Kuvaus
Hankinnan kohteena on Keski-Uudenmaan Pelastuslaitoksen toimipisteiden sähköjärjestelmien kartoitus sekä sähköautojen latausjärjestelmän hankesuunnittelu ajalle 1.9.2024- 31.12.2026. Työ kattaa laajuudeltaan tarjouspyynnön mukaisen palvelun yhdentoista (11) paloaseman osalta. Hankintaan sisältyy optio neljän (4) muun paloaseman osalta.
Tarjouspyynnössä pyydettiin tarjousta hankemuotoisesta työstä selvittää toteuttamiskelpoiset sähköautojen latausjärjestelmän rakentamisvaihtoehdot hyvinvointialueen hallinnassa olevien Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pysäköintipaikojen osalta ja tehdä suositukset järjestelmän laajentamisesta siten, että huomioidaan myös laajentamisen mahdollinen vaiheistaminen. Lisäksi toimeksiannossa laaditaan hankesuunnitelmat ja toteutussuunnitelmat. Toimeksiannon viimeinen osuus on kohdekohtaisten sähköautojen latauspisteiden rakennusurakoiden valvonta.
Tarjoajan tulee nimetä suunnittelutyöhön vastaava ja avustava suunnittelija. Suunnittelutyö tavoiteltu aloitusaika on syyskuussa 2024 ja suunnittelutyön tavoiteltu valmistumisaika on huhtikuussa 2025. Työ laaditaan yhdessä tilaajan kanssa. Toimeksiantoon kuuluvan urakoiden valvontatyön aikataulu tarkentuu projektin edetessä. Hankintayksikön tavoitteena on kilpailuttaa urakat välittömästi suunnittelutyön valmistuttua 2025. Hankintayksikkö valitsee yhden (1) palveluntuottajan, jonka kanssa se tekee sopimuksen. Lisäksi hankintayksikkö valitsee yhden (1) varapalveluntuottajan, jonka kanssa voidaan solmia varsinainen sopimus, mikäli palveluntuottaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja ja edellytyksiä tai mikäli palveluntuottaja ei täytä näitä ehtoja ja edellytyksiä sopimuskauden aikana. Kyseessä on kertahankinta.
Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Tilaaja ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin, eikä sopimus tuota tilaajalle määräostovelvoitetta.
Hankintamenettely
Hankinta oli EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 18.6.2024. Tarjousten jättöpäivämäärä oli 5.8.2024.
Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 3.7.2024 klo: 9.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 4.7.2024.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 5.8.2024 klo: 12.00, mennessä saapui yhteensä kaksikymmentäseitsemän (27) tarjousta.
Tarjouksen määräaikaan mennessä jättäneet tarjoajat on listattu liitteessä 1 Vertailutaulukko.
WSP Finland OY:n tarjous saapui tarjousten jättämisen määräajan umpeutumisen jälkeen sähköpostitse hankintayksikölle 5.8.2024 kello 12.28. Hankintayksiköllä on velvollisuus hylätä WSP Finland Oy:n tarjous tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun varmistamiseksi. Tarjous tulee siten hylätä hankintamenettelyn ehtoja vastaamattomana, koska se on saapunut myöhässä.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Referenssit
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajan nimeämällä vastaavalla suunnittelijalla tuli olla vähintään 3 (kolme) hankinnan kohdetta vastaavaa referenssiä eli aiempaa toimitusta. Tarjouspyynnössä on vaadittu referenssinä: vähintään kolme (3) pinta-alaltaan yli 3000 brm2 uudis- tai peruskorjauskohdetta, jotka on toteutettu Suomen rakentamismääräysten mukaisesti viimeisen viiden (5) vuoden ajalta. Myös rakennusvaiheessa oleva kohde hyväksytään. Nimetty vastaava suunnittelija on toiminut hankkeessa sähkösuunnittelun vastuullisena suunnittelijana.
Tarjoajia pyydettiin täyttämään referenssien tiedot tarjouspyynnön liitteelle 3 “Asiantuntijalomake 1” vaatimusten täyttymisen todentamiseksi. Jokaisen referenssin osalta pyydettiin ilmoittamaan projektin nimi, asiantuntijan tehtävä projektissa, projektin lyhyt kuvaus ja henkilön rooli ja työpanos siinä sekä projektin kesto.
Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta että:
AFRY Finland Oy:n nimeämän vastaavan asiantuntijan esitetyt referenssit 1,2 ja 3 eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia. Esitettyjen referenssikohteiden pinta-aloja ei ollut ilmoitettu.
Eerika Consulting Oy:n nimeämän vastaavan asiantuntijan esitetty referenssi 2 ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Esitetyn referenssikohteen pinta-alaa ei ollut ilmoitettu.
Granlund Oy Helsinki Oy:n nimeämän vastaavan asiantuntijan esitetyt referenssit 1,2 ja 3 eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia. Tarjoaja ei ole kuvannut asiantuntijan roolia referenssikohteessa 1,2 ja 3 tarjouspyynnössä vaaditulla tavalla, jonka vuoksi hankintayksikkö ei voinut todentaa siten asiantuntijan pätevyyttä. Kuvauksista ei käy ilmi, minkälaista suunnittelutyötä kohteisiin on tehty eikä sitä, että asiantuntija olisi toiminut projektissa vastuullisena sähkösuunnittelijana.
Referenssikohteen 2 pinta-alaa ei ole ilmoitettu.
PowerToField Oy:n nimeämän vastaavan asiantuntijan esitetyt referenssit 1,2 ja 3 eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia. Esitettyjen referenssikohteiden pinta-aloja ei ollut ilmoitettu.
Suomen Energia-Urakointi Oy:n nimeämän vastaavan asiantuntijan esitetty 2. referenssi ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Esitetyn referenssikohteen pinta-alaa ei ollut ilmoitettu.
Sähköinsinööritoimisto SHS Oy:n nimeämän vastaavan asiantuntijan esitetty referenssi 2 ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Tarjoaja ei ole kuvannut asiantuntijan roolia referenssikohteessa tarjouspyynnössä vaaditulla tavalla, jonka vuoksi hankintayksikkö ei voinut todentaa siten asiantuntijan pätevyyttä. Kuvauksista ei käy ilmi, minkälaista suunnittelutyötä kohteeseen on tehty eikä sitä, että asiantuntija olisi toiminut projektissa vastuullisena sähkösuunnittelijana.
Sähkösuunnittelu Rannisto Oy:n nimeämän vastaavan asiantuntijan esitetty referenssi 1 ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Tarjoaja ei ole kuvannut asiantuntijan roolia referenssikohteessa tarjouspyynnössä vaaditulla tavalla, jonka vuoksi hankintayksikkö ei voinut todentaa siten asiantuntijan pätevyyttä. Kuvauksista ei käy ilmi, minkälaista suunnittelutyötä kohteeseen on tehty eikä sitä, että asiantuntija olisi toiminut projektissa vastuullisena sähkösuunnittelijana.
Veloce Consulting Oy:n nimeämän vastaavan asiantuntijan esitetyt referenssit 1,2 ja 3 eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia. Esitettyjen referenssikohteiden pinta-aloja ei ollut ilmoitettu.
Kaikki muut tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset referenssien osalta.
Vähimmäisvaatimukset nimettyjen asiantuntijoiden koulutustason osalta
Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajan nimeämällä vastaavalla sekä avustavalla suunnittelijalla tuli olla vähintään korkeakoulutasoinen sähkötekniikan tutkinto, esimerkiksi sähköteknikon tai sähkö- ja automaatiotekniikan insinöörin (AMK) tutkinto tai vastaava.
Tarjousten tarkastamisessa todettiin asiantuntijoiden koulutustason osalta että:
PowerToField Oy:n nimeämän avustavan suunnittelijan tutkinto ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Ilmoitettu tutkinto on kesken.
Kaikki muut tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset koulutustason osalta.
Vähimmäisvaatimukset nimettyjen asiantuntijoiden työkokemuksen osalta
Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset työkokemuksen osalta.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Laatu on huomioitu tarjoajien nimeämissä suunnittelijoihin kohdistuvissa koulutus- ja referenssivaatimuksissa.
Lopullinen vertailuhinta on suunnittelutyön tuntihinta.
Halvimman tuntihinnan tarjouksessaan antanut tarjoaja on tarjouskilpailun voittaja, ja valitaan palveluntuottajaksi. Toiseksi halvimman kokonaishinnan tarjouksessaan antanut tarjoaja valitaan varapalveluntuottajaksi.
Hintavertailu ilmenee liitteestä 1 Hintavertailu.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)