§ 21 Päätöksen hankintaoikaisu paino- ja tulostustöiden hankinnassa

Lataa 

VAKEDno-2024-4674

Päätöspäivämäärä

20.3.2025

Päätöksen tekijä

Konsernipalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n mukaan asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla Konsernipalveluiden toimialajohtajan toimivaltaan. 

Kuvaus

Valmistelija: Hankinta-asiantuntija Vili Nieminen 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on toteuttanut tarjouskilpailun (VAKEDno-2024-4674) paino- ja tulostustöiden hankinnasta.  Hankinta on tehty yhteistyössä Vantaan kaupungin kanssa niin, että Vantaan kaupunki on julkaissut tarjouspyynnön. Molemmat hankintayksiköt tekevät omat päätöksensä ja sopimuksensa. 

Hankinnan kohde  
Hankinnan kohteena on paino- ja tulostustöiden hankinta, mukaan lukien erilaiset esitteet, lehdet, käyntikortit, tulosteet ja tarrat. Hankinnalla tavoitellaan yhteistyökumppania, joka osaa tukea tilaajan laajaa organisaatiota. Sopimuskauden kesto on kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdollisuus kahdelle (2) yhden (1) vuoden optioon.  

Vantaan kaupunki on julkaissut 12.12.2024 hankintailmoituksen HILMA-portaalissa, internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. 

Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. 

Hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen seuraavasti: 

- Osa-alue 1 Peruspainotyöt 
- Osa-alue 2 Noutopaino, pienet yksittäiset työt 
- Osa-alue 3 Autocad- ja muut piirustus- ja erikoistuotteet 

Asian tausta 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen konsernipalveluiden toimialajohtaja on päätöksellään 5 § 6.2.2025 (VAKEDno-2024-4674) valinnut paino- ja tulostustöiden sopimustoimittajiksi osa-alueessa 1: 
1. Savion Kirjapaino Oy 
2. Painomäki Oy 
3. Grano Oy 

Päätöksen perustelut 

Päätöksen tiedonannon jälkeen tarjousdokumenttien uudelleen tarkastelussa on ilmennyt, että tarjoajien vertailuhinnoissa 1. osa-alueeseen kuuluvien käyntikorttien osalta on epäjohdonmukaisuuksia. Tarjouspyynnön mukaisesti vertailuhintaa kysyttiin 200 kpl:n laatikolle. Joidenkin tarjoajien tarjoamat alhaiset hinnat saivat aikaan vaikutelman, että tarjoajat olivat erheellisesti ymmärtäneet tarjoavansa vertailuhintaa yksittäiselle käyntikortille. Vantaan kaupunki pyysi täsmennystä asiassa sähköpostilla 19.2.2025 niiltä tarjoajilta, joiden tarjoama vertailuhinta oli erityisen alhainen. Täsmennysten jälkeen kolme tarjoajaa totesi tarjonneensa vahingossa vertailuhintaa yksittäiselle käyntikortille 200 kpl: n sijaan. Tällä on hankinnan kokonaishinnan kannalta suuri merkitys ja se muuttaa tarjoajien järjestystä tarjouskilpailussa. 

Hankintayksikön on näin ollen tarpeen suorittaa asiassa uusi vertailu. 

Osa-alueiden 2 (Noutopaino, pienet yksittäiset työt) ja 3 (Autocad- ja muut piirustus- ja erikoistuotteet) vertailuhinnoissa ei ollut epäselvyyksiä eikä niiden osalta ole tarvetta suorittaa uutta vertailua. 

Hankintalain (1397/2016) 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.  

Hankintalain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Hankintalain 132 §:n 2 momentin mukaan päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta. 

Päätöksen perusteena olleet vertailuhinnat muuttuvat olennaisesti saatujen täsmennysten jälkeen, joten aiempi päätös on perustunut virheellisiin vertailuhintoihin ja näin ollen hankintayksikön tulee suorittaa asiassa uusi vertailu kyseisten painotuotteiden (käyntikortit) osalta. 

Vertailuhintojen muutos 

Hankintayksikön saamien täsmennysten perusteella vertailuhinnat muuttuvat Grano Oy:n, Mainospuu Oy:n ja Tikkurilan Paino Oy:n kohdalla niin, että käyntikorttien osalta tarjouksella annettu vertailuhinta kerrotaan 200:lla. Tämä uusi vertailuhinta lasketaan yhteen kokonaisvertailuhintaan. Edellä mainittujen tarjoajien osalta vertailuhinnat muuttuvat seuraavasti: 

Grano Oy 3648,00 -> 11608,00 
Mainospuu Oy 8692,50 -> 27 796,50 
Tikkurilan Paino Oy 9679,00 -> 28 385,00 

Saatujen täsmennysten perusteella tehdyn uuden vertailun jälkeen tarjoajat sijoittuvat seuraavasti (suluissa tarjoajan vertailuhinta): 

1. Savion Kirjapaino Oy (2860,00) 
2. Painomäki Oy (3021,00) 
3. Painotalo Trinket Oy (5846,00) 
4. AM Print Oy (6830,00) 
5. Grano Oy (11608,00) 
6. Punamusta Oy (11635,00) 
7. Niini Co Oy (13122,00) 
8. Tikkurilan Kopiopalvelu Oy (13138,50) 
9. Allone Print Oy (14815,50) 
10. Kari Media Group Oy (16816,00) 
11. Mainostalo Mainospuu (27796,50) 
12. Tikkurilan Paino Oy (28385,00) 

Vertailuhinnat ovat nähtävissä myös tämän päätöksen liitteestä 1 Vertailutaulukko.

Päätös

Päätän: 

A) Oikaista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen konsernipalveluiden toimialajohtajan päätöstä §5 (06.02.2025 VAKEDno-2024-4674) siten, että tällä päätöksellä kumotaan edellinen päätös 1. osa-alueen osalta ja 

B) Valita uusiksi sopimustoimittajiksi 1 . Osa-alueen Peruspainotyöt osalta etusijajärjestyksessä: 

1. Savion Kirjapaino Oy 
2. Painomäki Oy 
3. Painotalo Trinket Oy 
 
Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella.  
 
Hankintasopimus  
Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa hankintasopimus voidaan tehdä ja panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokkaat tai tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen 

Allekirjoitus

Mikko Hokkanen, Konsernipalvelujen toimialajohtaja 

Organisaatiotieto

Hankinta