VAKEDno-2022-288
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (2016/1397) 136 § 2 mom 2)
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosääntö 47 §
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle siirtyi Voimaanpanolain (Laki sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta 29.6.2021) 25 §:n ja 28 §:n mukaisesti Vantaan ja Keravan kunnilta Raisoft Oy:n kanssa solmitut sopimukset; IT-sopimus, Nro 180102 / 2014 • Tietoturvallisuussitoumus (Raisoft – Vantaa), 24.10.2019 Keravan kaupunki (0127485–5) • Palvelusopimus, allekirjoitettu 8.8.2018 • Henkilötietojen käsittelyn ehdot, 8.8.2018.
Vammaisten lasten lyhytaikaishoidossa, Pikku-Koivun yksikössä, on nyt tarve arviointivälineelle vammaisten tuetun asumisen asiakkaiden sekä vammaisten lasten lyhytaikaishoidon asiakkaiden toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin tueksi. Arvioinnin tuottaman tiedon avulla edellä mainituille asiakasryhmille pystytään suunnittelemaan ja kohdentamaan palvelut yksilöllisesti.
Vitec Raisoft Oy on 12.2.2025 tarjouksessaan tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle lisämoduuleja RAIsoft.net palveluun, sisältäen 195 lisenssiä vammaisten tuetun asumisen osittaisarvionnin arviointityökaluun ja 45 lisenssiä vammaisten lasten lyhytaikaishoidon arviointivälineeseen hintaan 4041,00 euroa (alv 0%). Hinta sisältää ohjelmistojen käyttöönoton ja vuosimaksun ensimmäiseltä vuodelta.
Hankintalain (129.12.2016/1397) 136 §:n 1 momentissa säädetään, että hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU- kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa tai kansalliset kynnysarvot ylittävissä liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa taikka käyttöoikeussopimuksissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä. Lainkohdan 136 §:n 2 momentissa säädetään poikkeuksista 1 momentissa mainittuun pääsääntöön. Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan sopimuksen muuttaminen on kuitenkin sallittua, mikäli alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.
Lisämoduulien hankkiminen muualta kuin alkuperäiseltä palveluntuottajalta aiheuttaisi yhteensopimattomuutta ja suhteettoman suuria teknisiä vaikeuksia palvelun käytölle ja ylläpidolle, ottaen huomioon Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen olemassa olevan sitoumukset RAIsoft.net ohjelmistoihin. Monitoimittajamalliin siirtyminen aiheuttaisi lisäksi kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä palveluiden hallinnassa huomioiden hankinnan vähäinen arvo (hankinnan ennakoitu arvo neljälle vuodelle on 11 172,00 euroa (alv 0%)).
Oheismateriaali
Vitec Raisoft Oy:n tarjous 12.2.2025 (salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom 20 kohta)
Päätän
1. hankkia Vitec Raisoft Oy:ltä 12.2.2025 päivätyn tarjouksen mukaisesti vammaisten tuetun asumisen osittaisarvionnin arviointivälineen ja vammaisten lasten lyhytaikaishoidon arviointivälineen hintaan 4041,00 euroa (alv 0 %);
2. huomioida, että hankittavien ohjelmistolisenssien kokonaisarvo 1. sopimusvuodelle on 4041,00 euroa (alv 0%) ja hankinnan ennakoitu arvo neljälle vuodelle on 11 172,00 euroa (alv 0%);
3. todeta, että edellä mainitut ohjelmistot hankitaan toistaiseksi;
4. todeta, että tarjouksen mukaan tilauksessa sovelletaan voimassaolevien sopimuksien ehtoja;
5. sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella ja todeta että;
6. käyttöönoton kustannukset maksetaan menokohdalta 510100020 ja jatkuvien palveluiden kustannukset menokohdalta 523240010.