§ 19 Sosiaalihuollon asiakkaiden kotisiivouspalvelun hankinta

Lataa 

VAKEDno-2024-2156

Päätöspäivämäärä

31.10.2024

Päätöksen tekijä

Kotona asumisen palvelujen palvelualuejohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 10 miljoonan euron hankinnoista,​ sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla Aila Halosen toimivaltaan. 

Kuvaus

Asian valmistelija: Tiina Koponen hankinnan erityisasiantuntija   

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on kilpailuttanut sosiaalihuollon asiakkaiden kotisiivouspalvelun, joka on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukaista tukipalvelua. Nykyinen sopimuskausi päättyy 31.12.2024 ja hankintayksikkö ei ota käyttöön optiota. 

Hankinnan kohteena on sosiaalihuollon asiakkaiden kotisiivouspalvelu ja sopimuskausi on ajalle 01.01.2025.- 31.12.2026. Tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimuskautta 1+1 vuoden optiolla. 

Palvelu jakaantuu määräaikaisesti tai kertaluonteisesti hankittavaan ylläpitosiivoukseen sekä kertahankintana tehtävään raivaussiivoukseen. Hankinnassa muodostetaan osa-alueittain puitejärjestely. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. 

Hankinta on jaettu osa-​alueisiin seuraavasti: 

Osa-alue 1: Ylläpitosiivous 

Osa-alue 2: Raivaussiivous 

Jokaiseen osa-alueeseen valitaan yksi (1) ja enintään kahdeksan (8) toimittajaa. Tarjoaja on voinut tehdä tarjouksen yhteen tai molempiin osa-​alueisiin. Tilaaja muodostaa kilpailutuksen lopputuloksena puitejärjestelyn kumpaankin osa-alueeseen, jossa on enintään kahdeksan (8) toimittajaa hinnan mukaisessa etusija järjestyksessä. Toimittajilta tehdään hankintoja pääsääntöisesti hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.  

Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset.  

Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. 

Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 05.09.2024 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-​hankintailmoituksen HILMA-​portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.  

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 23.09.2024 klo: 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 26.09.2024. 

Tarjousten jättämisen määräaikaan,​ 07.10.2024 klo: 12:00,​ mennessä saapui yhteensä kaksikymmentäviisi (25) tarjousta. 

Tarjouksen jättivät osa-​alueittain seuraavat toimittajat: 

Osa-alue 1: (24 toimittajaa) CARE-APU OY (3252353-5), Debora Oy (1906667-5), Diferents Oy (2407639-2), Helgi Palvelut Oy (2930334-7), Hoiva Taucher Oy (3388437-5), Kiinteistösiivous Metsänen Oy (1640934-5), Koti- ja sairaanhoitopalvelu Hoivalähde Oy (2941745-9), Med Group Oy (FI20801200), Medicare Oy (2877866-6), Oy Loviisan Terveyspalvelut Ab (2997651-7), Ponnahduslauta Oy (3143994-8), Premium Home Care Services Oy (2860816-5), ProHoiva Oy (2928032-5), Pölypartio Oy (3382495-4), Removal Finland Oy (3180543-4), SihaCare Oy (3116650-5), Sivina Kotipalvelut Oy (FI31244518), Tiamas Kotihoito Oy (3335248-3), Timanttihoitajat oy (FI32507906), Tmi Siivouspalvelu Kari Toivonen (FI13790013), Tmi Tuus-Siivous (1369553-4), UNELMAKOTIPALVELU (3196706-2),  Wirtin (2842319-5) ja Välitysklinikka Oy (3260207-3) 

Osa-alue 2: (19 toimittajaa) CARE-APU OY (3252353-5), Diferents Oy (2407639-2),  Finn-Diiling Oy (0878278-0), Helgi Palvelut Oy (2930334-7), Kiinteistösiivous Metsänen Oy (1640934-5), Med Group Oy (FI20801200), Medicare Oy (2877866-6), Oy Loviisan Terveyspalvelut Ab (2997651-7), Ponnahduslauta Oy (3143994-8), ProHoiva Oy (2928032-5), Pölypartio Oy (3382495-4), Removal Finland Oy (3180543-4), Sivina Kotipalvelut Oy (FI31244518), Timanttihoitajat oy (FI32507906), Tmi Siivouspalvelu Kari Toivonen (FI13790013), Tmi Tuus-Siivous (1369553-4), UNELMAKOTIPALVELU (3196706-2),  Wirtin (2842319-5) ja Välitysklinikka Oy (3260207-3) 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen 

Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. 

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.  

Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. 

Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. 

Hankintayksikkö on pyytänyt tarjoajalta, Premium Home Care Services Oy, osa-alueen 1 osalta selvityksen hankintalain 96 §:n mukaisesta poikkeuksellisen alhaisesta tarjoushinnasta ja todennut selvityksen olevan riittävä ja selittävän tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa. 

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus 

Hankintalain 113 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.    

Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.  

Tarjousvertailu 

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, hinnaltaan halvin. Hankintaan valitaan tarjouspyynnön vaatimukset täyttävistä tarjouksista kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain siten, että kumpaankin osa-alueen puitejärjestelyyn valitaan vähintään yksi (1) ja enintään kahdeksan (8) toimittajaa. 

Hankinnan laadulliset ominaisuudet ovat vähimmäisvaatimuksia, joita ei pisteytetä ja joiden on toteuduttava koko sopimuskauden ajan. Laatu on huomioitu hankinnan palvelukuvauksessa ja tarjoajaa koskevissa soveltuvuuden vaatimuksissa.  

Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1 tarjousvertailu. 

Sovelletut oikeusohjeet 

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 

Hallintolaki (434/2003)  

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006) 

Päätös

Päätän valita tarjouspyynnön vaatimukset täyttävistä tarjouksista kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain siten, että kumpaankin osa-alueen puitejärjestelyyn valitaan kahdeksan (8) tarjoajaa palvelutarpeen täyttämiseksi. 

Osa-alueeseen 1: Premium Home Care Services Oy (2860816-5), Wirtin (2842319-5), Timanttihoitajat oy (FI32507906), Hoiva Taucher Oy (3388437-5), ProHoiva Oy (2928032-5), Tmi Siivouspalvelu Kari Toivonen (FI13790013), Välitysklinikka Oy (3260207-3) ja Removal Finland Oy (3180543-4) 

Osa-alueeseen 2: Finn-Diiling Oy (0878278-0), Kiinteistösiivous Metsänen Oy (1640934-5), Timanttihoitajat oy (FI32507906), Wirtin (2842319-5),  Med Group Oy (FI20801200), UNELMAKOTIPALVELU (3196706-2),  Medicare Oy (2877866-6) ja  Sivina Kotipalvelut Oy (FI31244518) 

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 1 800 000 euroa (alv. 0 %)   

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto- oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella. 

Hankintasopimus  

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi. 

Allekirjoitus

Aila Halonen, Kotona asumisen palvelujen palvelualuejohtaja 

Organisaatiotieto

Hankinta