Kuvaus
Vanhuspalveluiden palvelualuejohtajan virka on ollut julkisesti haettavana 10.06.-19.7.2024. Hakuilmoitus julkaistiin hyvinvointialueen sähköisessä rekrytointipalvelussa (Laura.fi-sivusto), hyvinvointialueen avoimet työpaikat-sivustolla, TE-palveluiden sivustolla sekä julkaisut LinkedIn:ssä 11.6. ja 9.7. Lisäksi hakuilmoituksen lyhennelmä julkaistiin lauantaina 6.7.2024 Helsingin Sanomissa. Virka on ollut haussa täytettäväksi vakinaisena 13.09.2024 alkaen tai sopimuksen mukaan.
Virkasuhteen alkaessa palvelualuejohtaja vastaa palvelualueen toiminnasta, taloudesta ja henkilöstöstä sekä johtaa palvelualueen toiminnan ohjausta, arviointia ja kehittämistä, huomioiden koko toimialan edun. Palvelualuejohtaja toimii vanhusten palvelujen toimialan johtoryhmän jäsenenä sekä tällä hetkellä neljän tehtäväaluepäällikön esihenkilönä.
Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Palvelualuejohtajan virkaan valitulta edellytetään lisäksi kokemusta vaativista johtamistehtävistä, kykyä strategiseen ajatteluun ja sen siirtämiseen operatiiviselle tasolle, vahvaa talousjohtamisen osaamista, rohkeutta muutosjohtamiseen ja paineensietokykyä, erinomaisia vuorovaikutustaitoja ja julkisten esiintymisten luontevuutta sekä vanhuspalvelujen erinomaista tuntemusta. Eduksi luetaan hoiva- ja asumispalveluiden substanssiosaaminen, vahva osaaminen ja kokemus valmentavasta johtamisotteesta, näyttö tuloksellisesta johtamisesta sekä rohkea työskentelyote.
Määräaikaan mennessä tehtävää haki yhteensä kolmekymmentäkahdeksan (38) henkilöä, joista kaksi (2) henkilöä ei täyttänyt kelpoisuusehtoja. Haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella kahdeksan (8) hakijaa, jotka parhaiten täyttivät hakukriteerit koulutuksen ja kokemuksen kautta. Haastatteluiden ensimmäiseen vaiheeseen osallistuivat vanhustenpalveluiden toimialajohtaja sekä kaksi HR:n edustajaa. Neljä (4) hakijaa eteni henkilöarviointivaiheeseen ja heille annettiin ennakkotehtävä, joka esitetiin toisessa haastatteluvaiheessa. Toiseen haastatteluun osallistuivat toimialajohtajan ja HR:n edustajien lisäksi kotona asumisen palveluiden palvelualuejohtaja sekä kolme hoiva-asumisen palveluiden tehtäväaluepäällikköä.
Hakemusten, työkokemuksen, henkilöarvioinnin, haastattelujen sekä ennakkotehtävän ja tehdyn kokonaisarvion perusteella tehtävää hakeneista henkilöistä Armi Hyry täyttää parhaiten ne pätevyydet ja ominaisuudet sekä kyvyt, joita viran menestyksellinen hoitaminen edellyttää. Hakijoiden joukosta hänen kohdallaan täyttyivät erinomaiset valmiudet strategiseen ajatteluun, sekä kyky rohkeaan muutosjohtamiseen ja paineensietoon. Hänellä on vahvaa ja monipuolista johtamiskokemusta ja näytöt tuloksellisesta ja vaikuttavasta johtamisesta yksityiseltä ja julkiselta sektorilta ikääntyneiden palveluista ja esihenkilötehtävistä. Hän on myös verkostoitunut kattavasti sekä alueellisella että kansallisella tasolla ikääntyneiden palvelujen kentällä. Hyry suoriutui erittäin hyvin sekä haastatteluissa että ennakkotehtävän presentaatiossa ja esittelyssä. Näissä oli selkeästi havaittavissa hänen vahvuutensa rauhallisena, vakuuttavana, luontevana ja innostavana esiintyjänä. Esiintymiskokemusta on kertynyt työtehtäviensä kautta, ja hän on tottunut esiintymään erilaisissa tilaisuuksissa, luennoilla ja mediassa. Hänellä on erinomaiset vuorovaikutustaidot ja kykyä innostaa henkilöstöä heidät huomioiden sekä sidosryhmiä toimimaan tavoitteiden mukaisesti. Tällaiset ominaisuudet katsotaan hyödyttävän palvelualuejohtajaa vanhuspalvelujen johtamisessa ja kehittämisessä.