§ 29 Hankintapäätös Clarity-dataputken viimeistelystä

Lataa 

VAKEDno-2023-1172

Päätöspäivämäärä

4.4.2024

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Päätöksen peruste

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 15 §

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosääntö 47 §

Kuvaus

Hankinnan tausta

Vantaan kaupungin ja Keravan kaupungin asiakas- ja potilastietojärjestelmää Apottia koskevat sopimukset siirtyivät Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle (VAKE) sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021) mukaisesti. Lisäksi nk. Clarity-dataputken kehittämiseksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on aiemmin tehnyt päätökset  § 26 ja § 46 ( VAKEDno-2023-1172; 21.3.2023 ja 21.6.2023).

Hankinnan kohde

Oy Apotti Ab on 18.3.2024 päivätyllä lisätarjouksellaan tarjonnut Clarity-tiedonsiirtoratkaisuihin liittyvää asiantuntijatyötä.

Tarjouksella jatketaan tiedonsiirron ratkaisun kokonaisuuden toteutusta Clarity-tietojen osalta. Raportointitietokantoihin viedään sovittuja, organisaatiosuodatettuja asiakas- ja potilastietoja. Asiakasorganisaatiot pääsevät noutamaan asiakas- ja potilastietoja vain omalta DMZ-palvelimeltaan ja tietokannastaan sekä viemään ne omiin tietoaltaisiinsa tiedolla johtamista varten.
Alkuperäisen päätöksen mukainen kustannusarvio on ylittynyt ja tämä lisätarjous Clarity-tiedonsiirtoratkaisujen asiantuntijatyöstä kattaa alkuperäisen tarjouksen 
kustannusarvion ylittävän osan. Arvio ylittyi mm. siksi, koska katselmoinnin yhteydessä on havaittiin virheitä, joiden korjaaminen on vaatinut työaikaa. Tietokantatauluja on siirretty asiakkaan toiveesta ratkaisun piiriin alkuperäistä arviota enemmän ja osa tauluista on vaatinut oletettua suuremman työmäärän, esimerkiksi tietosuoja-arvioinnin vuoksi.

HUS-yhtymän määrittelemästä laajuudesta puuttuu kahdeksan tietokantataulua ja tarjous sisältää tämän työn. Tietosisällön laajuus palvelee myös Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tarpeita.

Tarjouksen koskema lisätyö ajoittuu ajalle 29.1. - 31.3.2024. 29.1. – 10.3.2024 tehdystä työstä on osapuolia laskuttamatta 39 405 €. Jäljellä oleva työmäärä 11.3.2024 
alkaen on arvioitu olevan 20 htp.

Kustannusarvio työstä on siten yhteensä (Alv 0 %) 225 htp, 46 905 € (alv 0 %).

Kustannukset jaetaan tasajaolla tilaajien kesken:

-      Helsinki:  15 635 € (alv 0 %)

-      HUS:  15 635 € (alv 0 %)

-      Vantaan ja Keravan hyvinvointialue: 15 635 € (alv 0 %)

Tarjouksen mukaisessa kustannusarviossa on käytetty Apotti Oy:n oman työn osalta voimassa olevaa asiantuntijatyön omakustannushintaa, joka tarjouksen tekohetkellä on 50 €/työtunti (375 €/ htp, alv 0 %).

 

Oikeudelliset perusteet

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä myös hankintalaki) mukaista kilpailuttamisvelvollisuutta ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee siitä muodollisesti erilliseltä ja päätöksenteon kannalta itsenäiseltä yksiköltä, jos hankintayksikkö yksin tai yhdessä muiden hankintayksiköiden kanssa valvoo yksikköä samalla tavoin kuin se valvoo omia toimipaikkojaan, ja jos yksikkö harjoittaa pääosaa toiminnastaan niidenhankintayksiköiden kanssa, joiden määräysvallassa se on (hankintalaki 15 §). Sidosyksikkösuhteessa tehtyjä hankintoja rinnastetaan omana työnä tekemiseen. Oy Apotti Ab on 1.1.2023 alkaen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osittain omistama, hankintalain 15 §:n mukainen sidosyksikkö.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista.

 

Oheismateriaali: Oy Apotti Ab:n tarjous 15.3.2024, 15/2024, salassapidettävä JulkL 24 § 1 mom 20) kohta

Päätös

Päätän, että

1.                          Oy Apotti Ab:ltä hankitaan 15.3.2024 päivätyn tarjouksen 15/2024 mukaisesti tiedolla johtamisen Clarity-tiedonsiirtoratkaisujen asiantuntijatyö siten, että Vantaan ja Keravan osuus kustannuksista on arviolta 15 635 € (alv 0 %); sekä

2.                          todeta, että hankinnan kustannukset maksetaan tietohallinnon menokohdalta 512600050, Tiedollajohtaminen ; ja

3.                          todeta, että sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella tilauksella

Allekirjoitus

tietohallintojohtaja Timo Pitkänen

Organisaatiotieto

Tietohallinto