§ 1 Vammaisten asumispalvelujen hankinta (VD/3253/02.08.00.00/2020)

Lataa 

VAKEDno-2023-4919

Päätöspäivämäärä

8.1.2024

Päätöksen tekijä

Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 46 §:n mukaan Toimialajohtaja päättää hankinnoista,​ sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla Kirsi Leväpellon toimivaltaan. 

Kuvaus

Asian valmistelija: (Jussi Pehkonen, erityisasiantuntija) 

Hankinnan kohteena on kotihoidon palvelujen hankinnasta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.1.2024 alkaen. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. 

Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Hankinta on jaettu kolmeenkymmeneen (30) osakohteeseen.  

Hankinta toteutetaan dynaamisena tarjousmenettelynä, joka on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä 2. ”Hankintamenettelyn kuvaus”. Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely siihen valittujen palveluntuottajien kesken.  

Tämä on Vammaisten asumispalvelujen hankinnan 3. uudelleenavaus. Nyt avataan seuraavat osakohteet liitteen 2 ”Hankintamenettelyn kuvaus” mukaisesti.

  1. Tuettu asuminen vammaisille asiakkaille 

  1. Tuettu asuminen kehitysvammaisille asiakkaille   

  1. Yhteisöllinen asuminen vammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,3) 

  1. Yhteisöllinen asuminen kehitysvammaiselle asiakkaille (mitoitus vähintään 0,3) 

  1. Yhteisöllinen asuminen vammaisille mielenterveyden ja/tai päihteettömyyden tuen tarpeen asiakkaille (mitoitus vähintään 0,3) 

  1. Yhteisöllinen asuminen ruotsinkielisille vammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,3) 

  1. Yhteisöllinen asuminen ruotsinkielisille kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,3) 

  1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen vaikeavammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,6) 

  1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0.6) 

  1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen vaikeavammaisille mielenterveyden ja/tai päihteettömyyden tuen tarpeen asiakkaille (mitoitus vähintään 0,6) 

  1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vaikeavammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,6) 

  1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,6) 

  1. Vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vaikeavammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,8) 

  1. Vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,8)  

  1. Vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vaikeavammaisille mielenterveyden ja/tai päihteettömyyden tuen tarpeen asiakkaille (mitoitus vähintään 0,8) 

  1. Vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vaikeavammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,8) 

  1. Vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,8) 

  1. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0,9) 

  1. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0,9) 

  1. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille II (mitoitus vähintään 1,3) 

  1. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille III (mitoitus 2,0) 

  1. Asumisvalmennus palveluasumisessa kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,3)  

  1. Asumisvalmennus ympärivuorokautinen palveluasumisessa kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,6) 

  1. Lyhytaikainen palveluasuminen ja hoito vammaisille ja kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,3) 

  1. Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen ja hoito vammaisille ja kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,6) 

  1. Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen ja hoito vammaisille ja kehitysvammaisille lapsille ja nuorille (mitoitus vähintään 0,6) 

  1. Lyhytaikainen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ja hoito vammaisille ja kehitysvammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,8) 

  1. Lyhytaikainen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ja hoito vammaisille ja kehitysvammaisille lapsille ja nuorille (mitoitus vähintään 0,8) 

  1. Lyhytaikainen erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ja hoito vammaisille asiakkaille (mitoitus vähintään 0,9) 

  1. Lyhytaikainen erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ja hoito vammaisille ja kehitysvammaisille lapsille ja nuorille (mitoitus vähintään 0,9) 

Tarjoajalla, joka ei ole jättänyt tarjousta tai täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia perustamisvaiheessa, on mahdollisuus päästä mukaan tarjousmenettelyyn, mikäli asetetut vaatimukset täyttyvät.  

Jo toimittajarekisteriin valitut palveluntuottajat:  

Dynaamisen tarjousmenettelyn perustamisvaiheessa tai sen jälkeen uudelleen avaamisen yhteydessä jo menettelyyn valitut palveluntuottajat voivat dynaamisen tarjousmenettelyn avaamisen yhteydessä:  

  • Alentaa tarjoamansa palvelun hintaa.  

  • Jättää tarjouksen uuden osakohteen osalta  

Tässä avauksessa perustetaan uudet osakohteet 20. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille II (mitoitus vähintään 1,3) ja 21. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille III (mitoitus 2,0).  . 

Tilaaja asettaa valitut palveluntuottajat osakohteittain etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidetään tarjousta, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin. Etusijajärjestys annetaan tarjouksen jättäneille tiedoksi hankintapäätöksessä.  

Puitejärjestelyssä oleva palveluntuottaja valitaan kunkin asiakkaan kohdalla yksilöllisen tarpeen, harkinnan ja palvelun soveltuvuuden perusteella. Asiakkaan yksilöllinen tarve ja erityiset olosuhteet ratkaisevat, minkälaisia palveluja Tilaaja kulloinkin järjestää. Mikäli asiakkaan palveluntarpeen kannalta soveltuvia palveluntuottajia on useampia, valitaan näistä puitejärjestelyssä hinnaltaan halvin. Tilaaja varaa oikeuden hankkia palvelua myös puitejärjestelyn ulkopuolisilta tuottajilta, mikäli sopimuskumppanit eivät pysty vastaamaan palvelutarpeeseen.  

Lisäksi hankintalain (1397/2016) 110 §:n mukaan suorahankintaa voidaan käyttää yksittäisissä tapauksissa sosiaali- tai terveyspalvelujen hankinnoissa, jos palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.  

Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset 

Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. 

Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 7.11.2023 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-​hankintailmoituksen HILMA-​portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.  

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 22.11.2023 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 27.11.2023. 

Tarjousten jättämisen määräaikaan,​ 11.12.2023 klo 10:00,​ mennessä saapui yhteensä kolmekymmentä (30) tarjousta. 

Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat: Aspa Palvelut Oy, Autismisäätiö sr, Eino Raunion säätiö Pipolakoti, Esperi Care Oy, Esperi Hoiva1 Oy, Humana Hoiva Oy, Kehitysvammatuki 57 Ry, Kepakoti Oy, Korppi Hr Oy, Kotia Palvelut Oy, Narikka Erja Birgit Oy, Rinnekodit Oy, Tulevaan Oy, Validia Oy ja Viisi Vuodenaikaa Oy. 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen 

Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. 

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.  

Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. 

Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. 

Vuokran suuruus  

Tarjouspyynnön mukaisesti ”Osakohteissa 3.–30. kysytään vuokra XX euroa / vrk / asiakas, joka ei vaikuta vertailuun. Asukkaan kuukausivuokra on edellä ilmoitettu asumisen vuorokausihinta kerrottuna laskennallisella kertoimella 30,5. Vuokrahinta on palveluntuottajan tarjoamien asuntojen keskiarvohinta. Vuokra sisältää lämmitys-, vesi ym. kulut. Vuokran määrä saa ylittää enintään 20 % Kelan määrittämän eläkkeensaajan asumistuen enimmäisasumiskustannuksista.” 

Tarjousten tarkastamisessa todettiin vuokrahintojen osalta, että seuraavat tarjoajat eivät täyttäneet osakohteessa 18 tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia vuokran määrästä: Esperi Care Oy, Esperi Hoiva1 Oy ja Narikka Erja Birgit Oy, 

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus 

Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.       

Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset. 

Tarjousvertailu 

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa.    

Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1, Tarjousvertailu_2023 

Sovelletut oikeusohjeet 

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 

Hallintolaki (434/2003)  

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006) 

Päätös

Päätän hylätä osakohteessa 18 tarjouspyynnön vastaisina seuraavat tarjoukset  

  • Esperi Care Oy 

  • Esperi Hoiva1 Oy  

  • Narikka Erja Birgit Oy, 

Päätän 

  • valita osakohteisiin 1–30 päätöksen liitteen 1 mukaiset Palveluntuottajat.  

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto- oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella. 

Hankintasopimus  

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi. 

Allekirjoitus

Kirsi Leväpelto, Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta