Kuvaus
Sosiaali- ja terveydenhuolto on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 5 §:n mukaan järjestettävä kaksikielisen hyvinvointialueen alueella sekä suomeksi että ruotsiksi siten, että asiakas saa ne valitsemallaan kielellä, joko suomeksi tai ruotsiksi. Järjestämislain 39 §:n mukaan kaksikielisten hyvinvointialueiden sekä Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tulee solmia yhteistyösopimus ruotsinkielisten kielellisten oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi 11.9.2023 § 91 kaksikielisten hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän yhteistyösopimuksen. Yhteistyösopimus on kaksikielisten hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin sekä HUS-yhtymän keskinäinen sopimus, jossa osapuolet sopivat keskinäisestä työnjaosta, yhteistyöstä ja toiminnan yhteensovittamisesta ruotsinkielisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen turvaamiseksi. Sopimuksen sisällöstä, valmistelusta ja hyväksymisestä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetussa laissa (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki). Tämän päätöksen aikana sopimusta ei ole vielä allekirjoitettu.
Yhteistyösopimus on pääsopimus, johon pohjautuen organisaatiot voivat tehdä yksittäisiä palvelusopimuksia ruotsinkielisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Palvelujen tarkemmasta sisällöstä ja ehdoista sovitaan sopijaosapuolten kesken tilaajan ja palveluntuottajan välisellä erillisellä palvelusopimuksella. Sopimuksessa on määritelty palvelujen myynnin ehdot, joilla ostetaan palvelua Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vammaisille asiakkaille.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue ovat neuvotelleet liitteenä 1 olevan palvelusopimuksen, jotta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ruotsinkielisten asiakkaiden vammaispalvelut ja kielellisten oikeuksien toteutuminen voidaan turvata.
Hankinnan ostosumma vaihtelee tulevina vuosina riippuen asiakasmääristä. Hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on neljän vuoden vuoden hankinta-arvo, jonka arvioidaan jäävän alle 10 miljoonaan, jolloin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön § 47 mukaisesti palvelualuejohtaja on toimivaltainen päättämään asiasta.
Tämä sopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet ja kaksikielisten hyvinvointialueiden yhteistyösopimus on tullut voimaan.
Kyse on sote-järjestämislain (612/2021) 39 §:n mukaisesta lakisääteisestä yhteistoiminnasta, johon ei sovelleta hankintalakia. Koska Varsinais-Suomen hyvinvointialue hoitaa tehtävää lakisääteisen yhteistoimintavelvoitteen perusteella, Varsinais-Suomen hyvinvointialue ei toimi kilpailutilanteessa markkinoilla tarjotessaan palvelua Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.