Kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on tehnyt ProHoiva Oy:n (Y-tunnus: 2928032–5) kanssa 8.1.2024 päivätyn ja 16.1.2024 allekirjoitetun sopimuksen Kotihoidon palvelujen hankinnasta (VAKEDNO-2023-4606) Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja ProHoiva Oy:n välinen sopimus nro 05.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tekemän valvonnan, palveluntuottajan Tilaajan reklamaatioihin antamien selvitysten sekä palveluntuottajan kanssa 29.1.2025, 4.2.2025 ja 10.2.2025 käytyjen neuvottelujen perusteella on Palveluntuottajan toiminnassa tullut ilmi useita vakavia puutteita ja olennaisia sopimusrikkomuksia, joiden perusteella voidaan todeta, että tuotanto ei ole ollut sopimuksen mukaista. Tilaaja on asettanut Palveluntuottajalle 23.2.2025 sopimuksen mukaiset sanktiot havaittuihin rikkomuksiin liittyen.
Sopimuskokonaisuuteen liittyvän Palvelukuvauksen kohdan 1.4.1 Asiakaskäynnin todentaminen mukaisesti:
Palveluntuottaja on velvollinen todentamaan asiakaskäynnit pääsääntöisesti asiakkaan kotona olevaa tunnistetta käyttäen. Asiakkaan luona oleva tunniste voi toimia palveluntuottajan valitsemalla teknologialla (Esimerkiksi NFC-tarra, QR-koodi). Tunniste tulee sijoittaa asiakkaan kotioven sisäpuolelle.
Mikäli palveluntuottajalla on kohteita, joissa valittua teknologiaa ei voida käyttää (johtuen esimerkiksi verkon kattavuudesta alueella), tulee palveluntuottajan ilmoittaa jokainen kohde Tilaajalle. Palveluntuottajan tulee pyrkiä 100 % kattavuuteen asiakkaan luona tehtävän leimauksen käytössä ja tarvittaessa tehdä kehitystyötä tavoitteeseen pääsemiseksi.
Palveluntuottaja vastaa valitsemaansa teknologiaan liittyvistä kustannuksista täysimääräisesti.
Kustannukset sisältävät asiakkaan luokse asennettavat tunnisteet, yhteys
asiakastietojärjestelmään, tunnisteiden kiinnittäminen asiakkaan luokse, tunnisteiden poistamisen asiakkaan kodista asiakkuuden päättyessä sekä muut teknologiaan liittyvät kustannukset.
Palveluntuottajan käyntien tilastoimisen ja laskuttamisen tulee perustua asiakkaan luona tapahtuneisiin leimauksiin.
Tilaaja on pyytänyt Palveluntuottajaa toimittamaan tiedot vuoden 1/2024–1/2025 tehdyistä leimauksista. Palveluntuottajan toimittamista raporteista käy ilmi, että vähintään osan Palveluntuottajan työntekijöistä osalta, leimauksia on tehty huomattavia määriä päällekkäisille ajankohdille.
Palveluntuottaja on myös raportoinut työntekijöiden toteutuneet siirtymäajat asiakkaalta toiselle huomattavan lyhyiksi. Lisäksi verrattaessa Palveluntuottajan toimittamaa leimausdataa ja Palveluntuottajan toteuttamia asiakaskirjauksia, voidaan todeta, että osa asiakaskirjauksista on tehty ennen käynnin toteutumista.
Tilaaja toteaa, että tosiasiallisesti työntekijän ei ole mahdollista olla kahdessa paikassa yhtä aikaa eikä toteuttaa siirtymiä Palveluntuottajan ilmoittamassa aikataulussa. Lisäksi ei ole mahdollista arvioida ja kirjata asiakaan tilannetta ja käynnin aikaista toimintaa ennen käynnin tosiasiallista toteutumista. Palveluntuottajan raportoinnissa on edellä kuvatuin perustein havaittu vakavia ja olennaisia virheitä ja siten sopimuksen jatkaminen on Tilaajan kannalta kohtuutonta.
Sopimuksen kohdan,
10.3.3. Puutteellinen tai virheellinen raportointi mukaisesti:
Mikäli raportoinnissa on vakavia puutteita, on Tilaajalla oikeus päättää sopimus välittömästi.
11.3. Sopimuksen purkaminen mukaisesti:
Jos tätä sopimusta jommankumman sopijapuolen toimesta olennaisesti rikotaan ja sopimuksen jatkamista on sopimusrikkomuksen luonne huomioiden pidettävä toisen sopijapuolen kannalta kohtuuttomana, on sopimus mahdollista purkaa välittömin vaikutuksin.