Pelastuslautakunta, kokous 29.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 24 Sopimuspalokuntien lisäkorvaushakemukset vuoden 2023 hälytystehtävistä

VAKEDno-2024-2411

Perustelut

Asian valmistelija: apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen

 

Asolan VPK teki 22.4.2024 pelastuslaitokselle seuraavanlaisen lisäkorvaushakemuksen.

  • ”Asolan Vapaaehtoinen Palokunta ry hakee Vantaa-Keravan hyvinvointialueen pelastuslautakunnalta tällä hakemuksella harkinnanvaraista lisäkorvausta palokunnan suorittamien hälytystehtävien osalta vuodelta 2023 seuraavasti: Alueen sopimuspalokuntien yhteistoimintasopimuksessa kohdassa 13.2 Korvausten maksaminen sanotaan seuraavaa: 
    • Seuraavan vuoden huhtikuun loppuun mennessä tehdyn hakemuksen mukaan sopimuspalokunnalle voidaan maksaa kiinteän korvauksen lisäksi harkinnan varaista lisäkorvausta 50 hälytystehtävän tai 1000 hälytystyötunnin vuodessa ylittävältä osin, ellei palokuntasopimuksessa ole tätä suuremmasta tehtävä- tai työtuntimäärästä erikseen sovittu. 
  • Asolan VPK on oman tilastoinnin mukaan suorittanut vuonna 2023 100 hälytystehtävää. 
  • Perustuen tähän 100 hälytystehtävän määrään, joka ylittää 50 hälytystehtävän vuosittaisen rajan, Asolan VPK hakee harkinnanvaraista lisäkorvausta.”

 

Tämän jälkeen myös kuusi muuta sopimuspalokuntaa teki 21.5.2024 vastaavan lisäkorvaushakemuksen:

  • Pornaisten VPK, vuonna 2023 yhteensä 67 hälytystehtävää
  • Savion VPK, vuonna 2023 yhteensä 97 hälytystehtävää
  • Hyvinkään VPK, vuonna 2023 yhteensä 73 hälytystehtävää
  • Tuusulan VPK, vuonna 2023 yhteensä 64 hälytystehtävää
  • Kellokosken VPK, vuonna 2023 yhteensä 67 hälytystehtävää
  • Vantaan VPK, vuonna 2023 yhteensä 60 hälytystehtävää

 

Sopimuspalokuntien viittaama yhteistoimintasopimuksen kohta 13.2 on vuodelta 2010, jolloin VPK:t vastasivat itse mm. tehtävistä aiheutuneista polttoainekuluista. Kyseistä asiaa on käsitelty Sopimuspalokuntien neuvottelukunnassa. Ohessa lainaus pöytäkirjasta 3/2014: 

”Landsted ehdotti mallia, että pelastuslaitos antaisi polttoainekortit kaikille sopimuspalokunnille, joilla on ns. raskaat ajoneuvot ja vastaisi niiden polttoainekustannuksista. Sopimuspalokunnat vastaisivat polttoainekortin oikeasta käytöstä ja pelastuslaitos seuraisi palokunnittain polttoaineiden kulutusta voidakseen puuttua huomattaviin poikkeamiin. Polttoaineista aiheutuvat kulut katettaisiin luopumalla sopimuskorvausten tarkistamisesta vuosina 2014 ja 2015 eikä lisäkorvauksia hälytyksistä enää maksettaisi.

Pidettiin esitystä hyvänä ja päätettiin, että pelastuslaitos laatii tarkemman etenemismallin seuraavaan kokoukseen.”

Vuodesta 2014 lähtien pelastuslaitos on vastannut edellä kuvatulla tavalla polttoainekustannuksista. Tämä tukimuoto kohdistuu voimakkaammin niihin palokuntiin, joilla on eniten tehtäviä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 25 §:n mukaan pelastuslautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen sopimuspalokuntien kanssa tehtävistä sopimuksista ja avustusten myöntämisestä toimialaansa liittyville yhteisöille. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla pelastuslautakunnan toimivaltaan.

Ehdotus

Pelastuslautakunta päättää olla myöntämättä sopimuspalokunnille lisäkorvausta vuoden 2023 hälytystehtävistä. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin sillä lisäyksellä, että pelastuslautakunta edellyttää sopimuspalokuntien kanssa tehtävän sopimuksen tarkastamista ja täsmentämistä sopimusneuvotteluissa.

 

Lisätietoja päätöksestä antaa pelastusjohtaja Jyrki Landstedt, jyrki.landstedt@vakehyva.fi