Perustelut
Asian valmistelija: juristi Tiia Tuovinen
Hyvinvointialueesta annetun lain 51 §:n mukaan aluehallituksen tulee järjestää hyvinvointialueen riippumaton sisäinen tarkastus. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 95 §:n mukaan "Sisäinen tarkastaja vastaa sisäisen valvonnan toiminnoista ja raportoi hyvinvointialuejohtajalle. Sisäinen tarkastus voidaan järjestää myös esimerkiksi yhteistoimintana muiden hyvinvointialueiden kanssa tai sitä voidaan hankkia ulkopuolisilta palvelujentuottajilta."
Sisäisen tarkastuksen palvelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sopimuskaudelle 2025-2026 on kilpailutettu loppusyksystä 2024. Hyvinvointialuejohtaja on hankintapäätöksellään 13.12.2024 § 63 päättänyt hankkia Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sisäisen tarkastuksen palvelun BDO Oy:lta vuosille 2025-2026. Sopimus on voimassa 31.12.2026 asti.
Hallintosäännön 96 §:n mukaan sisäinen tarkastus arvioi objektiivisesti ja riippumattomasti sisäisen valvonnan, riskienhallinnan ja konsernivalvonnan järjestämistä ja tuloksellisuutta, raportoi arvioinnin tuloksista sekä esittää toimenpide-ehdotuksia järjestelmän kehittämiseksi. Sisäinen tarkastus raportoi aluehallitukselle ja hyvinvointialuejohtajalle. Sisäinen tarkastus voi tehdä aloitteita ja esityksiä tarkastuslautakunnan, tilintarkastajan ja sisäisen tarkastuksen sekä Valtiontalouden tarkastusviraston tehtävien yhteensovittamisesta mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. Aluehallitus hyväksyy sisäisen tarkastuksen toimintaohjeen. Edelleen hallintosäännön 92 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy sisäisen tarkastuksen vuosisuunnitelman, johon perustuen arvioidaan riskienhallinta-, valvonta-, johtamis- ja hallintoprosessien tuloksellisuutta.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallitus on hyväksynyt 21.1.2025 § 9 sisäisen tarkastuksen toimintaohjeen ja vuosisuunnitelman vuodelle 2025, joka on tämän päätösesityksen liitteenä.
Vuoden 2025 aikana sisäisenä tarkastuksena toteutetaan 4 tarkastuskohdetta. Tarkastuksen kohteina ovat:
- Omistajaohjauksen tuloksellisuus hyvinvointialuekonsernin kokonaisedun toteutumisen, riskienhallinnan ja menettelytapojen kannalta.
- Vanhusten palveluiden palveluohjaus ja hyvinvointialueiden välinen laskutus.
- Terveydenhuollon palveluiden materiaalihankinnat ja hoitotarvikejakelu.
- Tietohallinnon resursointi vuosina 2025–2027.
Lisäksi hyvinvointialuejohtaja voi vuonna 2025 harkintansa mukaan teettää ylimääräisen sisäisen tarkastuksen.
Tarkastelun kohteena ovat erityisesti toiminta, talous sekä hyvinvointialueen sisäisten ohjeistusten noudattaminen. Hyvinvointialuejohtaja määrittää tarkastuskohteiden tarkemman sisällön, aikataulun ja tarkastukseen käytettävissä olevat resurssit. Palveluntuottaja on ilmoittanut päävastuullinen tarkastajan, tarkastajan sekä avustavan tarkastajan päivähinnat tarjouksessaan. Tilaaja ei ole hankintasopimuksessa sitoutunut tiettyihin hankintamääriin eikä sopimus tuota Tilaajalle määräostovelvoitetta. Sisäinen tarkastus toteutetaan suunnitellusti ja dokumentoidusti, hyödyntäen toimeksiannon kannalta riittävää informaatiota, huomioiden ohjeet, säädökset ja muu kriteeristö. Kunkin tarkastuksen luonnosraportti käsitellään yhdessä tarkastuskohteen johdon sekä keskeisten vastuuhenkilöiden kanssa.
Tarkastusraporttiin tulee sisällyttää seuraavat keskeiset osa-alueet:
- Tarkastuksen tavoitteet ja rajaukset
- Johdon yhteenveto
- Priorisoidut havainnot, johtopäätökset ja suositukset
- Tarkastuskohteen toimenpidesuunnitelmat suositusten toteuttamisesta
Aluehallituksen päätöksenteon jälkeen BDO Oy:n edustajat ovat käynnistäneet sisäisen tarkastuksen aloituspalaverien muodossa ja sisäistä tarkastusta jatketaan vuoden 2025 aikana sisäisen tarkastuksen toimintaohjeen ja vuosisuunnitelman mukaisesti.
Päätösehdotus
Edunvalvontajaosto käy keskustelua Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen omistajaohjauksen tuloksellisuuden sisäisen tarkastuksen etenemisestä.