Kuvaus
Asian valmistelija: Hankinnan erityisasiantuntija Anna-Elina Kyllönen
Hankinnan kohteena on lapsiperheiden kotipalvelu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle 1.1.2025 alkaen.
Kyseessä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen hankinta. Hankinta toteutetaan dynaamisena tarjousmenettelynä, joka tarkoittaa Tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Hankintaa ei ole jaettu osa-alueisiin. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskauden ajalle on ollut noin 6 miljoonaa euroa.
Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.
Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset.
Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 05.09.2024 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 16.09.2024 klo: 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 20.09.2024.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 08.10.2024 klo: 12:00, mennessä saapui yhteensä 31 tarjousta.
Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat:
9Lives Kotipalvelut Oy, Alina Vantaa Koti- ja hoivapalvelut Sarilla Oy, ANNU Group Oy, Aspa Palvelut Oy, AvunAvain Oy, Famore Oy, Hoiva ELSI Oy, Humana Lapsiperhepalvelut Oy, Keikkahoitajat Oy, Koti- ja sairaanhoitopalvelu Hoivalähde Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Loistohoiva Oy, Med Group, Medicare Oy, Mesimarjasi Oy, Moniperheet ry, NAL Palvelut Oy, Palvelukauppa KodinOnni Oy, Pihlajalinna Terveys Oy, Ponnahduslauta Oy, QJ-DIASPORASSA, Sievä tuki Oy, SihaCare Oy, Sivina Hoivanet Oy, SOS-lapsikyläsäätiö sr, Tiamas Kotihoito Oy, Tukiperhe.fi Oy, Tunne Hoiva Oy, Viisi vuodenaikaa Oy, Väestöliiton Hyvinvointi Oy ja Välitysklinikka Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.
Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla on oltava hankinnan kohteen laatu ja laajuus huomioon ottaen riittävästi kokemusta lapsiperheiden kotipalvelun tai vastaavien palvelujen tuottamisesta (kts. alla) viimeksi kuluneelta kolmelta (3) vuodelta. Tarjoajan riittäväksi kokemukseksi katsotaan vähintään vuosi (1) itsenäisenä palveluntuottajana lapsiperheiden kotipalvelun tai sosiaalihuollon tai lastensuojelun avopalveluiden tuottamisesta, tai tarjoajan vastuuhenkilöllä tulee olla vähintään kaksi (2) vuotta kokemusta lapsiperheiden kotipalvelun vastuuhenkilönä toimimisesta tarjouksen jättöhetkellä.
Tarjoajan tuli antaa selvitys referensseistä lataamalla tarjouksensa liitteeksi tarjouspyynnön liite 4 Referenssit täytettynä tai lataamalla selvitys tarjoajan vastuuhenkilön kokemuksesta. Mikäli tarjoaja käytti vastuuhenkilöä referenssinä, oli hänen nimensä ilmoitettava selvityksessä.
Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta, ettei Famore Oy täyttänyt referenssivaatimusta, sillä tarjoajalla ei ollut vaadittua vähintään vuoden kokemusta lapsiperheiden kotipalvelun tai vastaavien palvelujen tuottamisesta eikä tarjoaja ollut myöskään toimittanut selvitystä vastuuhenkilön osalta. Lisäksi vastuuhenkilöltä edellytetty kokemus ei käynyt riittävästi ilmi Medicare Oy:n, QJ-DIASPORASSA:n sekä Tiamas Kotihoito Oy:n toimittamista selvityksistä, eivätkä emt. tarjoajat olleet myöskään toimittaneet referenssiliitettä tarjoajayrityksen osalta. Siten hankintayksikkö hylkää Famore Oy:n, Medicare Oy:n, QJ-DIASPORASSA:n sekä Tiamas Kotihoito Oy:n tarjoukset.
Muut tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset referenssien osalta.
Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat:
9Lives Kotipalvelut Oy, Alina Vantaa Koti- ja hoivapalvelut Sarilla Oy, ANNU Group Oy, Aspa Palvelut Oy, AvunAvain Oy, Famore Oy, Hoiva ELSI Oy, Humana Lapsiperhepalvelut Oy, Keikkahoitajat Oy, Koti- ja sairaanhoitopalvelu Hoivalähde Oy, Kotipalvelu Mehiläinen Oy, Loistohoiva Oy, Med Group, Medicare Oy, Mesimarjasi Oy, Moniperheet ry, NAL Palvelut Oy, Palvelukauppa KodinOnni Oy, Pihlajalinna Terveys Oy, Ponnahduslauta Oy, QJ-DIASPORASSA, Sievä tuki Oy, SihaCare Oy, Sivina Hoivanet Oy, SOS-lapsikyläsäätiö sr, Tiamas Kotihoito Oy, Tukiperhe.fi Oy, Tunne Hoiva Oy, Viisi vuodenaikaa Oy, Väestöliiton Hyvinvointi Oy ja Välitysklinikka Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.
Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla on oltava hankinnan kohteen laatu ja laajuus huomioon ottaen riittävästi kokemusta lapsiperheiden kotipalvelun tai vastaavien palvelujen tuottamisesta (kts. alla) viimeksi kuluneelta kolmelta (3) vuodelta. Tarjoajan riittäväksi kokemukseksi katsotaan vähintään vuosi (1) itsenäisenä palveluntuottajana lapsiperheiden kotipalvelun tai sosiaalihuollon tai lastensuojelun avopalveluiden tuottamisesta, tai tarjoajan vastuuhenkilöllä tulee olla vähintään kaksi (2) vuotta kokemusta lapsiperheiden kotipalvelun vastuuhenkilönä toimimisesta tarjouksen jättöhetkellä.
Tarjoajan tuli antaa selvitys referensseistä lataamalla tarjouksensa liitteeksi tarjouspyynnön liite 4 Referenssit täytettynä tai lataamalla selvitys tarjoajan vastuuhenkilön kokemuksesta. Mikäli tarjoaja käytti vastuuhenkilöä referenssinä, oli hänen nimensä ilmoitettava selvityksessä.
Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta, ettei Famore Oy täyttänyt referenssivaatimusta, sillä tarjoajalla ei ollut vaadittua vähintään vuoden kokemusta lapsiperheiden kotipalvelun tai vastaavien palvelujen tuottamisesta eikä tarjoaja ollut myöskään toimittanut selvitystä vastuuhenkilön osalta. Lisäksi vastuuhenkilöltä edellytetty kokemus ei käynyt riittävästi ilmi Medicare Oy:n, QJ-DIASPORASSA:n sekä Tiamas Kotihoito Oy:n toimittamista selvityksistä, eivätkä emt. tarjoajat olleet myöskään toimittaneet referenssiliitettä tarjoajayrityksen osalta. Siten hankintayksikkö hylkää Famore Oy:n, Medicare Oy:n, QJ-DIASPORASSA:n sekä Tiamas Kotihoito Oy:n tarjoukset.
Muut tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset referenssien osalta.
Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut muut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta. Hankinnan laadulliset ominaisuudet ovat vähimmäisvaatimuksia, joita ei pisteytetä ja joiden on toteuduttava koko sopimuskauden ajan. Laatu on huomioitu hankinnan palvelukuvauksessa ja tarjoajan referenssivaatimuksessa.
Vertailuhinnaltaan halvin tarjous sai painoarvon mukaiset täydet pisteet ja muiden tarjoajien pisteet suhteutettiin halvimman tarjoajan tarjoukseen kaavalla: (halvimman tarjoajan vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta) * 100.
Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi ja palveluntuottajat asetetaan tarjousvertailun perusteella etusijajärjestykseen. Tarjoajat Mesimarjasi Oy ja Sievä tuki Oy, sekä Alina Vantaa Koti- ja hoivapalvelut Sarilla Oy, Loistohoiva Oy ja NAL Palvelut Oy olivat keskenään tasapisteissä, joten kyseisten tarjoajien sijoitus määritettiin arvonnan avulla. Arvonnan perusteella Sievä tuki Oy sijoittui 12. sijalle ja Mesimarjasi Oy 13. sijalle, sekä Alina Vantaa Koti- ja hoivapalvelut Sarilla Oy 23. sijalle, Loistohoiva Oy 24.sijalle ja NAL Palvelut Oy 25.sijalle.
Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1 Tarjousvertailu.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)