Kuvaus
Hansel Oy on valtion ja Suomen Kuntaliitto ry:n omistama, julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397 /2016, myös hankintalaki) 20 §:n ja Hansel Oy - nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain (1096/2008, myöhempine muutoksineen, jäljempänä myös Hansel-laki) mukainen yhteishankintayksikkö. Hansel Oy kilpailuttaa ja neuvottelee palveluja asiakkailleen, jotka ovat määräaikaan mennessä liittyneet hankintaan. Hansel-lain muutoslain (645/2022) voimaantulon 10.7.2022 jälkeen myös hyvinvointialueet voivat olla Hansel Oy:n asiakkaita ja näin ollen hyödyntää hankinnoissaan Hansel Oy:n yhteishankintayksikkönä kilpailuttamia hankintoja. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on 13.6.2022 liittynyt Hansel Oy:n asiakkaaksi.
Hyvinvointialueesta annetun lain 51 §:n mukaan aluehallituksen tulee järjestää hyvinvointialueen riippumaton sisäinen tarkastus. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 97 §:n mukaan "Sisäinen tarkastaja vastaa sisäisen valvonnan toiminnoista ja raportoi hyvinvointialuejohtajalle. Sisäinen tarkastus voidaan järjestää myös esimerkiksi yhteistoimintana muiden hyvinvointialueiden kanssa tai sitä voidaan hankkia ulkopuolisilta palvelujentuottajilta."
Hallintosäännön 98 §:n mukaan sisäinen tarkastus arvioi objektiivisesti ja riippumattomasti sisäisen valvonnan, riskienhallinnan ja konsernivalvonnan järjestämistä ja tuloksellisuutta, raportoi arvioinnin tuloksista sekä esittää toimenpide-ehdotuksia järjestelmän kehittämiseksi. Sisäinen tarkastus raportoi aluehallitukselle ja hyvinvointialuejohtajalle. Sisäinen tarkastus voi tehdä aloitteita ja esityksiä tarkastuslautakunnan, tilintarkastajan ja sisäisen tarkastuksen sekä Valtiontalouden tarkastusviraston tehtävien yhteensovittamisesta mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. Aluehallitus hyväksyy sisäisen tarkastuksen toimintaohjeen. Edelleen hallintosäännön 94 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy sisäisen tarkastuksen vuosisuunnitelman, johon perustuen arvioidaan riskienhallinta-, valvonta-, johtamis- ja hallintoprosessien tuloksellisuutta.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen nykyinen sopimus sisäisen tarkastuksen hankinnasta vuosille 2023–2024 on päättymässä 31.12.2024, minkä johdosta on kartoitettu vaihtoehtoja sisäisen tarkastuksen järjestämiseen 1.1.2025 jälkeiselle ajalle.
Hansel Oy on kilpailuttanut sisäisen tarkastuksen palvelut, jonka toimintamallina on dynaaminen hankintajärjestelmä eli DPS. DPS:n sisäiset hankinnat kilpailutetaan kevennetyllä kilpailutuksella.
Hankinnan kohteena ovat sisäisen tarkastuksen palvelut. Yhteishankinta mahdollistaa sisäisen tarkastuksen ulkoistamisen joko kokonaan tai osittain tai lisäresurssien hankkimisen organisaation itse järjestämään tarkastukseen. Sisäisen tarkastuksen kohteena voivat olla kaikki organisaation toiminnot, prosessit ja palvelut, kuten:
· Riskienhallinta
· Hyvä hallintotapa ja Corporate Governance
· Asiakkaan sisäisen valvontaympäristön ja kontrollien arviointi sekä tarkastaminen
· Prosessien, toimintojen ja toiminnan tarkastukset
· Projektien ja hankkeiden tarkastukset
· IT-tarkastukset
· Vastuullisuus-, yritys- ja ympäristövastuupalvelut (Corporate Social Responsibility)
· Konsultatiiviset palvelut (mukaan lukien sisäisen tarkastuksen ulkoinen laadunvarmistus, sisäisen tarkastuksen perustaminen tai uudelleenorganisointi)
Hankinnassa voidaan valita yhteistyökumppani koko sopimuskauden palvelukokonaisuuteen tai yksittäiseen hankekokonaisuuteen. DPS:n sisäisiä kevennettyjä kilpailutuksia voi tehdä 30.4.2025 asti, ja asiakkaiden hankintasopimukset voivat olla voimassa enintään 30.4.2027 asti. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on tarve hankkia sisäisen tarkastuksen palvelut DPS:n sisäisellä kevennetyllä kilpailutuksella ajalle 1.1.2025–31.12.2026. Käytännössä tarkoituksena on tämän hankintaan liittymistä koskevan päätöksen jälkeen laatia DPS:n sisällä kevennetty kilpailutus, jossa tarjouspyyntö lähetetään kaikille hankintajärjestelmässä mukana oleville yrityksille ja saatujen tarjousten perusteella laaditaan varsinainen hankintapäätös sisäisen tarkastuksen hankinnasta vuosille 2025–2026. DPS:ssä mukana olevat yritykset ovat tilanteessa 25.10.2024: BDO Oy, Deloitte Oy, IA Insight Oy, KPMG Oy Ab, Oy Tuokko Ltd, PricewaterhouseCoopers Oy ja TALVEA Julkishallinnon Palvelut Oy. Hankintojen arvioitu kokonaisarvo sopimuskaudelle 1.1.2025-31.12.2026 on noin 110 000 euroa (alv 0%).
Ottaen huomioon dynaamisesta hankintajärjestelmästä saatavat hyödyt koskien mm. valmiita sopimusehtoja, mallipohjia ja toimintamalleja sekä DPS:n sisällä tehtävän kevennetyn kilpailutuksen, jossa tarjous pyydetään kaikilta hankintajärjestelmässä mukana olevilta yrityksiltä, on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen perusteltua liittyä sisäisen tarkastuksen DPS:ään ja lähteä valmistelemaan sopimuksen kevennettyä kilpailutusta vuosille 2025–2026.
Sovelletut oikeusohjeet
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 20 §
Hansel Oy - nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain (1096/2008) 3 §