§ 29 PÄÄTÖS HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMISESTÄ: Keravan vanhustenkeskuksen viitesuunnitelman hankinta

Lataa 

VAKEDno-2024-922

Päätöspäivämäärä

28.5.2024

Päätöksen tekijä

Konsernipalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 47 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu edellä mainitun määräyksen nojalla Konsernipalveluiden toimialajohtajan toimivaltaan. 

Kuvaus

Asian valmistelija: Vili Nieminen 

Viite: VAKEDNO-2024-922 tarjouspyyntö ja hankintailmoitus 23.4.2024. 

 

1 HANKINNAN KOHDE

Hankinnan kohteena on Keravan vanhustenkeskuksen viitesuunnitelma.

 

2 HANKINTAMENETTELY

Kyseessä on avoimella menettelyllä kilpailutettu kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA-ilmoituskanavassa 23.4.2024.

Mahdolliset hankintaan liittyvät tarkentavat kysymykset oli toimitettava 3.5.2024 kello 12:00 mennessä sähköisesti hankintaportaalin kautta. Esitettyihin kysymyksiin vastattiin 6.5.2024.

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 15.5.2024 12.00, mennessä saapui yhteensä neljä (4) tarjousta.

 

3 TARJOAJIEN SOVELTUVUUDEN TARKISTAMINEN 

Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Referenssit

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnössä asetettiin seuraavat vähimmäisvaatimukset referenssien osalta:

Työhön tulee nimetä kaksi arkkitehtisuunnittelijaa, vastaava ja avustava arkkitehtisuunnittelija.

Vastaavalle arkkitehtisuunnittelijalle asetetut vähimmäisvaatimukset tarjouspyynnössä olivat:

a) arkkitehdin tutkinto

b) on toiminut rakennusluvassa nimettynä pääsuunnittelijana tai vastuullisena arkkitehtisuunnittelijana vähintään vaativuusluokan ”Vaativa” toimintarajoitteisille tarkoitettujen, erilaisia tukipalveluja tarjoavien asuinrakennusten uudisrakennus- tai uutta vastaavassa peruskorjaushankkeessa (rakennusluokituksen 2018 luokka 014 tai rakennusluokituksen 1994 luokan 131 mukainen vanhusten palvelutalo tai luokan 221 vanhainkoti), laajuus min. 3000 kem2, vähintään 12 kuukauden ajan viimeisen viiden (5) vuoden aikana. Mikäli kohteella on muu rakennusluokitus, tarjoajan tulee selvittää, että pääosa rakennusta on kuvattua käyttötarkoitusta varten.

c) on kokemusta uudiskohteen tai uutta vastaavan peruskorjauskohteen logistisesti haastavan (keskuskeittiö, kauppakeskus) lastausalueen ja sitä tukevien liikennejärjestelyiden suunnittelusta.

Avustavalle arkkitehtisuunnittelijalle asetetut vähimmäisvaatimukset tarjouspyynnössä olivat:

a) arkkitehdin tutkinto

b) on toiminut rakennusluvassa nimettynä pääsuunnittelijana tai vastuullisena arkkitehtisuunnittelijana vähintään vaativuusluokan ”Vaativa” toimintarajoitteisille tarkoitettujen, erilaisia tukipalveluja tarjoavien asuinrakennusten uudisrakennus- tai uutta vastaavassa peruskorjaushankkeessa (rakennusluokituksen 2018 luokka 014 tai rakennusluokituksen 1994 luokan 131 mukainen vanhusten palvelutalo tai luokan 221 vanhainkoti), laajuus min. 3000 kem2, vähintään 12 kuukauden ajan viimeisen viiden (5) vuoden aikana. Mikäli kohteella on muu rakennusluokitus, tarjoajan tulee selvittää, että pääosa rakennusta on kuvattua käyttötarkoitusta varten.

Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta että:

· Arcadia Oy arkkitehtitoimiston nimeämän vastaavan arkkitehtisuunnittelijan esittämä referenssi ei vastannut kohdassa b kysyttyä rakennusluokitusta tai kysyttyä vastaavaa kohdetta.

· Arkkitehtipalvelu Oy:n nimeämä avustava arkkitehtisuunnittelijalla ei ollut vähimmäisvaatimukset täyttävää arkkitehdin korkeakoulututkintoa.

· HIMLA arkkitehdit Oy: nimeämien vastaavan ja avustavan arkkitehtisuunnittelijan esittämät referenssit olivat kestoltaan kuusi kuukautta eivätkä siten täyttäneet vähimmäisvaatimuksissa edellytettyä referenssityön 12 kuukauden vähimmäiskestoa.

· Sweco Finland Oy nimeämän vastaavan arkkitehtisuunnittelijan esittämä referenssi ei vastannut kohdan c vaatimusta logistisesti haastavan lastausalueen ja sitä tukevien liikennejärjestelyjen suunnittelusta.

Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää Arcadia Oy:n, Arkkitehtipalvelut Oy:n, HIMLA arkkitehdit Oy:n ja Sweco Finland Oy:n tarjoukset sillä perusteella, että tarjouspyynnössä asetetut referenssivaatimukset eivät ole täyttyneet.

 

4 HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa.

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).

Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että:

- Hankinnasta ei ole saatu yhtään tarjouspyynnön vaatimukset täyttävää tarjousta (Esim. MAO 864/17, MAO 125/18, MAO 479/19).

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takaamiseksi hankintayksikkö keskeyttää siten hankinnan koska se ei ole saanut yhtään tarjouspyynnön vaatimuksia täyttävää tarjousta ja tulee kilpailuttamaan hankinnan uudelleen.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

 

5 TARJOUSASIAKIRJOJEN JULKISUUS

Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudesta hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.

 

 

Päätös

Päätän, että hankinta keskeytetään ja saadut tarjoukset pidetään salassa. 

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. 

Allekirjoitus

Mikko Hokkanen, Konsernipalveluiden toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta