§ 6 Päätös hankintamenettelyn keskeyttämisestä Ensihoidon johtoyksikön hankinta

Lataa 

VAKEDno-2023-646

Päätöspäivämäärä

12.4.2024

Päätöksen tekijä

Pelastusjohtaja

Päätöksen peruste

Pelastuslautakunta on päätöksellään 6.9.2023 § 32 Toimivallan delegointi pelastusjohtajalle koskien Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen toimialan palveluhankintoihin liittyvien päätösten sekä hankintojen keskeyttämisten osalta päättänyt siirtää toimivaltaansa niin, että pelastusjohtaja päättää Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen osalta hankintojen keskeyttämisestä kaikkien pelastuslaitoksen palveluhankintojen, pelastuslaitoksen investointien ja muiden pitkävaikutteisten menojen sekä pelastuslaitoksen urakalla teettämisten osalta. Asiasta päättäminen kuuluu em. mainitun perusteella pelastusjohtajan toimivaltaan. 

Kuvaus

Asianvalmistelija: Emma Reijonen 

Viite: VAKEDno-2023-646 tarjouspyyntö 29.12.2023 (korjausilmoitus 16.1.2024) ja hankintailmoitus 29.12.2023 (korjausilmoitus 16.1.2024) 

 

  1. HANKINNAN KOHDE  

Hankinnan kohteena on ensihoidon johtoyksikkö, ja hankintaan sisältyy siihen liittyvät optiot.  

 

  1. HANKINTAMENETTELY 

Kyseessä on avoimella menettelyllä kilpailutettu kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta, josta on julkaistu kansallinen hankintailmoitus Hilma –ilmoituskanavassa 29.12.2023 (korjausilmoitus 16.1.2024) 

29.12.2023 (korjausilmoitus 16.1.2024) päivätyn tarjouspyynnön perusteella saatiin 2 tarjousta. 

 

  1. HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN 

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. 

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa. 

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).  

Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa, että hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu sekä epäonnistunut tai tulkinnanvarainen tarjouspyyntö. 

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa hankinnan kohteen ja tarjouspyynnön määrittelyssä havaittiin sellaisia tulkinnanvaraisuuksia ja puutteellisuuksia, muun muassa soveltuvuusvaatimusten sekä tarjoajilta vaadittavien selvitysten osalta, ettei tarjouspyyntö ole ollut omiaan tuottamaan vertailukelpoisia tarjouksia. Virheet voi korjata vain siten, että hankintaprosessi aloitetaan alusta uudella hankintailmoituksella. 

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin. 

 

  1. TARJOUSASIAKIRJOJEN JULKISUUS 

Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudesta hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.  

Päätös

Päätän, että hankinta keskeytetään ja saadut tarjoukset pidetään salassa. 

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. 

Allekirjoitus

Jyrki Landstedt, pelastusjohtaja 

Organisaatiotieto

Hankinta