§ 10 Hankintapäätös VAKEDno-2024-4387 Tuetut ja valvotut tapaamiset ja valvotut vaihdot

Lataa 

VAKEDno-2024-4387

Päätöspäivämäärä

7.3.2025

Päätöksen tekijä

Perheiden erityispalvelujen palvelualuejohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluhankinnoissa palvelualuejohtaja päättää kuitenkin alle 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla palvelualuejohtajan toimivaltaan.

Kuvaus

Asian valmistelija: hankinnan erityisasiantuntija Tytti Holm

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaisten lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvontatehtävien tuottaminen. Tapaamiset voidaan järjestää asiakastarpeen mukaan tuettuna tapaamisena, valvottuna tapaamisena tai valvotuin vaihdoin. Sopimuskausi on toistaiseksi voimassa oleva, alkaen arviolta 1.4.2025.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tuottaa hankinnan kohteen mukaiset palvelut ensisijaisesti omana toimintana. Hankinnalla täydennetään omaa tuotantoa. Arvioitu tarve ostopalveluna tuotettavalle palvelulle on noin sadalle (100) lapselle. Tapaamisten määrät vaihtelevat kuukausittain. 

Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Hankintaa ei ole jaettu osa-alueisiin, sillä osiin jakaminen ei ole hankinnan kohteen mukaisessa palvelussa, kyseessä olevilla hankintamäärillä, tarkoituksen mukaista.

Dynaamisen hankintajärjestelyn järjestelyn perustamisen yhteydessä valitaan kaikki, tarjoajan soveltuvuusehdot ja palvelun vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat.

Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin. 

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.

Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset.

Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

 

Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 31.1.2025 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-​hankintailmoituksen HILMA-​portaalissa.Hankinta toteutettiinn dynaamisena tarjousmenettelynä, joka tarkoittaa Tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 13.2.2025 klo 16.00​ mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 18.2.2025.

Tarjousten jättämisen määräaikaan,​ 27.2.2025 klo 10.00​ mennessä saapui yhteensä neljätoista (14) tarjousta.

Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat:

  • AVA avopalvelut
  • Familar Oy
  • Freetax Company Oy
  • Humana Avopalvelut Oy 
  • Kanta-Hämeen ensi- ja turvakoti ry 
  • Kiviranta Kodit oy
  • Medikatu Oy
  • Neljä Astetta Oy
  • Palonahon perhekoti Oy
  • Perhekuntoutuskeskus Lauste ry
  • Poutapolku Oy
  • Profiam Oy
  • SOS-lapsikyläsäätiö sr
  • TheraSos Oy

 

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Hankintalain 113 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnöllä on edellytetty Tarjoaa ilmoittamaan tarjouksellaan referenssinä ilmoitetun palvelun tilaajan/tilaajien yhteystiedot. Tarjousten tarkastamisen yhteydessä todettiin, että Freetax Company Oy ja Medikatu Oy eivät ole ilmoittaneet referenssinä ilmoitetun palvelun tilaajan/tilaajien yhteystietoja. Freetax Company Oy:n ja Medikatu Oy:n tarjoukset eivät täten ole hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukaisia.

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.

Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituksi tulevilta palveluntuottajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

 

Tarjousvertailu

Tarjoajan tuli tarjouksessaan ilmoittaa tarjoushinta euroa per arkitunti/valvoja. Dynaamisen hankintajärjestelyn järjestelyn perustamisen yhteydessä valitaan kaikki, tarjoajan soveltuvuusehdot ja palvelun vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Tarjoajat asetetaan etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta.

Laatu on huomioitu hankinnan kohteelle asetetuilla vähimmäisvaatimuksilla. Osatarjouksia ja vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Hintavertailu ilmenee liitteestä 1, hintavertailu.

 

Sovelletut oikeusohjeet

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)

Hallintolaki (434/2003)

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)

Päätös

Päätän,

1.       hylätä tarjoajat Freetax Company Oy:n ja Medikatu Oy:n sillä perusteella, että tarjoajien tarjoukset eivät ole hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukaisia.

2.       valita liitteessä 1, Hintavertailu valituksi tuleviksi ilmoitetut tarjoajat

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo neljän vuoden sopimuskaudelle laskettuna on noin 1 700 000 euroa (alv. 0 %).

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto- oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

Allekirjoitus

Saana Pukkio, Perheiden erityispalvelujen palvelualuejohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta