Kuvaus
Hankinnan kohteena on lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden, sairaalasänkyjen ja patjojen vuokrauspalvelujen sekä lääkinnällisen kuntoutuksen sähköisten ja ei- sähköisten apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelujen hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle ajalle kuitenkin siten, että sopimukset ovat voimassa enintään neljä (4) vuotta.
Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Hankinnassa muodostetaan puitejärjestely osa-aluekohtaisesti yhden tai useamman toimittajan kanssa. Sopimuskauden aikainen tilaaminen on kuvattu sopimusluonnoksessa.
Hankinnan kilpailutus tehtiin osa-alueittain ostoskoriperiaatteella. Ostoskoriin on kussakin osa-alueessa valittu tuotteita (positioita), joilla on suuri kulutusmäärä tai hankinnan arvo tai jotka ovat muutoin Tilaajan kannalta tärkeitä tuotteita, vaikka niiden kulutusmäärät olisivatkin vähäisiä. Hankinnan kilpailuttamisen tarkoituksena on saada sopimuskaudelle käyttöön mahdollisimman tarkoituksen mukainen tuotevalikoima huomioiden riittävä sopimuskauden aikainen tuotekoulutus ja käytönopastus.
Hankinta on jaettu osa-alueisiin ja puitejärjestelyn piiriin valitaan toimittajat osa-aluekohtaisesti alla esitetyn mukaisesti, mikäli tarjouspyynnön ehdot täyttäviä tarjouksia on saatu vähintään ilmoitettu määrä. Tilaaja ei sitoudu hankittaviin määriin.
Osa-alue 1 / Lääkinnälliset tukisukat (3 toimittajaa)
Osa-alue 2 / Yksilöllisesti valmistettavat tukihihat, hoitokäsineet (3 toimittajaa)
Osa-alue 3 / Rangan sekä ylä- ja alaraajojen valmistuet (3 toimittajaa)
Osa-alue 4 / Yksilöllisesti valmistettavat tuet (3 toimittajaa)
Osa-alue 5 / Yksilöllisesti valmistettavat kaularangan tuet ja yläraajaortoosit (3 toimittajaa)
Osa-alue 6 / Yksilöllisesti valmistettavat alaraajaortoosit (3 toimittajaa)
Osa-alue 7 / Yksilöllisesti valmistetut ortopediset jalkineet ja mittajalkineet (3 toimittajaa)
Osa-alue 8 / Ortopediset valmisjalkineet (3 toimittajaa)
Osa-alue 9 / Tukipohjalliset (3 toimittajaa)
Osa-alue 10 / Ala- ja yläraajaproteesit (3 toimittajaa)
Osa-alue 11 / WC - apuvälineet / korottajarenkaat (3 toimittajaa)
Osa-alue 12 / WC - apuvälineet / WC-korottajat (3 toimittajaa)
Osa-alue 13 / Pyörälliset XL kokoiset korkeussäädettävät suihkutuolit ( 2 toimittajaa)
Osa-alue 14 / Pyörälliset ja korkeussäädettävät suihkutuolit (3 toimittajaa)
Osa-alue 15 / Suihkutuolit käsituilla ja suihkujakkarat (3 toimittajaa)
Osa-alue 16 / Yksilöllisesti muokattavat suihkutuolit (2 toimittajaa)
Osa-alue 17 / Hydraulisesti korkeussäädettävät, kallistettavat suihkutuolit (2 toimittajaa)
Osa-alue 18 / Sähköisesti säädettävät sängyt (3 toimittajaa)
Osa-alue 19 / Sähköisesti säädettävät kodinomaiset hoivavuoteet (2 toimittajaa)
Osa-alue 20 / Apuvälineet kudosvaurioiden ehkäisyyn / painetta tasaavat korkeanluokkaiset reaktiiviset vaahtomuovipatjat (3 toimittajaa)
Osa-alue 21 / Apuvälineet kudosvaurioiden ehkäisyyn / moottoroitu reaktiivinen korkean riskin ilmapatja (3 toimittajaa)
Osa-alue 22 / Painetta tasaavat korkealuokkaiset reaktiiviset vaahtomuovipatjat (3 toimittajaa)
Osa-alue 23 / Painehaavatyynyt (2 toimittajaa)
Osa-alue 24 / Sängynjalankorottajat ja nousutuet (2 toimittajaa)
Osa-alue 25 / Nousutuet (2 toimittajaa)
Osa-alue 26 / Korotus- ja lonkkatyynyt (2 toimittajaa)
Osa-alue 27 / Pyörätuolin istuintyynyt (2 toimittajaa)
Osa-alue 28 / Teleskooppiluiskat (2 toimittajaa)
Osa-alue 29 / Kävelykepit (3 toimittajaa)
Osa-alue 30 / Kyynärsauvat (2 toimittajaa)
Osa-alue 31 / Kyynärsauvat XL (2 toimittajaa)
Osa-alue 32 / Seisomatelineet (3 toimittajaa)
Osa-alue 33 / Kävelypöydät (2 toimittajaa)
Osa-alue 34 / Kävelytelineet (3 toimittajaa)
Osa-alue 35 / 4-pyöräinen kävelyteline, sivuttaissuunnassa kokoon taittuva (2 toimittajaa)
Osa-alue 36 / 4-pyöräinen kyynärvarsituellinen kävelyteline (2 toimittajaa)
Osa-alue 37 / Pyörätuolit (3 toimittajaa)
Osa-alue 38 / Korkeaselkäiset pyörätuolit ns. comfort-tuoli (2 toimittajaa)
Osa-alue 39 / Manuaalisen siirtymisen apuvälineet (2 toimittajaa)
Osa-alue 40 / Henkilönostolaitteet (3 toimittajaa)
Osa-alue 41 / Kommunikaatiokansio (2 toimittajaa)
Osa-alue 42 / Puhelaitteet (1 toimittaja)
Osa-alue 43 / Rintaproteesit (3 toimittajaa)
Osa-alue 44 / Kompressioliivi (3 toimittajaa)
Osa-alue 45 / Silmäproteesit (1 toimittaja)
Osa-alue 46 / Tarttumapihdit (2 toimittajaa)
Osa-alue 47 / Sairaalasänkyjen ja patjojen vuokrauspalvelut (1 toimittaja)
Osa-alue 48 / Ei sähköisten apuvälineiden korjaus ja huolto (1 toimittaja)
Osa-alue 49 / Sähköisten apuvälineiden korjaus, palautustarkastus ja määräaikaishuolto (1 toimittaja)
Hankintamenettely
Hankinta oli EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 7.6.2024. Tarjousten jättöpäivämäärä oli 25.6.2024.
Hankintamenettelynä käytettiin nopeutettua avointa menettelyä. Hankinta kilpailutettiin nopeutetulla avoimella menettelyllä, koska edellinen kilpailutus jouduttiin keskeyttämään ja Tilaajan hankintasopimukset hankinnan kohteesta ovat päättymässä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 14.6.2024 klo: 9:00 mennessä tarjouspalvelu.fi portaalin kautta, johon vastaukset saapuneisiin kysymyksiin myös annettiin.
Tarjousten jättämisen määräaikaan 25.6.2024 klo 10.00 mennessä saatiin 23 tarjousta. Tarjouksen jättäneet tarjoajat osa-alueittain on päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (Liite 1).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajan soveltuvuudelle asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Osa-alueen 16 Yksilöllisesti muokattavat suihkutuolit osalta Berner Oy:n ja Tukimet Oy:n tarjoukset eivät ole tarjouspyynnön mukaisia. Tarjouspyynnössä osa-alueen 16 osalta vähimmäisvaatimuksissa kerrotaan seuraavaa ”Lisävarusteita tulee olla saatavilla mm. erilaisia istuinosia / pehmusteita, roiskesuoja, vartalotuki, pehmustettu turvavyö, kulmasäädettävä jalkatuki.” Berner Oy:n tarjouksen lisävarusteissa on tarjottu amputaatiotukea, joka ei ole tarjouspyynnössä tarkoitettu kulmasäädettävä jalkatuki. Lisäksi Berner Oy on tarjonnut pehmustettua turvavyötä, joka ei ole tarjotun suihkutuolin oma lisävaruste, joten tarjous ei tältä osin ole tarjouspyynnön vaatimusten mukainen. Tukimet Oy on tarjonnut myös lisävarusteissa amputaatiotukea, joka ei ole tarjouspyynnössä tarkoitettu kulmasäädettävä jalkatuki ja Tukimet Oy:n lisävarusteissa ei ole lainkaan pehmustettua turvavyötä. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää osa-alueen 16 osalta Berner Oy:n ja Tukimet Oy:n tarjoukset.
Osa-alueen 21 Apuvälineet kudosvaurioiden ehkäisyyn / patjat osalta ICF Group Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen, sillä ko. osa-alueen positiossa 78 tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa on määritelty seuraavaa ”Patja säätyy automaattisesti käyttäjän painon, asennon ja ruumiinrakenteen mukaan.” ja ICF Group Oy:n tarjouksen tuote-esitteessä kerrotaan tuotteen osalta seuraavaa ”manuaalinen säätö potilaan painon mukaan”. Hankintayksikkö on tehnyt lisätietopyynnön ICF Group Oy:lle asiaan liittyen ja ICF Group Oy on vastauksessaan lisätietopyyntöön ilmoittanut, että asiakkaan paino tulee syöttää manuaalisesti ohjausyksikköön, jonka jälkeen vasta patja säätyy automaattisesti asennon ja ruumiinrakenteen mukaan. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää osa-alueen 21 osalta ICF Group Oy:n tarjouksen.
Osa-alueen 23 Painehaavatyynyt (istuintyynyt) osalta Berner Oy:n ja Respecta Oy:n tarjoukset eivät ole tarjouspyynnön mukaisia, sillä molemmat tarjoajat eivät ole tarjonneet osa-alueen 23 positioon 83 ”Painehaavatyyny korkea riskiluokka” korkean riskiluokan painehaavatyynyä. Berner Oy:n tarjoaman tuotteen tuote-esitteessä mainitaan "suojaa käyttäjäänsä tehokkaasti painehaavaumilta". Korkean riskin istuintyynyn tulisi olla käytettävissä myös silloin, kun paine haavaumaa jo käyttäjällä on ja tyynyn tulisi mahdollistaa pidempiaikainen istuminen painehaavariskin omaavalla käyttäjällä. Respecta Oy:n tarjoaman tuotteen osalta tuote-esitteessä kerrotaan "Tarkoitettu henkilöille, jotka ovat riippuvaisia pyörätuolista siirtyessään paikasta toiseen, mutta jotka voivat vaihdella istuma-asentoaan". Korkean riskin istuintyynyjä käytetään nimenomaan henkilöillä, jotka eivät kykene itse asentoaan pyörätuolissa istuessaan korjaamaan lainkaan. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää osa-alueen 23 osalta Berner Oy:n ja Tukimet Oy:n tarjoukset.
Muut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankinnan keskeyttäminen osa-alueet 5 ja 6
Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.
Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa.
Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).
Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että tarjouspyyntö on tulkinnanvarainen eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.
Nyt kyseessä olevassa hankinnassa osa-alueiden 5 ja 6 osalta on huomattu, että ko. osa-alueiden vähimmäisvaatimukset ei ole kuvattu riittävällä tavalla.
Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.
Tarjousvertailu
Hankinnassa valitaan tarjouspyynnön vaatimukset täyttävistä tarjouksista kokonaistaloudellisesti edullisin. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta. Hinta on ainoa vertailuperuste, koska tuotteiden laatuvaatimukset ovat tarjouspyynnön ehdottomina vaatimuksina.
Tarjoushinnat vertaillaan osa-aluekohtaisesti. Yksittäiset tarjoushinnat painotetaan mahdollisella hankittavalla määrällä ja lopullinen vertailuhinta muodostuu yksittäisten painotettujen vertailuhintojen yhteenlasketusta summasta.
Hintavertailu ilmenee liitteestä 1 Vertailutaulukko.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)