuulla.
Mikäli tarjouskilpailussa valituksi tullut toimittaja ei allekirjoita sopimusta tai aloita toimintaansa sopimuskauden alkaessa 1.1.2026, on Tilaajalla oikeus jättää sopimus allekirjoittamatta ja/tai purkaa sopimus päättymään välittömästi ilman irtisanomisaikaa. Lisäksi Tilaajalla on oikeus hankkia palvelu varatoimittajalta, muulta kolmannelta taholta tai tuottaa palvelu omana tuotantona ja periä tästä aiheutuvat kaikki ylimääräiset kulut tarjoajalta korkeintaan kahdeltatoista (12) kuukaudelta.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.
Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuuden vaatimukset.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 113 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa. Tapauksessa, jossa vertailuluvut ovat samat, ratkaistaan tarjoajien etusijajärjestys arpomalla tai muulla hankintayksikön päättämällä syrjimättömällä menettelyllä.
Palveluntuottajan tulee eritellä tarjouksensa seuraavasti:
-
Turvapuhelinpalvelut kokonaisratkaisuna (Turvapuhelinpalvelu sisältää Tilaajan asiakkaan turvapuhelimen vuokrauksen, asennuksen, huollon ja asiakkaan mukanaan pitämän hälyttimen (turvaranneke/riipus tai vastaava) sekä ympärivuorokautisen turvapuhelinpäivystyskeskuspalvelun ja turva-auttajakäynnit ympärivuorokautisesti), vaikuttaa vertailuhintaan.
-
Turvapuhelinpalvelut kokonaisratkaisuna (Turvapuhelinpalvelu sisältää Tilaajan asiakkaan turvapuhelimen vuokrauksen, asennuksen, huollon ja asiakkaan mukanaan pitämän hälyttimen (turvaranneke/riipus tai vastaava) sekä ympärivuorokautisen turvapuhelinpäivystyskeskuspalvelun ja turva-auttajakäynnit vain yöaikaan (kello 21–7)), vaikuttaa vertailuhintaan.
Vertailuhinta on tarjoushintojen summa, jossa tarjoushinnoilla on painotukset: Halvin vertailuhinta saa 100-pistettä. Vertailuluku lasketaan kaavalla (halvin hinta / tarjottu hinta) * 100
-
Turvapuhelimien lisälaitteet sisältäen palvelun (pakolliset), ei vaikutta vertailuhintaan
-
Lisäturvaranneke tai -riipus, xx € / kk / asiakas
-
Hellahälytin, xx € / kk / asiakas
-
Turvapuhelinpalvelun lisälaitteet sisältäen palvelun (ei pakolliset), ei vaikuta vertailuhintaan
-
Nostoapupalvelu (Hätäkeskukseen (112) ilmoitetut Tilaajalle kuuluva kotipalvelutehtävä), ei vaikuta vertailuhintaan. Kattohinta 130 € / auttamiskäynti. Vartijahinta 160 € / auttamiskäynti.
Tarjoushinnat tulee ilmoittaa kiinteänä, kahden desimaalin tarkkuudella ilman arvonlisäveroa (ALV 0 %). Tarjoushintojen tulee sisältää kaikki tämän tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisista ehdoista aiheutuvat kustannukset. Hinnat sisältävät kaikki sivukulut mm. postitus-, materiaali-, laskutus-, toimitus-, matkustus- ja muut vastaavat kulut.
Korkeimman kokonaispistemäärän saanut valitaan Palveluntuottajaksi ja toiseksi korkeimman kokonaispistemäärän saanut valitaan varapalveluntuottajaksi.
Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1, vertailutaulukko.pdf.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)