§ 2 Päätös hankinnan keskeyttämisestä optometristi ja silmälääkäripalvelujen hankinta

Lataa 

VAKEDno-2023-3653

Päätöspäivämäärä

21.2.2024

Päätöksen tekijä

Perheiden ennalta ehkäisevien palvelujen palvelualuejohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 47 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla palvelualuejohtajan toimivaltaan. 

Kuvaus

Asian valmistelija: Tarja Kokkonen 

Viite: VakeDno-2023-3653 tarjouspyyntö 11.1.2024 ja hankintailmoitus 11.1.2024 

HANKINNAN KOHDE 

Hankinnan kohteena on Optometristi ja silmälääkäripalveluiden puitejärjestely hankinta. Palvelun kohteena ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen peruskouluikäiset lapset, jotka mahdollisesti tarvitsevat silmälasit tai muuten hyötyvät optometristin tai silmälääkärin tutkimuksesta. Hankintaan sisältyy näöntutkimukseen liittyvä palvelu, jossa palvelutuotteeseen kuuluu terveydenhoitajan tekemän arvion perusteella mahdollisuus ohjata asiakas suoraan silmälääkärille tai optometristille, joka oman arvionsa jälkeen ohjaa asiakkaan tarvittaessa silmälääkärille. Puitejärjestelyyn oli tarkoitus valita kaksi (2) kokonaistaloudellisesti halvimman hinnan tarjonnutta palveluntuottajaa etusijajärjestyksessä. 

HANKINTAMENETTELY 

Kyseessä oli avoimella menettelyllä kilpailutettu Liitteen E kynnysarvot ylittävä hankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus Hilma–ilmoituskanavassa 11.1.2024.  

Tarjousten jättämisen määräaikaan 12.2.2024 klo 12.00 mennessä saatiin yksi (1) tarjous Silmäasema Optiikka Oy:ltä. 

HANKINNAN KESKEYTTÄMINEN 

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. 

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).  

Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että: Kilpailua ei syntynyt, koska saatiin vain yksi tarjouspyynnön mukainen tarjous tai vain yksi osallistumishakemus. 

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa saatiin ainoastaan yksi tarjous. Hankintayksikön tavoitteena oli saada kahden palveluntuottajan puitejärjestely, jotta turvataan palvelujen saatavuus sopimuskauden aikana. Koska Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ei tuota itse kysymyksessä olevaa palvelua, tämän takia on erittäin tärkeää saada puitejärjestelyyn kaksi palveluntuottajaa ja siten hankintayksiköllä on perusteltu syy keskeyttää hankinta.  

TARJOUSASIAKIRJOJEN JULKISUUS 

Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saatu tarjous salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudesta hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa. 

Päätös

Päätän, että hankinta keskeytetään ja saatu Silmäasema Optiikka Oy:n tarjous pidetään salassa. 

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. 

Allekirjoitus

Mirja Varis, Palvelualuejohtaja 
Perheiden ennalta ehkäisevien palvelujen palvelualue 
 

Organisaatiotieto

Hankinta