Kuvaus
Asianvalmistelija: Erityisasiantuntija Jussi Pehkonen
Viite: VAKEDno-2024-771-tarjouspyyntö 17.5.2024.
-
HANKINNAN KOHDE
Hankinnan kohteena on Vanhusten ympärivuorokautisen asumisen hankinta.
-
HANKINTAMENETTELY
Kyseessä on avoimella menettelyllä kilpailutettu EU-kynnysarvot ylittävä hankinta, josta on julkaistu EU-hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa 17.5.2024.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen julkaisemaan tarjouspyyntöön saatiin tarjousten jättämisen määräaikaan. 19.6.2024 klo 12:00, mennessä seitsemänkymmentäviisi (75) tarjousta.
Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat: Attendo Kotiplus Oy (0779763-0), Attendo Onnentäyttymys Oy (2221846-5), Attendo Oy (1755463-2), Betesda-palvelut Oy (0814962-7), Esperi Care Oy (2017532-6), Foibe Oy (2425425-9), Folkhälsan Välfärd Ab (1801682-8), Hoitokoti Päiväkumpu Oy (2154142-0), Hoiva Mehiläinen Oy (1893659-5), Hoivakumppanit Oy (3297262-1), Hoivamme Satakunta Oy (2951734-5), Ikifit Oy (1960637-9), Kalasataman Asumispalvelut Oy (2899888-8), Kristallikartano Oy (2469221-6), Kulta-Ajan koti Lapinjärven Hoitokoti Oy (0813696-5), Mainiokodit Hoiva Oy (3217144-5), Marjatta-Säätiö sr. (0197124-7), Mehiläinen Hoivapalvelut Oy (2099743-4), Mehiläinen Tutoris Oy (1844559-3), Niitty-nummen Hoitokoti Oy (1997789-0), Norlandia Care Malminkartano Oy (3097361-2), Norlandia Care Tuusula Oy (3096712-4), Nurmijärven Onnenkimpale ry. (1467183-3), Pyhän Helenan säätiö sr (1042496-6), Rinnekodit Oy (2574952-8), Sipoon Palvelutalosäätiö (0973204-8), Tuusulan Kerttuli Oy (1021264-8), Uudenmaan Seniorikodit Oy (2177631-8), Uudenmaan vanhustenhuollon kannatusyhdistys ry (0962590-4), Valkon hoitokoti Oy (0863317-9), Wilhelmiina Palvelut Oy (0282248-9), Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy (2770642-5) ja Yrjö ja Hanna Oy (2034563-9).
Tarjouspyyntöajan umpeuduttua Vantaan ja Keravan hyvinvointialue päätyy keskeyttämään Vanhusten ympärivuorokautisen asumisen hankinnan.
-
HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN
Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.
Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa.
Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).
Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että:
-
Hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.
-
Hankintayksikön rahoitustilanne kuten esimerkiksi kaikki tarjoukset ylittävät ennalta määritellyn budjetin.
Nyt kyseessä olevassa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Vanhusten ympärivuorokautisen asumisen hankinnassa on Osakohteessa C (Ympärivuorokautinen palveluasuminen erittäin haastavasti käyttäytyville vanhuksille) ollut virheellinen rajaus yksikön sijainnille Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella tai sen rajakunnan alueella. Rajakunta on kunta, jolla on yhteinen maantieteellinen raja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa.
Osakohteissa A, B, C, D ja E saatujen tarjousten hinnat ylittävät Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen valtiolta sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen saaman määrärahan siinä määrin, että hankinta on keskeytettävä.
Saatujen tarjousten hinnat ylittävät merkittävästi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen oman tuotannon hintatason, joka on selvitetty vanhusten asumispalvelujen tuotantotapa-analyysissä 2023. Oman tuotannon hoitovuorokauden hinta vuonna 2023 oli 170,51 €. Saatujen tarjousten mukaiset hinnat vaikuttaisivat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen mahdollisuuteen ostaa vanhusten ympärivuorokautisen asumisen paikkoja noin 5 miljoonalla eurolla vähemmän vuodessa, joka tarkoittaa noin kahdeksankymmenen (80) paikan välitöntä vähennystä ostopalveluissa. Lisäksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen budjetin alijäämän takia paine nykyisellä palvelujen hankintamäärillä on 7 %:n hintatason alenemiseen.
Muutoksena aikaisempaan kilpailutukseen on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kustannettavaksi siirretty asiakkaiden hoitotarvikkeiden kustannus noin 3 € / asukas / hoitovuorokausi. Tämä tarkoittaa edellä mainitun lisäksi noin 1,3 miljoonan euron vuosittaisia lisäkuluja hyvinvointialueelle. Nämä lisäkulut ovat aiemmista kilpailutuksista poiketen poistettu palveluntuottajien kustannusvastuista.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tulee kilpailuttamaan hankinnan uudistetulla tarjouspyynnöllä mahdollisimman pian. Lainsäädännön mukaan hyvinvointialueen on suunniteltava ja toteutettava sosiaali- ja terveydenhuolto sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaisena kuin asiakkaiden tarve edellyttää. Hyvinvointialueen on järjestettävä asiakkaalle myönnetyt palvelut viipymättä siten, ettei iäkkään henkilön oikeus välttämättömään huolenpitoon vaarannu.
Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen takia hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.
-
TARJOUSASIAKIRJOJEN JULKISUUS
Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudesta hankintamenettelystä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.