Kuvaus
Asian valmistelija: hankintojen erityisasiantuntija Maarit Ruokokoski
Tausta
Vanhusten palvelujen myöntämisen perusteet on päivitetty ja hyväksytty aluehallituksessa 26.11.2024. Myöntämisen perusteisiin on kirjattu seuraavasti: Ateriapalvelu on ensisijaisesti itse hankittava palvelu, jolloin yksityisasiakkaana voi valita haluamansa palveluntuottajan. Asiakas maksaa aterian ja toimituskustannukset itse valitsemansa palveluntuottajan hinnaston mukaisesti. Hyvinvointialue varmistaa palveluiden saatavuuden ja Seniorineuvonta tukee löytämään sopivan palvelun.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Kotiin vietävät ateriat niille Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakkaille, jotka eivät heille tehdyn palvelutarpeen arvioinnin perusteella täytä myöntämisen perusteita, mutta jotka tarvitsevat ravitsemuksensa turvaamiseksi ruoan kotiin kuljetettuna, ja pystyvät hankkimaan sen itsenäisesti tai työntekijän ohjauksen ja avun turvin ajalle 15.2.2025 - 31.12.2028. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Palveluntuottajan tulee olla rekisteröitynyt AVI:n sosiaalihuoltolain 19 § (tukipalvelut) mukaiseksi palveluntuottajaksi viimeistään ennen sopimuksen allekirjoittamista ja kotiateriapalvelun aloittamista.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tai asiakkaat eivät sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tilaaja ei maksa korvausta palvelun toteuttamisesta. Palveluntuottajien tulot muodostuvat kotiaterioiden myymisestä asiakkaille. Palveluntuottaja laskuttaa suoraan asiakasta ja sopimuksen perusteella asiakkaan tekemiin tilauksiin sovelletaan kuluttajansuojalainsäädäntöä.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 730.000 euroa (alv. 0 %)
Hankintamenettely
Hankinta on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) E-liitteen mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Valittavien palveluntuottajien kanssa solmitaan palvelua koskeva käyttöoikeussopimus. Hankinta on toteutettu hankintayksikön itsensä suunnittelemana hankintalain periaatteiden mukaisena menettelynä. Omalla menettelyllä on tarkoituksena turvata palvelujen saatavuus sopimuskauden aikana mahdollistamalla uusien palveluntuottajien liittäminen hankintamenettelyyn vuoden välein.
Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 18.12.2024. Tarjousten jättöpäivämäärä oli 14.1.2025. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 3.1.2025 klo 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä saapui kaksitoista (12) kysymystä. Esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista laadittiin yhteenveto, joka julkaistiin sähköisesti hankintaportaalissa 7.1.2025.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 14.1.2025 klo: 10:00, mennessä saapui tarjouksia kolmesta (3) eri yrityksestä.
1. osa-alueeseen kylmänä toimitettava Kotiateriapalvelu Myyrmäki, Martinlaakso ja Kivistö alueelle saapui yhteensä kolme (3) tarjousta: Mehiläinen Ateriaali Oy, Menumat Oy ja Ravintola Rumpu Oy.
2. osa-alueeseen kuumana toimitettava Kotiateriapalvelu Myyrmäki, Martinlaakso ja Kivistö alueelle saapui yksi (1) tarjous: Ravintola Rumpu Oy.
3. osa-alueeseen kylmänä toimitettava Kotiateriapalvelu Tikkurila, Aviapolis ja Hakunila alueelle saapui yhteensä kolme (3) tarjousta: Mehiläinen Ateriaali Oy, Menumat Oy ja Ravintola Rumpu Oy.
4. osa-alueeseen kuumana toimitettava Kotiateriapalvelu Tikkurila, Aviapolis ja Hakunila alueelle saapui yksi (1) tarjous: Ravintola Rumpu Oy.
5. osa-alueeseen kylmänä toimitettava Kotiateriapalvelu Kerava, Korso ja Koivukylä alueelle saapui yhteensä kolme (3) tarjousta: Mehiläinen Ateriaali Oy, Menumat Oy ja Ravintola Rumpu Oy.
6. osa-alueeseen kuumana toimitettava Kotiateriapalvelu Kerava, Korso ja Koivukylä alueelle saapui yksi (1) tarjous: Ravintola Rumpu Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %.
Hankintalain 115 §:n edellyttämänä perusteluna voidaan siten todeta, että koska laatutaso on jo muutoin huomioitu hankinnassa, kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena voi olla pelkkä halvin hinta. Hankinnan laadulliset ominaisuudet ovat vähimmäisvaatimuksia, joita ei pisteytetä ja joiden on toteuduttava koko sopimuskauden ajan. Laatu on huomioitu hankinnan tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi.
Osa-alueissa 1., 3. ja 5. vertailtiin kokonaishintaa, joka koostui viiden (5) kylmänä toimitettavan aterian hinnasta ja yhden (1) toimitusmaksun hinnasta. Osa-alueissa 2., 4. ja 6. vertailtiin kokonaishintaa, joka koostui yhden (1) kuumana toimitettavan aterian hinnasta ja yhden (1) toimitusmaksun hinnasta. Palveluntuottajat asetetaan tarjousvertailun perusteella etusijajärjestykseen jokaisessa osa-alueessa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue kertoo asiakkaille kotiateriapalvelumahdollisuudesta. Asiakas tekee päätöksen käyttääkö palvelua ja valitsee palveluntuottajan listalta, jota haluaa käyttää.
Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1 tarjousvertailu.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) E-liitteen mukainen hankinta.
Hallintolaki (434/2003)
Asiakkaan ja palveluntuottajan väliseen oikeussuhteeseen sovelletaan kuluttajansuojalakia (38/1978).