Aluehallitus, kokous 18.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 138 Valtuustoaloite koskien vammaispalveluiden puhelinpalveluiden ja asiakaskuulemisten laadukkaan toteutumisen varmistamista

VAKEDno-2024-2786

Perustelut

Asian valmistelija: hallinnon erityisasiantuntija Kerttu Pöntinen

Aluevaltuuston kokouksessa 10.6.2024 § 45 jätettiin Keskustan valtuustoryhmän valtuustoaloite "Vammaispalveluiden puhelinpalveluiden ja asiakaskuulemisten toteutuminen laadukkaasti on varmistettava". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 24 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:

"Me valtuustoaloitteen allekirjoittaneet esitämme, että vammaispalveluiden puhelinpalveluiden toimivuus varmistetaan aina, myös virkahenkilöiden loma-aikoina.  

Lisäksi esitämme, että vammaispalveluihin tulleisiin hakemuksiin liittyvät asiakaskuulemiset toteutetaan lain edellyttämällä tavalla ja viivytyksettä. Perusteellinen asiakaskuuleminen auttaa kohdennetun palvelun käynnistymistä vammaiselle asiakkaalle ajoissa. Yksilöllinen asiakaskuuleminen vähentää myös tarpeettomia muistutuksia vammaispalveluiden päätöksistä.  

Me allekirjoittaneet esitämme, että jatkossa hyvinvointialueen valtuustolle selvitetään vammaispalveluiden laadun kehittymisestä ja raportoidaan laatupoikkeamista, jotta valtuusto voi puuttua mahdollisiin vammaispalveluiden palvelutarpeiden muutoksiin riittävän ajoissa.  

Suomen parhaalla hyvinvointialueella vammaisten lasten, -nuorten ja – aikuisten asiat ovat laadukkaasti järjestetty."

Ehdotus

Aluehallitus päättää merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 10.12.2024 mennessä. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen, mikko.hokkanen@vakehyva.fi.