Kuvaus
Hankinnan kohde
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on valtuuttanut Vantaan kaupungin kilpailuttamaan puolestaan tilausmatkustajaliikenteen hankinnan esteettömillä pienoisbusseilla.
Hankinnan kohteena on tilausmatkustajaliikenteen kuljetuspalvelu pienoisbusseilla Vantaan kaupungille sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Hankinta koskee liikuntarajoitteisten henkilöiden tilausajokuljetuksia erilaisiin tapahtumiin, tilaisuuksiin ja retkille ja muuhun järjestettyyn toimintaan tms., tehtyjen tilausten mukaisesti. Tilaukset tehdään aina erikseen joka matkasta. Pääasiassakuljetuksien lähtöpaikat ovat Vantaan ja Keravan kaupunkien alueilla ja kuljetettavat asuvat edellä mainituissa kaupungeissa.
Palveluun valitaan kaksi toimittajaa. Kuljetuspalvelu tilataan toimittajilta etusijajärjestyksessä. Kuljetukset tilataan aina ensisijaisesti ensimmäiseksi tarjouskilpailussa sijoittuneelta toimittajalta. Mikäli ensisijaisella toimittajalla ei ole kapasiteettia suorittaa kuljetusta tai muun vastaavan syyn vuoksi tilataan kuljetus toiseksi sijoittuneelta toimittajalta.
Vantaan kaupunki ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tekevät kumpikin hankinnasta oman päätöksen ja omat sopimukset.
Hankintamenettely
Hankintamenettelynä käytettiin avointa hankintamenettelyä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta.
Sopimuskausi
Sopimuksen kesto on kaksi (2) vuotta alkaen 15.5.2024. Tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimuskautta kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla. Tilaaja ilmoittaa option käyttöönottamisesta 3 kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.
Kysymykset ja vastaukset
Hankintaa koskevat kysymykset tuli jättää sähköisesti Tarjouspalvelu -portaalissa 25.3.2024 klo 12:00 mennessä. Hankintayksikkö vastasi kysymyksiin ja vastaukset ovat olleet nähtävillä portaalissa 27.3.2024.
Tarjoukset
Tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu -portaalissa 12.3.2024 ja tarjoukset tuli jättää 4.4.2024 klo 16.00 mennessä. Määräaikaan mennessä saapui kolme (3) tarjousta.
Tarjouksen tekivät seuraavat tarjoajat:
- Rapiditaxi Oy (y-tunnus: 0654744–5)
- Rolly Uusimaa Oy (y-tunnus: 1780028–2)
- The Yellow Line Oy (y-tunnus: 0847050-9)
Tarjoajien soveltuvuus
Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouksien tarjouspyynnön mukaisuus
Tarjouspyynnössä tarjoajia pyydettiin ilmoittamaan hintaa odotusmaksulle. Odotusmaksun tuli olla yleisen taksialan taksojen mukainen ja vastata todellisia odotuksesta palveluntuottajalle koituvia kustannuksia. Hankintayksikkö lähetti Rapiditaxi Oy:lle tarjouksen täsmennyspyynnön 10.4.2024. Tarjoajaa pyydettiin antamaan selvitys odotusmaksun hinnan muodostumisesta. Selvityksestä tuli käydä ilmi annetun odotusmaksun hinnan vastaavuus odotuksista aiheutuvien todellisten kustannusten kanssa. Tarjoaja täsmensi tarjoustaan 15.4.2024 ja täsmennyksen jälkeen tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten valintaperusteet
Tarjousten vertailuperusteena on halvin hinta. Hankinnan laadulliset kriteerit on otettu huomioon vähimmäisvaatimuksissa. Halvimman kuljetuspalvelun kilometrihinnan (€ / 1 km) tarjouksessaan antanut tarjoaja on tarjouskilpailun voittaja, ja valitaan etusijajärjestyksessä 1. toimittajaksi. Toiseksi halvimman kilometrihinnan antanut tarjoaja valitaan etusijajärjestyksessä 2. toimittajaksi.
Tarjousten vertailu
Tarjoukset sijoittuivat vertailussa seuraavasti:
1. The Yellow Line Oy
2. Rapiditaxi Oy
3. Rolly Uusimaa Oy
Tarkempi erittely tarjousten vertailusta on tämän viranhaltijapäätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.
Hankinnan arvioitu arvo
Hankinnan arvioitu arvo sopimuskaudella on Vantaan kaupungilla ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella yhteensä 150 000 euroa (alv 0 %). Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen arvioitu osuus neljän vuoden sopimuskaudelle on 75 000 euroa, alv.0 %.