§ 10 Hankintaoikaisupäätös koskien vammaisten asumispalvelujen hankinta (VAKEDno-2023-4919, ent. VD/3253/02.08.00.00/2020)

Lataa 

VAKEDno-2023-4919

Päätöspäivämäärä

12.6.2024

Päätöksen tekijä

Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n mukaan toimialajohtaja päättää yli 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asian päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla toimialajohtajan toimivaltaan.

 

Kuvaus

Hankintaoikaisupäätös koskien vammaisten asumispalvelujen hankinta (VAKEDno-2023-4919, ent. VD/3253/02.08.00.00/2020)

Valmistelija: Erityisasiantuntija Jussi Pehkonen

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena oli Vammaisten asumispalvelujen hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.7.2024 alkaen. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.

Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Hankinta toteutetaan dynaamisena tarjousmenettelynä, joka on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä 2. ”Hankintamenettelyn kuvaus”. Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely siihen valittujen palveluntuottajien kesken.

Tämä on Vammaisten asumispalvelujen hankinnan 4. uudelleenavaus. Nyt avataan seuraavat osakohteet liitteen 2 ”Hankintamenettelyn kuvaus” mukaisesti

· Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0, 9)

· Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0, 9)

· Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille II (mitoitus vähintään 1, 3)

· Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille III (mitoitus 2, 0)

Tarjoajalla, joka ei ole jättänyt tarjousta tai täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia perustamisvaiheessa, on mahdollisuus päästä mukaan tarjousmenettelyyn, mikäli asetetut vaatimukset täyttyvät.

Jo toimittajarekisteriin valitut palveluntuottajat:

Dynaamisen tarjousmenettelyn perustamisvaiheessa tai sen jälkeen uudelleen avaamisen yhteydessä jo menettelyyn valitut palveluntuottajat voivat dynaamisen tarjousmenettelyn avaamisen yhteydessä:

· Alentaa tarjoamansa palvelun hintaa.

· Jättää tarjouksen uuden osakohteen osalta.

Tässä avauksessa avattiin osakohteet: 1. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0, 9), 2. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0, 9), 3. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille II (mitoitus vähintään 1, 3) ja 4. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille III (mitoitus 2, 0).

Tilaaja asettaa valitut palveluntuottajat osakohteittain etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidetään tarjousta, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin. Etusijajärjestys annetaan tarjouksen jättäneille tiedoksi hankintapäätöksessä.

Asian tausta

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 26.4.2024 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut- hankintailmoituksen HILMA- portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 10.5.2024 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 13.5.2024.

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 23.5.2023 klo 12:00, mennessä saapui yhteensä neljäkymmentäviisi (45) tarjousta seuraavilta tarjoajilta: Aspa Palvelut Oy, Narikka Erja Birgit Oy, Palvelukoti Vantaan Kaskelanrinne Oy, Pienryhmäkoti Arjen Sydän Oy, Rinnekodit Oy, Validia Oy, Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy ja Yrjö ja Hanna Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.

Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta- asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Kaikki tarjoajat, jotka vakuuttivat soveltuvuusvaatimuksien täyttyvän, täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa.

Osakohteeseen 2. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0, 9) ei saatu yhtään tarjousta.

Hankintapäätös

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja Kirsi Leväpelto on päätöksellään 9 § 27.5.2024 (VAKEDno-2023-4919) valinnut osa-alueessa 1. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0,9) palveluntuottajiksi seuraavat tarjoajat: Aspa Palvelut Oy, Narikka Erja Birgit Oy, Palvelukoti Vantaan Kaskelanrinne Oy, Rinnekodit Oy, Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy ja Yrjö ja Hanna Oy

Hankintaoikaisun käsittely

Hankintapäätöksen tekemisen jälkeen on ilmennyt, että osakohteessa 1. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0,9):

• Palvelukoti Vantaan Kaskelanrinne Oy:llä voimassaoleva hinta palveluntuottamiseksi 255,30 €/vrk,

• Rinnekodit Oy:n Kornetti-yksiköllä voimassaoleva hinta palveluntuottamiseksi 317,75 €/vrk

• Rinnekodit Oy:n Multatie-yksiköllä voimassaoleva hinta palveluntuottamiseksi 214,76 €/vrk.

Tämän johdosta, eivät tässä hankinnan 4. uudelleenavauksessa annetut tarjoushinnat 267,09 €/vrk (Palvelukoti Vantaan Kaskelanrinne Oy) ja 358 €/vrk (Rinnekodit Oy, toimintayksiköt Kornetti ja Multatie) ole tarjouspyynnön mukaisia, koska tarjouspyynnön mukaisesti menettelyyn jo valitut palveluntuottajat voivat ainoastaan alentaa hintaa ja siten edellä mainitut tarjoajat ovat antaneet tarjouspyynnön vastaisesti korkeamman hinnan kuin mitä olisi ollut sallittua. Edellä mainitulla perusteella hankintayksikkö hylkää Palvelukoti Vantaan Kaskelanrinne Oy:n, Rinnekodit Oy:n Kornetin ja Rinnekodit Oy:n Multatien tarjoukset osakohteessa 1. tarjouspyyntöä vastaamattomina.

Hankintayksikön itseoikaisu ja päätöksen perustelut

Hankintalain 132 §:n 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Silloin kuin alkuperäistä hankintapäätöstä rasittaa virhe ja se vaikuttaa hankintamenettelyn lopputulokseen on hankintayksiköllä velvollisuus korjata päätöstä (mm. MAO 356/18). Hankintalain 132 §:n 2 momentin mukaan päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Edellä mainittuun perustuen hankintayksikkö on päättänyt ottaa asian käsiteltäväksi omasta aloitteestaan päätöksen 9 § 27.5.2024 (VAKEDno-2023-4919) hankintaoikaisuna hankintalain 133 §:n 1 momentin mukaisesti. Hankintayksikkö korjaa siten päätöstä edellä mainituilla tavoin johtuen alkuperäisen hankintapäätöksen virheellisyydestä. Korjaamisen johdosta etusijajärjestys muuttuu osan 1. tarjoajien kohdalla. Korjattu etusijajärjestys ilmenee liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Päätös

Edellä esitetyillä perusteilla päätän

· Hylätä Palvelukoti Vantaan Kaskelanrinne Oy:n ja Rinnekodit Oy:n (toimintayksiköt Kornetti ja Multatie) tarjoukset osakohteeseen 1. Erityisen vaativa ympärivuorokautinen palveluasuminen vammaisille asiakkaille I (mitoitus vähintään 0,9) tarjouspyynnön vastaisina.

· Valita osakohteisiin 1-4 päätöksen liitteen 1. (vertailutaulukko) mukaiset Palveluntuottajat.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Allekirjoitus

Kirsi Leväpelto, Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta