Kuvaus
Tämä hankintapäätöksen oikaisua koskeva päätös kohdistuu 5.6.2024 § 36 tehtyyn hankintapäätökseen Tikkurilan terveys-ja perhekeskus, teknisten alojen (GEO, RAK, LVIA, S) hankesuunnitteluvaiheen suunnittelun hankinnassa.
Hankintalain 1397/2016 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Tikkurilan terveys-ja perhekeskus -uudisrakennushankkeen hankesuunnitteluvaiheen teknisten alojen suunnittelun hankinta. Hankinta koskee geo-,rakenne-LVIA-ja sähkösuunnittelun toimeksiantoja. Rakennesuunnittelun tehtäväkokonaisuuteen sisältyy myös rakennusfysiikan suunnittelu sekä sähkösuunnittelun tehtäväkokonaisuuteen tele- ja turvasuunnittelu.
Suunnittelutoimeksiannot sisältävät RT-tehtäväluetteloiden mukaiset suunnitteluvaiheet B hankesuunnittelu – E Yleissuunnittelu. Hankinnan sisältö ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin yksityiskohtaisesti tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Sopimuskauden arvioitu kesto on 6–11/2024. Hankintaan ei sisälly optiota, eikä kyseessä ole dynaaminen- tai puitehankintamenettely. Hankinta on jaettu 4 osa-alueeseen (GEO-,RAK-LVIA-ja sähkösuunnittelu) ja jokaiseen osa-alueeseen valitaan yksi (1) palveluntuottaja. Tilaaja ei sitoudu hankittaviin määriin.
Hankintamenettely
Hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä, mutta EU-kynnysarvon alittava hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 17.4.2023. Tarjousten jättöaikaa pidennettiin 30.4.2024 uudella ilmoituksella. Tarjousten jättöpäivämäärä oli 10.5.2023.
Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 26.4.2024 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 2.5.2024. Tarjousten jättämisen määräaikaan 10.5.2024 klo 10:00 mennessä saatiin 14 tarjousta.
Tarjoajat voivat tarjota yhtä tai useampaa osa-aluetta tarjouksessaan. Tarjouksen jättivät osa-alueittain seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1. GEO-suunnittelu (7 kpl): A-Insinöörit Suunnittelu Oy, GeoPro Consulting Oy, Maanpää Geo Oy, Ramboll Finland Oy, SitoWise Oy, Taratest Oy, WSP Finland Oy
Osa-alue 2. Rakennesuunnittelu (5 kpl): AFRY Finland Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy, WSP Finland Oy
Osa-alue 3. LVIA-suunnittelu (6 kpl): A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Granlund Oy, Solwers Oyj, Ramboll Finland Oy, Rejlers Rakentaminen Oy, Sweco Finland Oy
Osa-alue 4. Sähkösuunnittelu (8 kpl): A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Granlund Häme Oy, Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy, Ramboll Finland Oy, Rejlers Rakentaminen Oy, Stacon Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnössä teknisinä ja ammatillisina pätevyysvaatimuksina kysyttiin tarjoajayrityksen referenssejä sekä nimettyjen suunnittelijoiden pätevyyksiä sekä referenssejä.
Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta, että LVIA-suunnittelua tarjonnut Solwers Oyj ei täyttänyt tarjoajayrityksen soveltuvuusvaatimukseksi esitettyä Laaja talonrakennuskohde -referenssivaatimusta. Referenssivaatimuksessa muiden ehtojen lisäksi edellytettiin referenssikohteen laajuuden olevan yli 20 000 brm2. Solwers Oyj:n referenssikohteelleen ilmoittama laajuus ”n. 13 000 brm2” ei täyttänyt tarjoajalle asetettua soveltuvuusvaatimusta. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö sulki Solwers Oyj:n tarjouskilpailusta.
Muut tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset referenssien osalta.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Sopimuskumppaneiksi valitaan parhaan hinta-laatusuhteen tarjonneet tarjoajat. Kokonaispisteet muodostuivat kaikilla osa-alueilla sekä hinnasta, maksimissaan 40 pistettä, ja laadusta, maksimissaan 60 pistettä.
Hintapisteet muodostuvat toimeksiannon kattohinnasta, maksimissaan 25 pistettä, sekä SKOL-luokittain tarjotuista tuntiveloitushinnoista, maksimissaan yhteensä 15 pistettä.
Laatupisteet koostuivat kahdesta arviointiperusteesta: suunnittelijoiden pätevyydet maksimissaan 20 pistettä sekä suunnittelijoiden referenssihankkeet maksimissaan 40 pistettä.
Tarjousvertailu on esitetty päätöksen liitteessä Perustelumuistio.
Hankintapäätöksen oikaisu
Hankintayksikkö on havainnut 5.6.2024 § 36 tehdyn hankintapäätöksen jälkeen seuraavat virheet hankintamenettelyssä:
-
5.6.2024 § 36 hankintapäätöksen tiedoksiannon liitteenä ei ole ollut hankintalain (1397/2016) 126 § mukaista valitusosoitusta, jossa selostetaan, miten asia on mahdollista saattaa markkinaoikeuden käsiteltäväksi, hankintayksikön yhteystieto 148 §:ssä tarkoitettua ilmoitusta varten sekä ohjeet oikaisukeinon käyttämisestä (oikaisuohje), joissa selostetaan, miten ehdokas tai tarjoaja voi saattaa asian uudelleen käsiteltäväksi.
-
osa-alueessa 4. Sähkösuunnittelu tarjoajan Insinööritoimisto Tauno Nissisen osalta tarjousvertailussa on tapahtunut virhe sekä suunnittelijoiden referenssien (arviointiperuste 2) pisteytyksen osalta, että hintavertailussa. Hankintayksikkö on 5.6.2024 § 36 tehdyssä päätöksessä pisteyttänyt Insinööritoimisto Tauno Nissisen terveys- tai hyvinvointikeskuksen referenssit vastaavan suunnittelijan osalta kuuteen (6) pisteeseen sekä projektisuunnittelijan osalta viiteen (5) pisteeseen. Tarjousten uudelleen tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö on huomannut, että Insinööritoimisto Tauno Nissisen terveys- ja hyvinvointikeskuksen osalta ilmoitetulle referenssikohteelle ei ole vielä myönnetty tarjouspyynnön vaatimusten mukaista rakennuslupaa, joten pisteet vastaavan suunnittelijan sekä projektisuunnittelijan referensseissä muutetaan nollaan (0) pisteeseen.
Insinööritoimisto Tauno Nissisen hintavertailun osalta on hankintayksikön toimesta tapahtunut 5.6.2024 § 36 tehdyssä päätöksessä kirjoitusvirhe. Insinööritoimisto Tauno Nissinen on tarjouksessaan ilmoittanut tuntiveloitusperusteisen kattohinnan sähkösuunnittelulle olevan 19 000 euroa. Hankintapäätöksen 5.6.2024 § 36 liitteenä olevassa perustelumuistion vertailutaulukossa on kirjoitusvirheen vuoksi ilmoitettu Insinööritoimisto Tauno Nissisen tarjoushinnan olevan 190 000 euroa.
Tarjousvertailun valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Sopimuskumppaneiksi valitaan parhaan hinta-laatusuhteen tarjonneet tarjoajat. Kokonaispisteet muodostuivat kaikilla sekä hinnasta, maksimissaan 40 pistettä, ja laadusta, maksimissaan 60 pistettä. Hintapisteet muodostuvat toimeksiannon kattohinnasta, maksimissaan 25 pistettä, sekä SKOL-luokittain tarjotuista tuntiveloitushinnoista, maksimissaan yhteensä 15 pistettä. Laatupisteet koostuivat kahdesta arviointiperusteesta: suunnittelijoiden pätevyydet maksimissaan 20 pistettä sekä suunnittelijoiden referenssihankkeet maksimissaan 40 pistettä.
Osa-alueen 4. Sähkösuunnittelu tarjousvertailu suoritettiin uudestaan yllä kerrotuilla korjatuilla tiedoilla.
Tarjousvertailu on esitetty päätöksen liitteessä Perustelumuistio.