§ 4 Lääkeannosteluautomaattipalvelun hankinta

Lataa 

VAKEDno-2023-4306

Päätöspäivämäärä

12.3.2024

Päätöksen tekijä

Kotona asumisen palvelujen palvelualuejohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n (toimivalta hankinnoissa,​ sopimuksissa ja sitoumuksissa) mukaan Sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluhankinnoissa palvelualuejohtaja päättää kuitenkin alle 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista.

Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla palvelualuejohtajan toimivaltaan.

Kuvaus

Hankinnan kohteena on lääkeannosteluautomaattipalvelun hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.4.2024- 31.3.2026. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden optioon.

Tarjouspyynnössä pyydettiin tarjousta lääkkeiden koneellisen annosjakelun mukaisesti pakattujen lääkkeiden ympärivuorokautisessa tuotantokäytössä olevasta automatisoidusta lääkeannosteluautomaattipalvelusta. Palvelu on kokonaisuus, johon kuuluu lääkeannosteluautomaatti, etähallintajärjestelmä, tietoturva sekä tarvittavat teknisen tuen palvelut.

Hankinta on jaettu osa-alueeseen 1 Lääkeannosteluautomaatti, lääkkeet annospusseissa ja osa-alueeseen 2 Lääkeannosteluautomaatti videoneuvotteluominaisuudella, lääkkeet annospusseissa

Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella. 

Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset.

Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Hankintamenettely

Hankinta oli hankintalain liitteen E mukainen palveluhankinta. Hankinta toteutettiin avointa menettelyä käyttäen. Hankintailmoitus julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 18.2.2024. Tarjousten jättöpäivämäärä oli 11.3.2024.

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 27.2.2024 16:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 1.3.2024.

Tarjousten jättämisen määräaikaan,​ 11.3.2024 klo 12.00,​ mennessä saapui yhteensä kolme (3) tarjousta.

Tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: Evondos Oy, Tamro Oyj ja Vivago Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Referenssit

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnöllä esitettiin seuraava referenssivaatimus: ” Tarjoajalla on oltava hankinnan kohde, laajuus ja laatu huomioon ottaen riittävästi kokemusta vastaavan tyyppisestä lääkeannosteluautomaattipalvelun tuottamisesta. Referenssikohteita tulee olla vähintään yksi, jossa vähintään 20 lääkeautomaattia on ollut tuotantokäytössä yhden (1) vuoden ajan.”

Tarjoajien tuli vakuuttaa täyttävänsä referenssivaatimus. Tilaajalla oli tarjouspyynnön mukaisesti oikeus tarvittaessa tarkastaa referenssitiedot voittajalta sekä oikeus hyväksyä tai hylätä tarjoukset referenssien perusteella.

Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta että, kaikki tarjoajat olivat esittäneet vaatimuksen mukaisen referenssin.

Muiden soveltuvuusvaatimusten osalta tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Hankintalain 74 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.  

Vivago Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön vastainen.

Tarjouspyynnön palvelukuvauksessa, 4.3. Lääkeannosteluautomaatin vaatimukset kohdassa 9 on vaadittu, että ”Lääkeannosteluautomaatissa tulee olla selkeä näyttö”.
Vivago Oy:n tarjouksessa on esitetty, että ”lääkeannostelijan näyttönä toimii hoitajan puhelin, jossa Dosell applikaatio”

Tarjouspyynnön palvelukuvauksessa, 4.3. Lääkeannosteluautomaatin vaatimukset, kohdassa 14 on vaadittu, että ”Palvelu estää lääkeannostelupussien antamisen automaatista, mikäli turvallinen lääkkeenoton määritelty aika on ylitetty. Lääkkeenoton turvallinen aikaväli tulee olla määriteltävissä manuaalisesti.”
Vivago Oy:n tarjouksessa on esitetty, että ”Dosell sisältää ennaltaehkäisevän mekanismin, joka rajoittaa lääkeannostelupussien annostelua koneesta, jos lääkkeen turvalliselle otolle määritetty aika on ylitetty. Tämä ominaisuus varmistaa, että käyttäjät noudattavat määrättyä lääkitysaikataulua. Lisäksi Dosell noudattaa ennakoivaa lähestymistapaa, koska se ei anna seuraavaa lääkeannosta, jos edellistä annosta ei ole poistettu lokerosta.”

Muut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset ja otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu

Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus valintaperusteen ollessa halvin hinta. Osa-alueiden 1 ja 2 sopimuskumppaniksi valitaan kumpaankin yksi halvimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja. 

Hinta oli ainoa tarjouskilpailun vertailuperuste, koska hankittavalle palvelulle oli asetettu korkeat laatuvaatimukset, joiden on toteuduttava koko sopimuskauden ajan. Laatu on huomioitu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa sekä palvelukuvauksessa.

Hinta kysyttiin tarjoajilta osa-aluekohtaisesti osa-alueen mukaiselle palvelulle muodossa: € /kk alv 0 % / lääkeannosteluautomaatti. Annettu kuukausihinta on myös vertailuhinta.

Osa-alue 1: Lääkeannosteluautomaatti, lääkkeet annospusseissa

Evondos Oy: 199 € /kk alv 0 % / lääkeannosteluautomaatti

Tamro Oyj: 145 € /kk alv 0 % / lääkeannosteluautomaatti

Tarjouskilpailun voitti osa-alueen 1 osalta Tamro Oyj.

Osa-alue 2: Lääkeannosteluautomaatti videoneuvotteluominaisuudella, lääkkeet annospusseissa

Evondos Oy: 245 € /kk alv 0 % / lääkeannosteluautomaatti

Tamro Oyj: 175 € /kk alv 0 % / lääkeannosteluautomaatti

Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskauden ajalle, annetuilla tarjoushinnoilla ja nykyisillä laitemäärillä, on yhteensä 1 500 000 € (alv 0%). Tilaaja ei ole sitoutunut sopimuskaudella mihinkään hankintamääriin.

Sovelletut oikeusohjeet

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)

Hallintolaki (434/2003)

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)

Päätös

Päätös

Päätän

1) hylätä Vivago Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena esitysosassa mainituilla perusteilla osa-alueessa 1,

2) hankkia lääkeannosteluautomaattipalvelun, lääkkeet annospusseissa osa-alue 1, Tamro Oyj:ltä,

3) hankkia lääkeannosteluautomaattipalvelun videoneuvotteluominaisuudella, lääkkeet annospusseissa osa-alue 2, Tamro Oyj:ltä.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Allekirjoitus

Aila Halonen, Palvelualuejohtaja 

Organisaatiotieto

Hankinta