Kuvaus
Asian valmistelija: (Erityisasiantuntija Jussi Pehkonen)
Hankinnan kohteena on vanhusten ympärivuorokautinen palveluasuminen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle alkaen 1.1.2025. Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Hankinta toteutetaan dynaamisen kaltaisena tarjousmenettelynä, joka on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä 2. ”Hankintamenettelyn kuvaus_2024”. Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely siihen valittujen palveluntuottajien kesken.
Tilaaja asettaa valitut palveluntuottajat etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidetään tarjousta, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin. Etusijajärjestys annetaan tarjouksen jättäneille tiedoksi hankintapäätöksessä.
Tilaaja hankkii vanhusten asumispalveluja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion rajoissa, jossa on huomioitu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen valtiolta saama vuosittainen rahoitus. Hankittavan palvelun määrä voi vaihdella sopimuskaudella.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tilaaja varaa oikeuden järjestää palvelua myös palvelusetelillä tai muuttaa Palveluntuotantoa omaksi toiminnaksi.
Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Hankintaan liittyvään tarjouspyyntöön sai jättää tarjouksen yhden tai useamman osakohteen osalta. Hankinnan kohteena oleva palvelu on kuvattu tarkemmin liitteessä 3. ”Vanhusten asumisen palvelukuvaus 2024”
Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:
-
Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille vanhuksille (kohde A), (mitoitus 0,65)
-
Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille (kohde B), (mitoitus 0,65)
-
Ympärivuorokautinen palveluasuminen erittäin haastavasti käyttäytyville vanhuksille (kohde C), (mitoitus vähintään 0,7)
-
Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdetaustaisille vanhuksille (kohde D), (mitoitus 0,65)
-
Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille (kohde E), (mitoitus 0,65)
Osakohteissa A ja B yksikön tulee sijaita Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella tai sen rajakunnan alueella. Rajakunta on kunta, jolla on yhteinen maantieteellinen raja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa.
Osakohteissa C, D ja E yksikön tulee sijaita Uudenmaan maakunnan alueella.
Tilaaja valitsee dynaamisen kaltaisessa tarjousmenettelyssä tarjousten perustella kaikki ne Tarjoajat, jotka täyttävät tarjouspyynnössä ja sen liitteissä asetetut vaatimukset.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.
Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset.
Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 19.8.2024 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 10.9.2024 klo: 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 17.9.2024.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 1.10.2024 klo: 12:00, mennessä saapui yhteensä seitsemänkymmentäkaksi (72) tarjousta.
Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat: Attendo Kotiplus Oy (0779763-0), Attendo Onnentäyttymys Oy (2221846-5), Attendo Oy (1755463-2), Betesda-palvelut Oy (0814962-7), Esperi Care Oy (2017532-6), Foibe Oy (2425425-9), Folkhälsan Välfärd Ab (1801682-8), Hoitokoti Päiväkumpu Oy (2154142-0), Hoiva Mehiläinen Oy (1893659-5), Hoivamme Satakunta Oy (2951734-5), Ikifit Oy (1960637-9), Kalasataman Asumispalvelut Oy (2899888-8), Kristallikartano Oy (2469221-6), Kulta-Ajan koti Lapinjärven Hoitokoti Oy (0813696-5), Lapinjärven palvelukodit Oy (0872906-6), Mainiokodit Hoiva Oy (3217144-5), Marjatta-Säätiö sr. (0197124-7), Mehiläinen Hoivapalvelut Oy (2099743-4), Mehiläinen Tutoris Oy (1844559-3), Niitty-nummen Hoitokoti Oy (1997789-0), Norlandia Care Malminkartano Oy (3097361-2), Norlandia Care Tuusula Oy (3096712-4), Nurmijärven Onnenkimpale ry. (1467183-3), Pyhän Helenan säätiö sr. (1042496-6), Rinnekodit Oy (2574952-8), Sipoon Palvelutalosäätiö (0973204-8), Tuusulan ASR-palvelu Oy (1738906-7), Tuusulan Kerttuli Oy (1021264-8), Uudenmaan Seniorikodit Oy (2177631-8), Uudenmaan vanhustenhuollon kannatusyhdistys ry (0962590-4), Valkon hoitokoti Oy (0863317-9), Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy (2770642-5) ja Yrjö ja Hanna Oy (2034563-9).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.
Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 113 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyyntövaiheessa esitettyjen tarjouksen antamista koskevien tarkentavien kysymysten ja vastausten mukaan jokaisesta tarjottavasta yksiköstä on annettava oma erillinen tarjous.
Sipoon Palvelutalosäätiön tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen, koska tarjoaja on tarjonnut useampaa yksikköä samalla tarjouksella eikä ole jättänyt niistä erillisiä tarjouksia. Sipoon palvelutalosäätiön tarjouksessaan tarjoama paikkamäärä on kolmen (3) yksikön yhteenlaskettu paikkamäärä, joten samalla tarjouksella on selvästi tarjottu useampia yksiköitä. Jokaisella yksiköllä on myös oma OID-yksilöintitunnus, joka identifioi palveluntuottajan yksiköt erillisiksi.
Muiden tarjoajien tarjoukset täyttivät kaikki soveltuvuusvaatimukset sekä tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa.
Osakohteissa A, B ja D (mitoitus 0,65) tuli Tarjoajan eritellä tarjouksensa seuraavasti:
Osakohteessa C (mitoitus vähintään 0,7) tuli Tarjoajan eritellä tarjouksensa seuraavasti:
Osakohteessa E (mitoitus 0,65) tuli Tarjoajan antaa tarjouksensa seuraavasti:
Vertailuhinta osakohteissa A, B, C ja D on Hoitovuorokausimaksu, joka sisältää ateriat. Vuokra ei vaikuta vertailuhintaan.
Vertailuhinta osakohteessa E on Hoitovuorokausimaksu, joka sisältää asumisen ja ateriat.
Asukkaan kuukausivuokra on edellä ilmoitettu asumisen vuorokausihinta kerrottuna laskennallisella kertoimella 30,5. Vuokrahinta on palveluntuottajan tarjoamien asuntojen keskiarvohinta. Vuokra sisältää lämmitys-, vesi, sähkö ym. kulut. Vuokraan sisältyvät asiakkaan omassa käytössä olevat huonetilat sekä ryhmäkodeissa asiakasmäärän mukainen osuus yhteistiloista. Vuokran määrä saa ylittää enintään 20 % Kelan määrittämän eläkkeensaajan asumistuen enimmäisasumis- kustannuksista. ARA-kohteiden osalta palveluntuottaja noudattaa voimassa olevaa ARA-lainsäädäntöä.
Tarjousvertailu ilmenee liitteistä:
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)