Kuvaus
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on voimassa olevat sopimukset vammaispalvelulakiin ja sosiaalihuoltolakiin perustuvien asuntojen muutostöiden hankinnasta, jotka ovat päättymässä 31.12.2024 ja tämän vuoksi hankinta on kilpailutettu uudelle sopimuskaudelle 1.1.2025 alkaen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on vammaispalvelulakiin ja sosiaalihuoltolakiin perustuvien asuntojen muutostöiden hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.1.2025-31.12.2026. Hankintaan sisältyy kaksi yhden (+1+1) vuoden optiota.
Tarjouspyynnössä pyydettiin tarjousta vammaispalvelulakiin ja sosiaalihuoltolakiin perustuvien asuntojen muutostöiden hankinnasta, hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Hankinnassa muodostetaan puitejärjestely osa-aluekohtaisesti yhden tai useamman Palveluntuottajan kanssa. Sopimuskauden aikainen tilaaminen on kuvattu sopimusluonnoksessa.
Hankinta on jaettu viiteen (5) osa-alueeseen:
1. Rakennustekniset työt
2. LVI-työt
3. Sähkötyöt
4. Kattonostimet (kiskoon asennettavat kattonostimet, kiskot, nostoliinat ja tekniset palvelut)
5. Hissit (tuolihissit, pyörätuolilavalliset porrasnostimet, tasonostimet ja tekniset palvelut)
Osa-alueisiin 1, 2 ja 3 valitaan jokaiseen enintään kuusi (6) Palveluntuottajaa ja osa-alueisiin 4 ja 5 valitaan enintään kolme (3) Palveluntuottajaa, mikäli tarjouspyynnön ehdot täyttäviä tarjouksia on saatu vähintään ilmoitettu määrä. Tilaaja ei sitoudu hankittaviin määriin.
Hankintamenettely
Hankinta oli kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 6.11.2024. Tarjousten jättöpäivämäärä oli 30.11.2024.
Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 14.11.2024 klo: 15:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 19.11.2024.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 30.11.2024 klo 15:00, mennessä saapui yhteensä 15 tarjousta. Tarjouksen jättäneet tarjoajat osa-alueittain on päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (Liite 1 Vertailutaulukko).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Referenssit
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla tuli olla vähintään kahden (2) vuoden monipuolinen kokemus hankintaa vastaavista asunnonmuutostöistä viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Tarjouspyynnössä on vaadittu Tarjoajaa nimeämään osa-alueittain referenssiurakoita ja kuvaamaan, minkälaisia asunnonmuutostöitä referenssiurakoissa on suoritettu. Osa-alueiden 4 ja 5 osalta referenssejä ei vaadittu.
Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta, että kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset referenssien osalta.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on vertailuhinnaltaan halvin. Palvelun laadulliset ominaisuudet ovat vähimmäisvaatimuksia, joiden on toteuduttava koko sopimuskauden ajan. Laadulliset näkökohdat on huomioitu hankittavassa kokonaisuudessa hankinnan vähimmäisvaatimuksina ja Tarjoajan soveltuvuusvaatimuksina. Hinta on ainoa vertailuperuste, koska tuotteiden laatuvaatimukset ovat tarjouspyynnön ehdottomina vaatimuksina.
Tarjoukset vertaillaan osa-alueittain. Osa-alueissa 1–3 tarjousten vertailuhinta muodostuu Tarjoajan ilmoittamasta työtunnin hinnasta. Osa-alueissa 4 ja 5 Tarjoajan syöttämät osa-alueen kohteiden hinnat kerrotaan niille annetuilla painotuksilla ja lasketaan yhteen, jolloin saadaan osa-alueen kokonaisvertailuhinta. Valitut Palveluntuottajat asetetaan halvimman hinnan perusteella etusijajärjestykseen, jonka mukaisesti tilaukset tehdään sopimuskaudella. Hankittavat työt tilataan erikseen tapahtuvilla tilauksilla.
Hintavertailu ilmenee liitteestä 1 Vertailutaulukko.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)