§ 80 Hankintapäätös Suunterveydenhuollon varastonhallintajärjestelmän lisähankinnasta

Lataa 

VAKEDno-2023-1935

Päätöspäivämäärä

22.11.2024

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Päätöksen peruste

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 136 § 2 mom 2) kohta

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosääntö 47 §

Kuvaus

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue kilpailutti Suunterveydenhuollon varastonhallintajärjestelmän 2024 keväällä.  Toimittajaksi valittiin OneClinic Logistics Oy, VAKEDno-2023-1935 § 43, 31.5.2024. Sopimus allekirjoitettiin 29.6.2024.

OneClinic Logistics Oy on tarjonnut sopimuksen mukaisilla hinnoilla seuraavia tuotteita ja palveluja

-      lukulaitteiden telakoita 22 kpl hintaan 103 €/kpl (alv 0 %),

-      lukulaitteiden kahvoja 22 kpl hintaan 162 €/kpl (alv 0 %) ja

-      etähallintayhteys 22 lukulaitteiseen hintaan 15 €/laite/kk (alv 0 %).

Kustannukset yhteensä telakoiden osalta 2 266 € (alv 0 %), kahvojen osalta 3 564 € (alv 0 %) ja etäyhteyksien osalta laskettuna 48 kk ajalle 15 840 € (alv 0 %).

Kaikki kustannukset yhteensä 48 kk osalta 21 670 € (alv 0 %).

Toimitukset ja laskutus sitä mukaan, kun hoitolat otetaan tuotantoon.

Oikeudelliset perusteet

Kyseessä on alkuperäiseen hankintasopimukseen sisältymätön lisähankinta, joka hankitaan alkuperäiseltä toimittajalta. Lisähankintaa ei voida teknisesti tai taloudellisesti erottaa pääsopimuksesta aiheuttamatta hankintayksikölle huomattavaa haittaa. Lisähankinta kohdistuu olemassa olevaan sovellukseen, mistä johtuen työn pystyy liikesalaisuuksien suojaamiseen liittyvistä syistä toteuttamaan ainoastaan nykyinen sovellustoimittaja. Toimittajan vaihtaminen johtaisi teknisiltä ominaisuuksiltaan erilaisen materiaalin hankkimiseen, mikä aiheuttaisi yhteensopimattomuutta ja suhteettoman suuria teknisiä vaikeuksia järjestelmän käytössä ja ylläpidossa.

Hankintasopimuksen muutos ei ylitä hankintalain 136 § 3 momentissa määriteltyä enimmäismäärää ottaen huomioon 5 momentissa mainittu indeksiehto. Näin ollen kysymys on hankintalain 136 § 2 momentin 2 kohdan mukaisesta sallitusta hankintasopimuksen muutoksesta. Toimituksessa noudatetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja OneClinic Logistics Oy:n välisen nykyisen sopimuksen ehtoja. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista.

 

Päätös

Päätän

1.       hankkia OneClinic Logistics Oy:ltä sopimuksen mukaisilla hinnoilla seuraavat tuotteet ja palvelut

-      lukulaitteiden telakoita 22 kpl hintaan 103 €/kpl (alv 0 %),

-      lukulaitteiden kahvoja 22 kpl hintaan 162 €/kpl (alv 0 %) ja

-      etähallintayhteyttä 22 lukulaitteiseen hintaan 15 €/laite/kk (alv 0 %).

2.       Kustannukset yhteensä

-      telakoiden osalta 2 266 € (alv 0 %),

-      kahvojen osalta 3 564 € (alv 0 %) ja

-      etäyhteyden osalta laskettuna 48 kk ajalle 15 840 € (alv 0 %).

Kaikki kustannukset yhteensä 48 kk osalta 21 670 € (alv 0 %) sekä todeta, että

3.       Kustannukset kunkin hoitolan omalta kustannuspaikalta seuraavasti

-      Keravan yksikkö (Sampola): 522532020 Keravan yksikön hammaslääkäripalvelut, Suun terveydenhuolto

-      Pohjoinen yksikkö (Koivukylä): 522531020 Pohjoisen yksikön hammaslääkäripalvelut, Suun terveydenhuolto

-      Tikkurilan yksikkö (Tikkurila): 522522010 Tikkurilan palveluyksikön yhteiset, Suun terveydenhuolto

-      Itäinen yksikkö (Länsimäki): 522521010 Itäisen palveluyksikön yhteiset, Suun terveydenhuolto.

 

Sitova muutossopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella muutossopimuksella

Allekirjoitus

 tietohallintojohtaja Timo Pitkänen

Organisaatiotieto

Tietohallinto