§ 6 Koisorannan palvelukeskuksen puhtauspalvelujen ja avustavien keittiötehtävien hankinta

Lataa 

VAKEDno-2023-3946

Päätöspäivämäärä

12.3.2024

Päätöksen tekijä

Aikuissosiaalityön palvelujen palvelualuejohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1milj. euron hankinnoista,​ sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla palvelualuejohtajan toimivaltaan. 

Kuvaus

Asian valmistelija: Hankinnan erityisasiantuntija Tiina Koponen

Hankinnan kohteena on Koisorannan palvelukeskuksen (Koisotie 1, 3 ja 5, 01300 Vantaa) puhtauspalvelujen ja avustavien keittiötehtävien hankinta, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 01.04.2024- 31.3.2026, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Hankintaan sisältyy optiona mahdolliset sopimuskauden aikana toteutettavat ikkunan pesut. 

Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tilaaja ei sitoudu hankittaviin määriin.   

Hankintamenettely  

Hankinta oli EU kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 09.02.2024. Tarjousten jättöpäivämäärä oli 11.03.2024. 

Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. 

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 26.02.2024 klo: 12.00 mennessä, joihin on vastattu sähköisesti hankintayksikön toimesta.

Tarjousten jättämisen määräaikaan,​ 11.03.2024 klo: 12.00,​ mennessä saapui yhteensä viisi (5) tarjousta. Tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: H&A Team Oy (1780124-2), LT Siivous Oy (3155982-7), SMC Palvelut Oy (2510087-6), SOL Palvelut Oy (2160299-1) ja Trony Oy (25025079). 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen 

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut soveltuvuusvaatimukset. 

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus 

Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.  

Tarjousvertailu 

Hankinnan laadulliset ominaisuudet ovat vähimmäisvaatimuksia, joita ei pisteytetä ja joiden on toteuduttava koko sopimuskauden ajan. Laatu on huomioitu hankinnan palvelukuvauksessa ja tarjoajaa koskevissa soveltuvuuden vaatimuksissa. Hankinnassa valitaan tarjouspyynnön vaatimukset täyttävistä tarjouksista kokonaistaloudellisesti edullisin. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta.  

Vertailuhinta muodostuu annettujen yksikköhintojen (ylläpito- ja perussiivous, ikkunanpesut (optiot), vaihtosiivous, avustavat keittiötyöt ja mahdolliset lisätyöt) yhteenlasketusta summasta. Halvimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja valitaan sopimustoimittajaksi. 

Hintavertailu ilmenee liitteestä vertailutaulukko_VAKEDno-2023-3946

Sovelletut oikeusohjeet 

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)  
Hallintolaki (434/2003) 
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)  

Päätös

Päätän valita Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen, Koisorannan palvelukeskuksen (Koisotie 1, 3 ja 5, 01300 Vantaa) puhtauspalvelujen ja avustavien keittiötehtävien sopimustoimittajaksi H&A Team Oy:n. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo laskettuna neljälle vuodelle on noin 460 000 euroa (alv. 0 %)  

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella. 

Hankintasopimus  

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi. 

Allekirjoitus

Henna Kaukonen-Nyholm, aikuissosiaalityön palvelujen palvelualuejohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta